Semmi sem úgy valósul meg a Románia által az elmúlt egy évben kötött nemzetközi szerződésekből, mint ahogyan azt az Adrian Nastase vezette, korábbi baloldali kormány eltervezte. Vasile Blaga belügyminiszter a napokban közölte: feljelentésére a bukaresti legfőbb ügyészség vizsgálatot indított az EADS-társasággal kötött határbiztonsági egyezmény ügyében, mivel a Bechtellel kötött autópálya-szerződéshez hasonlóan ezt is közbeszerzési eljárás nélkül ítélte oda az előző kormány. A francia–német légikonszernnel nyélbe ütött, egymilliárd eurós megállapodás szerint az EADS határfelügyeleti és
-biztonsági berendezéseket, felszereléseket szállít Romániának, és 3147 kilométeres szakaszon kiépíti és korszerűsíti az országhatár integrált biztonsági rendszerét. A jelenlegi kormány roppant költségesnek tartja a szerződést, amelyből ráadásul kimaradt Románia legbonyolultabb szakasza, az észak-erdélyi román–ukrán határ. Vizsgálat indult a Bearing Point céggel a projekt megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséről szóló szerződés kapcsán is, mivel a bukaresti belügyi tárca ezt a tanulmányt egyszerű fércmunkának tartja. Különben az EADS-szerződést aláíró Gheorghe Carp tábornokot, a tárca szervezési főosztályvezetőjét Traian Basescu államfő tegnap nyugdíjba küldte, több magas rangú minisztériumi tisztviselő ellen pedig bűnvádi eljárás indult. Akárcsak Miron Mitrea volt szállításügyi miniszter ellen, akit utódja, Gheorghe Dobre jelentett fel a Bechtellel kötött sztrádaszerződés miatt. A 415 kilométeres, 2,5 milliárd eurós költségvetésű észak-erdélyi autópálya megépítését célzó, szintén pályáztatás nélkül odaítélt szerződés ugyanis előírja, hogy a román kormánynak kell kifizetnie az amerikaiak által Romániába szállított berendezések és munkagépek vámilletékét és áfáját, ami évente több mint kétmillió eurót jelent. Miután Bukarest a sztrádaszerződést is újratárgyalja, a Bechtel pedig a román kormány 80 millió dolláros tartozása miatt felfüggesztette a munkálatokat, kétségessé vált a Nagyváradot Brassóval összekötő autópálya megépítése. Annál is inkább, mivel a Bechtel igazgatótanácsának Romániában tartózkodó elnöke a napokban dönt arról, hajlandó-e a társaság folytatni a munkálatokat. Egyébként a szállításügyi tárca felbontotta a Strabag, Vinci és Ashtrom– Roichmann társaságokkal ugyancsak az előző kormány által a Brassó–Bukarest autópálya megépítéséről kötött megállapodást is. A 160 kilométeres szakaszra – amelynek építési költsége a tárca szerint meghaladta volna a 2,5 milliárd eurót – nemzetközi versenytárgyalást írnak ki.
n
Beindult a termelés. A sepsiszentgyörgyi IAME Group Rt.-nél néhány napja beindult a termelés, miután a cégnek sikerült megállapodnia a szolgáltatóval adóssága átütemezéséről, és az üzemet viszszakapcsolták az áramellátásra. Ezáltal a villanymotorok, autóvillamossági eszközök és elektrotechnikai berendezések előállítására szakosodott gyárban jelenleg kétszáz munkás dolgozik az ezer alkalmazottból, és úgy tűnik, hogy a csődeljárás alatt álló vállalat hitelezői is hajlandók haladékot adni a tartozások kifizetésére. Ezzel együtt nem zárult még le a román gazdasági rendőrség által az IAME magánosítása ügyében indított kivizsgálás.
Újabb botrányos pénzügyek derültek ki Magyar Péter testvéréről - videó