Napóra

K o r k é p

–
2005. 01. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország területét a 2. évezred folyamán kb. 1900-ig két daru lakta: a szürke daru (Grus grus) és a pártás daru (Anthropoides virgo). A szürke daru átlagosan 115 cm magas, a pártás daru 95 cm. A pártás daru a múlt században már nagyon ritka volt a Kárpát-medencében. […]
A darunak különleges tulajdonsága, hogy táncol. Ez a darutánc, melyet páronként, csapatostul járnak. Ha egy pár táncolni kezd, a többi követi, s az egész darucsapat táncol. A régi magyar vallás táltosai különösen közeli kapcsolatban álltak a daruval. A hiedelem szerint a táltos anyja lehetett a daru. A táltost, ha nem ember nevelte, felnevelhették darvak vagy sasok. Ezért a táltosok darutollat vagy sastollat hordtak a vállukon foglalkozásuk jelzésére. […]
A daru egy másik tulajdonsága, hogy szelídíthető. Ólban tartják, koplaltatják, majd pálinkás kenyérrel megetetik, és utána néhány órára a csőrét a nyakához lekötik. Az alkohol hatására a kiéhezett daru agyában nyilván egy parányi károsodás megy végbe, ettől kezdve szelíd marad. A falusi baromfiudvar dísze, rendet tart az aprójószág között, és éles hallása segítségével, erős krúgató hangjával már messziről jelzi a közeledő idegent. […]
A magyar paraszti udvarokban az 1900-as évek fordulóján még mindig tartják a darut. Hunyadi korában, 1433-ban említik, hogy a szegedi piacon sok a daru (és túzok), levest készítenek belőle, húsát is eszik. A középkorban a darutoll a kalpagon a daliás öltözet népszerű tartozéka volt, később, a XIX. sz. folyamán főleg a juhászok kedvelték.
Egy különleges szerepben éberségük miatt szelídített darucsapatot tartottak őrdaruként főleg az alföldi várakban a késő középkorban. A darucsapatban az egyik daru mindig virraszt. Így riasztja a többit és a várat, távoli zajt hallva, ellenség közeledtén. A hagyomány szerint a kutyák is onnan tudták, hogy mikor kell ugatni, mert a daruk riasztották őket. […]
Érdy Miklós: A koronázási palást szegélyén a daru, a tulipán és István király bal keze.
In: Történelem, régészet, néprajz (Debrecen, 1991)

A darvász kezén se forgott lőfegyver soha. […] E madárra való lövöldözést bűnnek tartotta, s hitte, hogy aki életét kioltja, azt minden lépésében balsors követi. A szelídített és maga nevelte darvakat aztán eladogatta. Köböl búzát, fél hízót kapott egy közepes szépségű példányért is. A gyerekeit, feleségét felöltöztethette belőle. […] De tán még többet jövedelmezett a szegény darvászoknak a daru tolla! […] Közrevették a legények, alkudoztak, meg egymásra verték az árat. Legszebbnek tartották a szárnykönyök második és harmadik tollát. Eszerint volt jobbos és balos, amit megfelelő módon tűztek a kalaphoz.
A drágán szerzett darutollat őrizték, megbecsülték, végrendelkeztek felőle. Gondozni is kellett, mert mint mondják, az idő megkékítette. Krétaporral mosták, gőzölték, fésülgették, s így megtartotta gyönyörű hamvas színét, lengő hajlékonyságát. Ha egy-egy kocsmai számadásnál megzilálódott, bodrát fésűvel hozták rendbe a legények, tábláját (vagyis a kocsány fölötti sima részt) ujjaik hegyével igazították meg. Ma már csak pásztorok és tanyai emberek kalapja mellett lehet látni, falusi ember nem hordja. A sárréti házaknál a tükör mellé dugva vagy a komóton üvegbe állítva őrzik, emlékéül a régi szép időknek. Ezelőtt vastag nádszálba húzva tették el.
Szűcs Sándor: A régi Sárrét világa (1942)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.