Hozzávetőleg ugyanakkora összeget fizet ki az állam az M5-ös autópálya üzemeltetőjének és továbbépítőjének, mint amenynyit a teljes hazai gyorsforgalmi-út-hálózat fenntartására költ az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. Az M5-öst fenntartó Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. egy tavalyi szerződés értelmében ráadásul a koncessziós futamidő végéig részesül az állam által fizetendő rendelkezésre állási díjban. Az ÁAK Rt. idén – ha teljesülnek díjbevételei – 24 milliárd forintot költ az 570 kilométer hosszú autópálya-hálózatra, az év végére 145 kilométer hosszú M5-ös rendelkezésre állási díja idén 22,5 milliárd forint. Ennek ellenére a Project Finance International című szaklap Londonban különdíjjal jutalmazta az elmúlt év legjobb infrastrukturális ügyletének vélt M5-ös kivásárlását.
Mint ismert, a magyar állam tavaly írt alá szerződést az addigra csőd közeli helyzetbe került AKA Rt. francia–német főtulajdonosaival a matricás rendszer bevezetéséről, a sztráda továbbépítéséről és üzemeltetéséről. Az állam első lépésben 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban, így – közpénzből – mintegy 82 millió euró készpénz került a rendszerbe, illetve a tulajdonosokhoz. Megállapodtak továbbá, hogy az AKA érdekeltségébe tartozó útépítő cégek – közbeszerzés nélkül – építik meg a Kiskunfélegyháza–Szeged szakaszt, a futamidő végéig, 2030-ig a magyar állam rendelkezésre állási díjat fizet az üzemeltetőnek. A továbbépítést hitelből finanszírozzák a tulajdonosok. Rendelkezésre állási díjként pedig az állam téríti meg az adófizetők pénzéből – hasonló összegeket fizetnek ki évente a költségvetésből, mint idén – a felvett hitelek törlesztését, az üzemeltetési költségeket, ezenfelül a tulajdonosok által elvárt tőkemegtérülést. Az AKA állami garancia nélkül vett fel hiteleket, leginkább építési kockázatot vállalt. A beruházás és üzemeltetés költségvetését viszont úgy készítették el, hogy az megfelelő garanciát nyújt a minőségre.
Fónagy János, az M5-ös ügyét vizsgáló parlamenti bizottság korábbi elnöke lapunknak elmondta: a külföldiek helyében ő is jó ügyletnek tartaná az M5-ös szerződést, amit a magyar lakosság térít meg. A szaklap elismerésével kapcsolatban elmondta: nem meglepő azok után, hogy Csillag István volt gazdasági és közlekedési miniszter tevékenységét a tárca közpénzen fizetett hirdetésekben dicsőítette.

Így alázzák meg segítőiket a Tisza központjában – mutatjuk a botrányos szavakat