Kulturáltabb ügyfélfogadást és gyorsabb eljárást ígér február elsejétől a kátyúk kárvallottjainak a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. Az egy hét múlva nyíló XI. kerületi irodában sorszámkiadó automata és számítógépes adatrögzítés várja azokat, akiknek autója Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalain sérült meg az úthibák miatt – közölte nemrég Szegedi Péter, az FKF Rt. szóvivője.
Ennyi az öröm a hírben, az üröm pedig, hogy sokkal szigorúbb lesz az eljárás. Külön kárszakértő, jogász és közlekedési szakember ellenőrzi a bejelentéseket. Nemcsak a sérüléseket vizsgálják, hanem a jármű általános állapotát, sőt, a sofőr magatartását is, nevezetesen, hogy olyan sebességgel hajtott-e, amit az úttest állapota megkívánt – tudtuk meg a szóvivőtől. Mivel az FKF Rt. az Allianzzal kötött szerződést, a megítélt kártérítést ez a társaság utalja ki. Sipos József, a biztosítótársaság szóvivője lapunknak azt mondta, hogy ők már nem vizsgálják az igénylők beadványait, csak fizetnek.
Mindez azonban csupán a fővárosi úthálózat kevesebb mint felére érvényes, a többi szakaszt a kerületi önkormányzatoknak kell(ene) gondozniuk. Megpróbáltunk utánajárni, mit tesznek a helyi testületek a gödörmentes utakért. Van, ahol közbeszerzési eljárással oldják meg a kátyúzást, több helyen külön erre a feladatra alapított cég gondoskodik az utakról. Megtudtuk azt is, hogy nem mindenhol kötöttek biztosítást külön a kátyúkra, hanem együtt kezelik az olyan természet okozta károkkal, mint például a fakidőlés. Alapelv, hogy a különböző járműadókból befolyt összeget kellene elkölteni útkarbantartásra. Ez viszont tágabb fogalom, mint a kátyúk betömése, így szintén nem követhető nyomon az utóbbira szánt pénz. Számos kerület illetékesétől kaptuk azt a választ, hogy náluk a mellékutak állapota jobb, mint a területükön átvezető főutaké, amelyeket a fővárosnak kellene karbantartani. Ennek épp ellenkezőjét állítja a közterület-fenntartó szóvivője. Egy tavalyi felmérés szerint a fővárosi fenntartású utak 37,4 százaléka volt elfogadhatatlan vagy nem megfelelő állapotú.
Kudarcra ítélt próbaper. Korábban egy autós érdekvédelmi szervezet próbapert ígért az állam ellen. Úgy vélték, nem érvényesül a közúti törvény azon passzusa, amely szerint a tulajdonos kötelessége az utakat közlekedésre alkalmas állapotban tartani. Az autók pedig nemcsak egy-egy kátyútól károsodhatnak, hanem a folyamatos használattól is. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogásza lapunknak elmondta: bár maguk is kifogásolják az állam mulasztásait, eleve kudarcra lenne ítélve egy ilyen per. Mivel több kezelője is van a közutaknak, ezért nem bizonyítható, hogy kinek a felelőssége az adott gépkocsi futóművének, gumijainak, lengéscsillapítóinak idő előtti kopása. Csak a jól látható kátyúk okozta károk megtérítésére számíthatnak az autósok – tette hozzá a jogász.