Az intelligens hibrid

Nagy Károly
2005. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Lexus, a Toyota luxusmárkája másfél évtizeddel ezelőtt Észak-Amerikában kezdte hódító útját. A sikerek után az új évezred küszöbén döntött úgy a Toyota, hogy a Lexusok megmérkőznek az európai konkurenciával is. Ezen a földrészen azonban már a nagykocsik és a luxusautók között is nagy a dízelmotorral eladott járművek aránya, így ilyen erőforrás híján a Lexus sosem nyerhetett akkora teret, mint a dízelkoromtól nagyrészt mentes Észak-Amerikában. A japán cég hosszú távú elképzeléseiben azonban a dízelerőforrás és a környezetbarát üzem nem fér meg egymás mellett. Ezért a hibridhajtás kifejlesztése mellett döntöttek. A Toyota Prius közel nyolc éve kapható világszerte, a tavaly bemutatott második generáció – többtucatnyi egyéb elismerés mellett – elnyerte a 2005-ös év autója címet is.
A Toyota és a Lexus hibridtechnikájának újabb jelentős állomása a Lexus RX400h modell, amely még az idén a kereskedőkhöz kerül. Orrában egy hagyományos, 3,3 literes V6-os benzinmotor dolgozik. Az erőforrás munkáját két villanymotor segíti – mindkét tengelyre jut egy. Az alapelv az, hogy az első villanymotor egymaga dolgozik, amikor a benzinmotor működése nem lenne elég gazdaságos – például lassú tempónál vagy enyhe lejtőn lefelé ereszkedve. Amikor a sebesség eléri a benzinmotor hatékony tartományát, a benzines gép átveszi a kocsi hajtását. Az első villanymotor ekkor csak akkor segít be a V6-osnak, ha heves gyorsulást várunk az autótól. A hátsó pedig akkor lép közbe, ha az első kerekek tapadása csökken. A kocsi automatikus és fokozat nélküli váltóműve mindig garantálja, hogy a benzinmotor a nyomatékcsúcson dolgozzon. Az RX400h kifinomult, számítógép-vezérlésű irányítóegységet kapott, amely a teljesítményelosztóhoz kapcsolódva folyamatosan és érezhető lökések nélkül szabályozza a benzin- és a villanymotorok által leadott teljesítmény arányát.
Joggal kérdezhetik, minek ez a sok hűhó. Ez a technológia a testes RX400h-t a csekély emissziójú járművek közé helyezi, hiszen még a szigorú Euro IV-es károsanyag-kibocsátási szabványnak is megfelel. S ehhez jön még a majdnem teljesen hangtalan működés alapjáraton és kis tempónál, illetve a nulla emiszszió álló helyzetben, amikor a benzinmotor leáll. A kocsi gyorsulása álló helyzetből 100 km/órás tempóra nyolc másodpercig sem tart, átlagfogyasztása kilenc liter alatt van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.