Tetőt keresők

Az európai egység eszméje kezd valósággá válni. Ennek kísérőjelensége az az igény, hogy kutatni kell a közös történelmi gyökereket. E tekintetben szinte példaértékű a keltaság, amely Írországtól, ha nem is az Urálig, de legalább a Fekete-tengerig húzódó közös kulturális örökséget alakított ki. A kelták vándorlásának új értelmezése előtérbe állítja az asszimilációs képesség, az eltérő kulturális hagyományokra való nyitottság alapvető fontosságát azokban a folyamatokban, amelyek az európai térség szereplőit igazi közösséggé kovácsolhatják össze – mondta el Szabó Miklós akadémikus, az ELTE régészeti tanszékének vezetője a Mindentudás Egyetemén tartott előadásában.

–
2004. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

kelták lakta területet, a Keltikét elsőként a milétoszi Hékataiosz említi a Kr. e. V. század legelején. Hérodotosz, a történetírás atyja Kr. e. 430 táján úgy tudta, hogy a Duna forrásvidékén kelták laknak. Alig fél évszázaddal később, Kr. e. 386 körül a gallok Rómát ostromolták. (A kelta, a gall és a galata eredetileg szinonimák voltak.) Róma elfoglalása az úgynevezett történeti keltavándorlás epizódjai közé tartozott. A történeti jelző arra utal, hogy erről a népmozgalomról antik, elsősorban római források tájékoztatnak, vagyis nem a régészet által rekonstruált invázióról van szó. Ezek a források tehát a görög-római világ nézőpontját tükrözik. A dél felé vándorló kelták a mediterrán világ államalakulataival találták szemben magukat. Az ebből következő elkerülhetetlen ütközések véres konfliktusokat szültek, amelyek nyomán az ókori irodalomban a keltákról a rablás vágyától hajtott, halálfélelmet nem ismerő, kegyetlen barbárok képe alakult ki. Nyilvánvalóan közhely született arról, hogy a kelta inváziókat a kincsszerzés vágya motiválta. A másik tényező, amely bőséges helyet kapott a görög és a latin szerzőknél: az iszákosság. Livius szerint az itáliai bor zamata csábította arra a gallusokat, hogy átkeljenek az Alpokon.
Ezek után nem meglepő, hogy a XIX. század végén a történetírás az ókori szerzőkével sok szempontból egyező képet alakított ki a keltákról: kegyetlen, barbár hordák, amelyek a kincsszerzés vágyától sarkallva törtek be a civilizált népek földjére: Itáliába, Makedóniába, Hellászba. Ez a felfogás az ókortörténetben napjainkig kísért.

Ám a kincsszerzés vágya és a mértéktelen italozás szinte kivétel nélkül jellemzi a barbár népeket az ókori etnográfusok szerint. Ezek alapján tehát a kelta népmozgalmak valódi indítékai nyilvánvalóan nem értelmezhetők. Felvetődik az a lehetőség, hogy a Kr. e. IV–III. század nagy vándorlását a (kelta) helvétek – Caesar által leírt – Kr. e. 58-as migrációja alapján értelmezzük. A helvét törzs teljes népessége útra kelt. Előzőleg azonban felégették tizenkét városukat, négyszáz falujukat és számos tanyájukat, hogy a hazatérésnek a reményétől is megfosszák a kivándorlókat. Caesar szerint a helvétek egész Galliát akarták hatalmukba keríteni, mivel kevesellték a birtokukban lévő földterületet.
A történeti bizonyítékok szerint a Kr. e. V. század végén a keltaság valójában első virágkorát élte. Livius, a kelta származású Pompeius Trogus vagy Plutarkhosz más, a kelták elvándorlását indokoló okot említ: a túlnépesedést. Lehetséges, hogy ez az ókori hagyomány hiteles eleme volt. Livius szerint a galliai biturixok királya, Ambigatus küldte el nővére fiait, hogy letelepülésre alkalmas új területeket szerezve levegye országáról a tömeggé duzzadt lakosság ellátásának gondját. Trogus szerint a 300 ezer gall azért indult útnak, mert szülőföldje már nem tudta eltartani.
Az 1970-es évektől intenzívvé váló régészeti kutatások valóban kimutatták a Kr. e. V. század második fele kelta világának egyes régióiban a túlnépesedés egyértelmű jeleit. A Marne-vidéken arra derült fény, hogy a Kr. e. V. század végén, a Kr. e. IV. század elején számos temető használatával felhagytak. A jelenségre magyarázatot kereső kutatások fontos bizonyítékokat találtak arra, hogy a lakosság egy része elvándorolt, Itáliába való megérkezése pedig az ottani kelta leletek alapján valószínűsíthető.
Mindezek után érthető, hogy fokozatosan előtérbe került a történeti keltavándorlások új értelmezése. Eszerint az elsődleges kiváltó ok az ókori szerzők által említett túlnépesedés, divatos kifejezéssel: demográfiai robbanás lehetett. Emellett egyre több lelet utal arra, hogy a kelták expanziója alapjában békés szándékú kolonizációnak tekinthető, amely a mérsékelt égövi Európa legtermékenyebb és egyben legsűrűbben lakott vidékeiről indult ki, ahol a föld már nem tudta eltartani a lakosságot. A régészeti anyag egyúttal arra is utal, hogy a keltáknak már a bevándorlást megelőzően voltak kapcsolataik az adott területtel, ami úgy is értelmezhető, hogy konkrét ismeretek alapján határoztak a migráció útvonaláról és végcéljáról.
Erre utal az idősebb Plinius története a Kr. e. V. században Rómában dolgozó helvét kovácsról, Helicóról, aki az itáliai terményekkel (borral, olajjal, fügével) vette rá honfitársait az invázióra. A Bologna közelében lévő Monte Bibelében feltárt település és temető leletanyaga a helyi etruszk lakosság és a kelták békés keveredését tükrözi. Az utóbbi évek történeti kutatásainak fontos eredménye volt a dél felé irányuló keltavándorlások ókori „nemzetközi” összefüggésekbe való beillesztése. A szakirodalomban megjelent a letárgyalt vándorlás fogalma, ami azt jelenti, hogy a vándorló keltákat bizonyos feltételek mellett az adott térségbe behívták. Bizonyítható, hogy a kelták itáliai akcióinak hátterében a Kr. e. IV. század első felében az I. (szürakuzai) Dionüszosszal kötött etruszk- és Róma-ellenes szövetség állt. A galaták pedig I. (bithüniai) Nikomédész hívására keltek át Kr. e. 278–277-ben Anatóliába, hogy – számos bonyodalom után – Ankara térségében állapodjanak meg.
A Kárpát-medence északnyugati részét a Kr. e. IV. század első felében érte el a nagy népvándorlás, amely a történeti keltavándorlás keleti ágával azonosítható. Az útvonal leolvasható a leletek elterjedéséből: a migráció résztvevői a Bécsi-medence irányából a Duna-völgyet követve jutottak el Magyarország területére. Csoportjaik minden jel szerint több hullámban érkeztek: Kelet-Ausztria és Nyugat-Magyarország után a Dunántúl déli felén és a mai Délnyugat-Szlovákiában temetőik a század harmadik negyedében, míg a Nagy-Alföld északi peremén s a szomszédos (mai) Nyugat-Romániában a Kr. e. IV. század utolsó évtizedeiben tűntek fel. Az utóbbival egyidejűleg megfigyelhető a kelta népesség előrenyomulása a Duna mentén Újvidék és Észak-Szerbia irányába. A Kárpát-medencébe való bevándorlásukkor – Itáliától és Hellásztól eltérően – a kelták nem találtak államalakulatokat, itt – hozzájuk hasonlóan – törzsi szervezetben élő népekre bukkantak.

A temetőelemzésekből levont következtetések lényegében megfelelnek az ókori szerzők arra vonatkozó adatainak, hogy a keltavándorlás különböző hullámai törzsi szempontból nem voltak homogének. Itália esetében nagyobb egységből kiszakadt népességrészek vittek magukkal különböző eredetű csoportokat. A keleti vándorlás résztvevői esetében az antik források egyáltalán nem említenek törzsneveket, csak általában beszélnek keltákról, gallokról vagy galatákról. Polübiosz az itáliai keltákkal kapcsolatban a hetaireiákat említi, amelyek átmeneti jellegű, elsősorban fegyveres „testületek” voltak. Indokolt tehát az a feltevés, hogy a vándorló csoportok valamiféle törzsön felüli vagy kívüli szervezetet alkottak. Az óír hagyomány is ismer hasonló struktúrát, a fianát, amely harcosok törzsön kívüli, időszakos csoportosulását jelenti.
Az előbbi feltevéssel egybevág a fantasztikus sárkánypárral díszített kardhüvelyek törzsi szervezettől független elterjedése Európa-szerte a Kr. e. IV. és a Kr. e. III. században. Ez a motívum feltehetően a hetaireiák emblémája volt. Másfelől viszont a vándorlások során új törzsi egységek kovácsolódtak össze, amelyek azután tovább osztódhattak. Ez volt a helyzet a tectosagesszel. A név jelentése: a nép, amely tetőt keres. Trogus a törzset – eredetét tekintve – Tolosa környékére helyezte, míg Caesar szerint őshazájuk a nevezetes herküniai erdő volt. A kutatás mai állása szerint Trogus adatát semmi nem támasztja alá: a törzs a Hellász elleni invázió idején formálódott, s annak kudarca után egyik csoportja Anatóliában, a másik Galliában tűnt fel, egy harmadik töredék pedig talán Pannóniában telepedett le.
Még egyértelműbb a helyzet a scordiscusokkal. A történeti és a régészeti források egyaránt arra utalnak, hogy a nép szülőhelye a Kr. e. IV–III. század fordulóján az észak-balkáni térség volt. Maga a törzsnév a helyszínen felvett elnevezés: a Sardon oros (Scardus mons) hegynévre vezethető vissza. Az is kimutatható, hogy a Makedónia elleni invázió előestéjén kialakuló törzs nem kelta (illír, pannon) elemeket olvasztott magába.
A ma ismert leletanyag alapján kézenfekvő az a következtetés, hogy a Kárpát-medence a Makedónia és Hellász felé vándorolni készülő kelták gyülekezőhelye volt, vagyis az expanzió hátországaként működött. Feltűnő a lelőhelyek nagy koncentrációja Délnyugat-Szlovákiában a Kr. e. IV. század utolsó negyedétől, ahol különböző eredetű kelta csoportok fokozatos összeolvadása mutatható ki. De hasonló jelenségek másutt is megfigyelhetők a Kárpát-medencében. Valószínűleg ezekből a térségekből származtak azok a kelták, akiknek sírjait a szlavóniai Osijeknél (Eszék, ma Horvátország), továbbá Belgrád-Karaburma és Pecine lelőhelyeken, Észak-Szerbiában ásták ki.

A pecinei nekropolisz negyvenhárom sírjából harmincnégyben nyugodtak kelták, kilencben pedig bennszülött illírek, akiket fegyvereikkel együtt hantoltak el. Hasonló keveredés mutatható ki Karaburmában is, egyúttal egyes sírmelléklet-kombinációk a kelta kultúra és a helyi illír vagy illír–pannon hagyományok összeolvadását tanúsítják. Maguk a kelta eredetű tárgyak ugyanazt az eklektikus képet mutatják, mint amilyen Délnyugat-Szlovákiában vagy Magyarországon megfigyelhető.
Az észak-balkáni kelta temetők vizsgálata is alátámasztja azt a felfogást, hogy a kelta népmozgalmak a túlnépesedés problémájának megoldását célozták. Hangsúlyozni kell a folyamat békés jellegét: a bevándorló kelták és a helyi lakosság együttélésének és kulturális keveredésének nyilvánvaló bizonyítékait találták meg a régészek.
A Kr. e. IV. század vége felé a kelta csoportok keleti irányú terjeszkedése az Alföld északi peremét követte, tartós megtelepedésre itt azonban csak a balkáni invázió időszakában került sor. Kelet-Magyarországon kelta temetők egész sorát találták a Kr. e. III. század első feléből. Az Észak-Balkánhoz hasonlóan itt is a kelta bevándorlók és az úgynevezett szkíta őslakosság békés együttélésére és keveredésére következtethetünk.
A Kárpát-medence a vándorlások következményeként a Kr. e. III. században a kelta világ új hatalmi központja lett. A nyugati kelta világ civilizációjával való összehasonlítás eredményeként ma már világosan definiálható a keleti kelta kulturális koiné (egységesülés) fogalma. A regionális vonások kialakulása nem kis mértékben azzal az etnikai és kulturális keveredéssel magyarázható, amelynek dokumentumait az észak-szerbiai és a kelet-magyarországi kelta temetők és települések feltárása hozott napvilágra. A domináns tényező a déli kapcsolatrendszer volt. A Kr. e. III. század folyamán a trákiai kelta királyság, Tülisz jóvoltából a Fekete-tenger hellenizált vidékei és a Kárpát-medence között régészetileg kimutatható kapcsolat alakult ki. A páratlan keleti kelta művészeti egységesség nyilvánvalóan annak a békés kolonizációs folyamatnak a tükröződése, amely a keltavándorlások legfontosabb Közép-Duna-vidéki hozadéka volt.

A fenti szöveg a november 29-én elhangzott előadás rövidített változata. Az előadás megtekinthető december 4-én (szombaton) 9.40-kor a Duna Televízió és 5-én (vasárnap) 13.40-kor az MTV, valamint 22.50-kor az M 2 műsorán. A következő előadást december 6-án 19.30-kor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kozma László termében (Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2.) Györfi László tartja Az információtechnológia természettörvényei címmel.
Az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.