A legemberibb jármű belgiumi térhódítása

2005. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy éve még egyetlen bicikli sem volt itt, most meg nem találunk nekik helyet – mondta gondterhelten tízlakásos házunk gondnok asszonya. Nem véletlenül, hiszen Brüsszelben is látványosan terjed a kerékpározás. Épülnek a kijelölt kerékpárutak, amelyeket a legtöbbször az autósok foglalnak el. A belga főváros a két keréken közlekedők arányában Amszterdamtól persze még messze van, de Budapestet bőven lekörözi.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy Brüsszel a kerékpárosok paradicsoma. A biciklizők helyzetét felmérő Bypad-jelentés szerint Brüsszel és környéke Európában igencsak gyenge helyezést ér el, és azt veti „Európa szívének” a szemére, hogy a városvezetőknek sem ambíciójuk, sem tervük nincs a helyzet javítására. Nem beszélve az infrastruktúra hiányáról, valamint a meglévő, kijelölt kerékpárutak karbantartásáról.
Az ide tévedő autósokat meglepetésként érik a biciklisekre vonatkozó szabályok is. Az egyirányú, behajtani tilos táblával védett utcák többségében a tábla alatt ott áll ugyanis a felirat: „Kivéve kerékpárosoknak.” Vagyis az az autós, aki egy vele szemben 20 km/órás sebességgel robogó kerékpárost lát, ne a biciklist korholja.
A kerékpározást ugyanakkor a hatóságok aktívan segítik is. A belga vasúti társaság, az SNCB például szintén kiveszi részét a környezetkímélő közlekedési eszköz népszerűségének terjesztéséből. A múlt hónapban már 18 pályaudvarán félezer biciklit kölcsönzött úgy, hogy a vonatjegy egyben a kölcsönkerékpárra is feljogosít. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az SNCB „train+location vélo” retúrjegyének tulajdonosa a célállomáson „elköti” a belga vasutak tulajdonában lévő kerékpárt, és azon járja be vele a várost vagy a vidéket. A múlt évben már 18 ezer ilyen jegyet adtak el, és az idén további jelentős növekedésre számítanak.
A Belgiumot kerékpárral meglátogatni kívánó magyar turistáknak egyébként érdemes tudniuk, hogy vannak pályaudvarok, ahol az évnek csak az időjárás szempontjából „jobb szakában” (április 1. és szeptember 30. között) lehet kerékpárt bérelni, viszont nem egy pályaudvaron – a Brüsszel után a legnagyobb turisztikai forgalmat lebonyolító Bruges, valamint a tengerparti Ostende, az angol világnak a „fürdőhely” nevet adó Spa, valamint Gand, Knokke, Blankenberge, Lierre és Vielsalm pályaudvarain az év egészében ott várják az utasokat a bérelhető kerékpárok. A mountain bike szerelmeseit pedig ne érje csalódás, hogy ilyen hegyi túrabicikliket kizárólag Spa és Vielsalm pályaudvarán bérelhetnek.
Ami az árakat illeti, a bérelhető biciklik 10 és 15 euró közötti öszszeggel növelik meg a vonatjegy árát. A kerékpár elviteléhez bármilyen fényképes igazolvány bemutatása és 12 euró 50 cent öszszeg letétje szükséges. Attól senkinek nem kell tartania, hogy megérkezése után nem talál kerékpárt, mert az akár harminc nappal előre lefoglalható jegy garantálja a bicikli kiadását. A kerékpárok viszszavitelének szabálya pedig csupán annyi, hogy a vonat indulása előtt fél órával a bérelt biciklinek a helyén kell lennie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.