Mintegy 6800 magyarországi roma kárpótlási igényt elégített ki az utóbbi években az osztrák állam. A tegnapi bizottsági meghallgatáson Sebes Gábor – aki 2001 novemberéig volt a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány (Mazsök) irodavezetője – azt hangoztatta: előzetesen „százas nagyságrendűre, legfeljebb ezerre” becsülték ama hazai cigány származású, a vészkorszakban ausztriai rabszolgamunkára hurcolt túlélők számát, akik kárpótlásért jelentkezhetnek. Beszámolt arról is, hogy bár az ő működése idején még nem tetőzött a kérelemdömping, visszaélésgyanús eseteket már akkor is lehetett tapasztalni. Például több igénylő ugyanazt a kézzel írt, fénymásolt elhurcolási történetet csatolta igazolásként. Az irodavezető hangoztatta, osztrák partnerének a budapesti egyeztetéseken több ilyen esetet is jelzett, de az elbírálás jogát maguknak fenntartó osztrákok elutasították e jelzéseket. Úgy vélte, az osztrák fél kifejezetten örült, hogy a várt arányok felborultak, azaz hogy sokkal több roma igény jelentkezett a zsidókéhoz képest, talán mert ettől a dicstelen történelmi szerep átértékelését remélték Ausztriában.
Vályi György, aki Sebes mazsökbeli tisztségét 2002 elején megörökölte, a parlamenti vizsgálóbizottság előtt arról beszélt, hogy az osztrákok sokáig a roma kárpótlási lehetőség mind intenzívebb hirdetésére sarkallták a közalapítványt. Csak a végső határidő lezárta után szigorította az osztrák és a magyar partner az eljárást. Így 2003. december 31. után 12 ezer – addig még el nem bírált – kérelmet küldött vissza a feladónak a Mazsök úgymond megújításra, dokumentumpótlásra. A 12 ezer igénylőnek végül csak a fele újította meg kérelmét – mutatott rá a Mazsök irodavezetője.
Farkas Flórián fideszes képviselő, Lungo Drom-elnök megkérdezte: miért nem volt egyetlen Lungo Drom-os vezetésű a között az ötven cigány önkormányzat között, amelyet a romakárpótlás-ügyben hitelesítésre kijelöltek. Vályi György az egykori romaügyi hivatalra hárította a felelősséget, ahonnan e testületek listáját 2003 decemberében kapták. Erről a listáról Teleki László, a hivatalt akkoriban felügyelő államtitkár korábban azt állította, nem volt köze hozzá.
Egy ötlet, amitől sokan kedvet kapnak a napi motorozáshoz
