Lengyelországban, a Warminkso-Mazurskie különleges gazdasági övezetben hajt végre 239 millió eurós beruházást a francia Michelin konszern, amely a lengyel Stomil Olsztyn gumiabroncsgyár tulajdonosa. Az összegből a cég már meglevő olsztyni termelőegységét bővítik, egy új üzemet építenek, és egy logisztikai központot is létrehoznak – jelentette a lengyel Rzeczpospolita.
A lap híre szerint a beruházás elnyeréséért Magyarország is versenyben állt. A Michelin a beruházás megvalósítását még az idei első negyedévben megkezdi.
A Stomil Olsztyn 99 százalékban van a Michelin tulajdonában, s jelenleg több mint 3100 főt foglalkoztat. A beruházást követően az alkalmazotti létszám 2006 elején 500 fővel bővül az övezeten belül, és további 1500 fővel annak környékén. A lengyel kormány 35 millió eurós támogatást különített el az üzemnek. 2003-ban a Stomil Olsztyn 380 millió eurós forgalmat bonyolított le, és 37 millió euró adózott eredményt ért el.
Magyarországon 2004-ben átlagosan 15 százalékkal nőtt a gumiabroncspiac, ezzel szemben a Michelin 20 százalékos növekedést könyvelhet el – tájékoztatta a Michelin Hungária Kft. korábban az MTI-t. A Michelin Hungária Kft. árbevétele 2003-ban 66 milliárd forint volt, az idei terv 67,5 milliárd forint. Az MTI korábbi híradása szerint a Michelin 1996 óta van jelen Magyarországon. A Michelin Hungária Kft. jelenleg csak mezőgazdasági gépek részére gyárt abroncsot, személyautókhoz használt gumiabroncsokat pedig forgalmaz Magyarországon. A cég hazánk legnagyobb gumifeldolgozója, exportja jelentős, bevételeinek 93 százalékát a külpiacokon realizálja. A tavalyi év első nyolc hónapjában 12 százalékkal nőtt a világ gumiabroncspiaca, amely meghaladta a 66 milliárd eurót. A gyártók rangsorának élén a helyzet változatlan: a Michelin 20,1 százalékos részesedéssel – a Bridgestone és a Goodyear előtt – megőrizte világpiaci vezető szerepét.
*****
Tarolnak az ázsiaiak. A japán és a dél-koreai autógyárak jelentős piaci pozíciót építettek ki tavaly Németországban. A német gyártók között a BMW bizonyult a legsikeresebbnek számos új modelljével. A másik említésre méltó piaci fejlemény, hogy immár minden tízből négy vásárló vesz dízelmotoros járművet, az ágazatban az irányzat folytatódására számítanak az idén is. A német autóipar szakmai szervezete, a VDA elnöke, Bernd Gottschalk szerint a japán és a dél-koreai autógyártók kiemelkedően jól szerepeltek tavaly, de nemcsak a németországi, hanem az egész európai, valamint az észak-amerikai piacokon is. Az Egyesült Államokban már 35 százalékos piaci részesedést tudhatnak magukénak. Nagy várakozás előzi meg ezért a japán autógyárak bemutatóit a január közepén megrendezendő detroiti autószalonon, a szakma idei első nagy seregszemléjén.

Megszólalt halálfélelméről és súlyos műtétjéről a TV2 sztárja