Az unió és a Bolkestein-irányelv

Loppert Csaba
2005. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy német európai parlamenti képviselő eltévedt bárányoknak nevezte a minap az új uniós tagállamok azon vállalkozóit, akik betolakodtak a tizenötök piacára. Arra a lettországi székhelyű építőipari cégre gondolt, amelyik iskolát épít Stockholm külvárosában, no meg azokra a cseh és lengyel fuvarozókra, akik elhalásztak néhány jó fuvart helyi kollégáik elől a francia piacon. Mindez azért keltette fel a nyugat-európai sajtó érdeklődését, mert az új tagállamok vállalkozói úgy jelentek meg a régiek piacain, hogy nem voltak hajlandók alávetni magukat a helyi előírásoknak. Nem írták alá például a svéd építőipar ágazati kollektív szerződését, magukra haragítva ezzel a szakszervezeteket.
Korábbi fejünkkel azt gondolhatnánk: az ilyen konfliktus ott, a fejlett Nyugaton hamar lezárul az eltévedt kelet-európai bárány hazaterelésével. Az esetet azonban bonyolítja a brüsszeli bizottság által kidolgozott és elfogadott úgynevezett Bolkestein-direktíva. Ez a korábbi holland belső piaci biztosról elnevezett uniós szintű jogszabály, amelynek hirdetett célja a szolgáltatások európai szintű liberalizálása, és amelyet még a miniszteri tanácsnak és az Európai Parlamentnek is el kell fogadnia, az egész vállalkozói szektort forradalmasító, merész újítást tartalmaz. Nevezetesen a székhely szerinti jogalkalmazás elvét. Ez azt jelenti, hogy ha egy uniós tagállam vállalkozója a huszonöt tagállam bármelyikében szolgáltatási céllal vállalkozik, akkor erre a tevékenységére nem annak az országnak a jogrendje alkalmaztatik, ahol a tevékenységet végzi, hanem azé, ahol a székhelye be van jegyezve. Durván és leegyszerűsítve ebből az következik, hogy ha egy Gyurcsány Ferenc érdekeltségi körébe tartozó cég majd tanácsot ad Tony Blairnek, akkor a felvett összegek után a magyarországi előírások szerint kell adóznia.
Mindezek ismeretében érthető, hogy a baloldalon ultraliberálisnak bélyegzett holland biztos elképzelése – 2004. januári formába öntése óta – nagy vihart kavart nyugat-európai politikai körökben. Arról van ugyanis szó, hogy a székhely szerinti jogalkalmazás elve tágra nyitja a kaput a tizenötök piacain a jóval alacsonyabb munkabérű munkavállalóit sokkal rugalmasabb feltételek között foglalkoztató, új tagállamokból érkező kis- és középvállalkozók előtt. Támogatói, a munkáltató szervezetek az egységes piac elvére és az európai versenyképesség növelésének szükségességére hivatkoznak, arra, hogy az új vállalkozásokat nem szabad béklyóba verni a régi tagállamok merev, kiváltságokra épülő szabályozásával. A különböző kamarák is a Bolkestein-direktíva eredeti formában, tehát a székhely szerinti elv fenntartásával történő elfogadása mellett érvelnek, mondván, az egész Európában óriási lökést adna a szolgáltatói szektornak. Németországban egyenesen a munkanélküliség problémájának megoldását várják tőle, és bevezetése után állítólag Franciaországban is munkahelyek milliói jöhetnének létre.
Ellenzői, mindenekelőtt a helyi munkavállalói érdek-képviseleti szervek, abból kiindulva, hogy Lettországban, Szlovákiában vagy Magyarországon alacsonyabbak a munkabérek, kisebbek az adóterhek, kevésbé szigorúak a munkaügyi, környezet- és fogyasztóvédelmi előírások – tisztességtelen versenyről, szociális dömpingről, a kevésbé szigorú kelet-európai munkaügyi, környezet- és fogyasztóvédelmi előírások importjáról, a bérek leszorításának kísérletéről, sőt a jóléti állam szétveréséről beszélnek.
A Bolkestein-direktíva, amelynek végleges elfogadását erre az évre tervezték, az utóbbi hetekben óriási ellenszelet kapott. A két legnagyobb „magállam”, Franciaország és Németország legfőbb politikai vezetői is visszavonása és teljes átalakítása mellett foglaltak állást. Különösen a székhely szerinti jogalkalmazás elve váltott ki heves tiltakozást. Jacques Chirac és Gerhard Schröder is azzal vádolták az eltévedt bárányokat, hogy piacot akarnak vásárolni, hogy veszélyeztetik Nyugat-Európában a szolgáltatások magas szintjét, főként az egészségügyben és a közszférában, továbbá hogy a szolgáltatásokkal együtt a szabályozást is importálnák. A politikai élet kulisszatitkait ismerők előtt azonban már most nyilvánvaló, hogy – elsősorban Franciaországban – az európai alkotmányról tartandó, közelgő népszavazás a tét. A francia elnök a direktíva elleni fellépéssel azoknak a baloldali erőknek a vitorlájából kívánja kifogni a szelet, akik a munkavállalók egzisztenciáját fenyegető veszélyekkel riogatva akarják a választókat a „nem” szavazatra rábírni.
Itthon talán kevesen tudják: a Bolkestein-irányelv, ha eredeti formájában fogadnák el, felmérhetetlenül pozitív hatást fejtene ki a magyar gazdaságra, és nem csak a gazdaságra. Elhárulnának a jogi akadályok az elől, hogy magyar vállalkozók fővállalkozóként vállalkozzanak, nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában. Oldódhatna bezártságunk, növekedhetne a magyar piaci részesedés az unióban. Ráadásul a kedvező adózási és munkaügyi feltételek miatt valószínűleg tömegesen jegyeztetnék be magukat nyugat-európai vállalkozások Magyarországon. (Ezzel kapcsolatos hírek már meg is jelentek magyar lapokban.) Ami jótékony hatással lenne az állami adóbevételekre. Így ezzel a jogszabállyal a magyar piac is az uniós piac részévé válna. Megindulna tehát egy erőteljes kiegyenlítődési folyamat az egész Európai Unió társadalmaiban is.
Nem véletlen tehát az elemi erejű tiltakozás a kiváltságaikhoz ragaszkodó régi tagállamokban. Párizsban, Berlinben, Stockholmban pontosan ismerik a kockázatokat. Ott is vannak azonban, akik érdekeltek a piacnyitásban, ezért az irányelv és a székhely szerinti jogalkalmazás elvének további sorsa teljesen nyitott. A magyar kormányon és ellenzékén is múlik, hogy az eredeti, nekünk kedvező formájában sikerül-e elfogadtatni. Brüsszeli képviselőink teljes gőzzel érvelhetnek a székhely szerinti jogalkalmazás elvének helyénvalósága mellett. A piacvásárlás vádjával szemben felhozhatnák, hogy a magyar áramszolgáltató szektort és élelmiszeripart is felvásárolta Franciaország és Németország a kilencvenes évek közepén. Ami pedig az előírások importjára vonatkozó szakszervezeti vádakat illeti, elég gondolni azokra a feudális előjogokra, amelyeket a Magyarországon megtelepedett bevásárlóközpontok élveznek a magyar termelőkkel és fogyasztókkal szemben, a felvásárlásnál alkalmazott diszkriminatív módszerektől a fogyasztók átverésének legagyafúrtabb formájáig.
Sajnos a magyar médiát lefoglalják a brüsszeli lecke felmondásával, az uniós intőkkel, a szégyenpaddal, a pályázatnak nevezett dolgozatokkal és a támogatásnak nevezett dicséretekkel kapcsolatos híradások. Pedig ideje lenne kilépni bezártságunkból, és helybe vinni – ahogy a lettek is teszik – Európába a szolgáltatásainkat. A termékexport területén a távol-keleti konkurencia és a szállítási idő lerövidülése miatt egyre kisebb haszonnal dolgozhatunk. A pénzügyi szektorban csehül állunk „hosszú távú eszközökkel”. Marad a szolgáltatási szféra, amely gyakorlatilag korlátlan fejlesztési lehetőségeket kínál. Ragaszkodnunk kellene tehát a Bolkestein-direktívához és a székhely szerinti jogalkalmazás elvéhez. Ha másért nem, hát azért, hogy ne nevezzenek minket eltévedt báránynak Európában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.