A Lexus, a Toyota luxusmárkája másfél évtizeddel ezelőtt Észak-Amerikában kezdte hódító útját. A sikerek után az új évezred küszöbén döntött úgy a Toyota, hogy a Lexusok megmérkőznek az európai konkurenciával is. Ezen a földrészen azonban már a nagykocsik és a luxusautók között is nagy a dízelmotorral eladott járművek aránya, így ilyen erőforrás híján a Lexus sosem nyerhetett akkora teret, mint a dízelkoromtól nagyrészt mentes Észak-Amerikában. A japán cég hosszú távú elképzeléseiben azonban a dízelerőforrás és a környezetbarát üzem nem fér meg egymás mellett. Ezért a hibridhajtás kifejlesztése mellett döntöttek. A Toyota Prius közel nyolc éve kapható világszerte, a tavaly bemutatott második generáció – többtucatnyi egyéb elismerés mellett – elnyerte a 2005-ös év autója címet is.
A Toyota és a Lexus hibridtechnikájának újabb jelentős állomása a Lexus RX400h modell, amely még az idén a kereskedőkhöz kerül. Orrában egy hagyományos, 3,3 literes V6-os benzinmotor dolgozik. Az erőforrás munkáját két villanymotor segíti – mindkét tengelyre jut egy. Az alapelv az, hogy az első villanymotor egymaga dolgozik, amikor a benzinmotor működése nem lenne elég gazdaságos – például lassú tempónál vagy enyhe lejtőn lefelé ereszkedve. Amikor a sebesség eléri a benzinmotor hatékony tartományát, a benzines gép átveszi a kocsi hajtását. Az első villanymotor ekkor csak akkor segít be a V6-osnak, ha heves gyorsulást várunk az autótól. A hátsó pedig akkor lép közbe, ha az első kerekek tapadása csökken. A kocsi automatikus és fokozat nélküli váltóműve mindig garantálja, hogy a benzinmotor a nyomatékcsúcson dolgozzon. Az RX400h kifinomult, számítógép-vezérlésű irányítóegységet kapott, amely a teljesítményelosztóhoz kapcsolódva folyamatosan és érezhető lökések nélkül szabályozza a benzin- és a villanymotorok által leadott teljesítmény arányát.
Joggal kérdezhetik, minek ez a sok hűhó. Ez a technológia a testes RX400h-t a csekély emissziójú járművek közé helyezi, hiszen még a szigorú Euro IV-es károsanyag-kibocsátási szabványnak is megfelel. S ehhez jön még a majdnem teljesen hangtalan működés alapjáraton és kis tempónál, illetve a nulla emiszszió álló helyzetben, amikor a benzinmotor leáll. A kocsi gyorsulása álló helyzetből 100 km/órás tempóra nyolc másodpercig sem tart, átlagfogyasztása kilenc liter alatt van.

Én is félek!