A befektetőknek nagy üzlet az M5-ös

Az M5-ös sztráda csaknem annyi pénzébe kerül az adófizetőknek, mint a tervezett éves útdíjbevétel az országos autópálya-hálózaton, egy angol szaklap viszont különdíjjal jutalmazta az autópálya-ügyletet.

Putsay Gábor
2005. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzávetőleg ugyanakkora összeget fizet ki az állam az M5-ös autópálya üzemeltetőjének és továbbépítőjének, mint amenynyit a teljes hazai gyorsforgalmi-út-hálózat fenntartására költ az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. Az M5-öst fenntartó Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. egy tavalyi szerződés értelmében ráadásul a koncessziós futamidő végéig részesül az állam által fizetendő rendelkezésre állási díjban. Az ÁAK Rt. idén – ha teljesülnek díjbevételei – 24 milliárd forintot költ az 570 kilométer hosszú autópálya-hálózatra, az év végére 145 kilométer hosszú M5-ös rendelkezésre állási díja idén 22,5 milliárd forint. Ennek ellenére a Project Finance International című szaklap Londonban különdíjjal jutalmazta az elmúlt év legjobb infrastrukturális ügyletének vélt M5-ös kivásárlását.
Mint ismert, a magyar állam tavaly írt alá szerződést az addigra csőd közeli helyzetbe került AKA Rt. francia–német főtulajdonosaival a matricás rendszer bevezetéséről, a sztráda továbbépítéséről és üzemeltetéséről. Az állam első lépésben 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban, így – közpénzből – mintegy 82 millió euró készpénz került a rendszerbe, illetve a tulajdonosokhoz. Megállapodtak továbbá, hogy az AKA érdekeltségébe tartozó útépítő cégek – közbeszerzés nélkül – építik meg a Kiskunfélegyháza–Szeged szakaszt, a futamidő végéig, 2030-ig a magyar állam rendelkezésre állási díjat fizet az üzemeltetőnek. A továbbépítést hitelből finanszírozzák a tulajdonosok. Rendelkezésre állási díjként pedig az állam téríti meg az adófizetők pénzéből – hasonló összegeket fizetnek ki évente a költségvetésből, mint idén – a felvett hitelek törlesztését, az üzemeltetési költségeket, ezenfelül a tulajdonosok által elvárt tőkemegtérülést. Az AKA állami garancia nélkül vett fel hiteleket, leginkább építési kockázatot vállalt. A beruházás és üzemeltetés költségvetését viszont úgy készítették el, hogy az megfelelő garanciát nyújt a minőségre.
Fónagy János, az M5-ös ügyét vizsgáló parlamenti bizottság korábbi elnöke lapunknak elmondta: a külföldiek helyében ő is jó ügyletnek tartaná az M5-ös szerződést, amit a magyar lakosság térít meg. A szaklap elismerésével kapcsolatban elmondta: nem meglepő azok után, hogy Csillag István volt gazdasági és közlekedési miniszter tevékenységét a tárca közpénzen fizetett hirdetésekben dicsőítette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.