Vitatják a kátyúkárokat

Gyorsabb kátyúkár-ügyintézést ígér február elsejétől a fővárosi közterület-fenntartó. Ugyanakkor szigorúbb lesz az eljárás, egy-egy bejelentés jogosságát három szakértő ellenőrzi majd.

Sellei Andor
2005. 01. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kulturáltabb ügyfélfogadást és gyorsabb eljárást ígér február elsejétől a kátyúk kárvallottjainak a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. Az egy hét múlva nyíló XI. kerületi irodában sorszámkiadó automata és számítógépes adatrögzítés várja azokat, akiknek autója Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalain sérült meg az úthibák miatt – közölte nemrég Szegedi Péter, az FKF Rt. szóvivője.
Ennyi az öröm a hírben, az üröm pedig, hogy sokkal szigorúbb lesz az eljárás. Külön kárszakértő, jogász és közlekedési szakember ellenőrzi a bejelentéseket. Nemcsak a sérüléseket vizsgálják, hanem a jármű általános állapotát, sőt, a sofőr magatartását is, nevezetesen, hogy olyan sebességgel hajtott-e, amit az úttest állapota megkívánt – tudtuk meg a szóvivőtől. Mivel az FKF Rt. az Allianzzal kötött szerződést, a megítélt kártérítést ez a társaság utalja ki. Sipos József, a biztosítótársaság szóvivője lapunknak azt mondta, hogy ők már nem vizsgálják az igénylők beadványait, csak fizetnek.
Mindez azonban csupán a fővárosi úthálózat kevesebb mint felére érvényes, a többi szakaszt a kerületi önkormányzatoknak kell(ene) gondozniuk. Megpróbáltunk utánajárni, mit tesznek a helyi testületek a gödörmentes utakért. Van, ahol közbeszerzési eljárással oldják meg a kátyúzást, több helyen külön erre a feladatra alapított cég gondoskodik az utakról. Megtudtuk azt is, hogy nem mindenhol kötöttek biztosítást külön a kátyúkra, hanem együtt kezelik az olyan természet okozta károkkal, mint például a fakidőlés. Alapelv, hogy a különböző járműadókból befolyt összeget kellene elkölteni útkarbantartásra. Ez viszont tágabb fogalom, mint a kátyúk betömése, így szintén nem követhető nyomon az utóbbira szánt pénz. Számos kerület illetékesétől kaptuk azt a választ, hogy náluk a mellékutak állapota jobb, mint a területükön átvezető főutaké, amelyeket a fővárosnak kellene karbantartani. Ennek épp ellenkezőjét állítja a közterület-fenntartó szóvivője. Egy tavalyi felmérés szerint a fővárosi fenntartású utak 37,4 százaléka volt elfogadhatatlan vagy nem megfelelő állapotú.



Kudarcra ítélt próbaper. Korábban egy autós érdekvédelmi szervezet próbapert ígért az állam ellen. Úgy vélték, nem érvényesül a közúti törvény azon passzusa, amely szerint a tulajdonos kötelessége az utakat közlekedésre alkalmas állapotban tartani. Az autók pedig nemcsak egy-egy kátyútól károsodhatnak, hanem a folyamatos használattól is. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogásza lapunknak elmondta: bár maguk is kifogásolják az állam mulasztásait, eleve kudarcra lenne ítélve egy ilyen per. Mivel több kezelője is van a közutaknak, ezért nem bizonyítható, hogy kinek a felelőssége az adott gépkocsi futóművének, gumijainak, lengéscsillapítóinak idő előtti kopása. Csak a jól látható kátyúk okozta károk megtérítésére számíthatnak az autósok – tette hozzá a jogász.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.