Megelőzhetők a nyári vízi tragédiák

A dunai, a tiszai és a balatoni rendőrségi szakemberek egyöntetű véleménye, hogy a vízi balesetek megelőzésének leghatásosabb módja, ha a strandolók csak a kijelölt és ellenőrzött helyeken fürdőznek. Csónakba ülni ittasan még utasként sem tanácsos. Aki nem tud úszni, az jobban teszi, ha matraccal sem indul a mély vízbe.

2005. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén harmincketten vesztették életüket a Duna magyarországi szakaszán. Ez a szám kisebb, mint a 2004 hasonló periódusában felvett adat – nyilatkozta lapunknak Csobay Balázs főhadnagy, a Budapesti Rendőr-főkapitányság dunai vízi rendészetének balesetvizsgálója. Elmondta: a fürdőhelyek kijelölésének és üzemeltetésének szabályait egy kormány-, míg a szabad vizek alapvető normáit egy belügyminisztériumi rendelet foglalja össze. Ezek a jogszabályok vonatkoznak a folyókra, tavakra, holtágakra, bányatavakra, csatornákra, a természetes és a mesterséges vízképződményekre. A szabad vizeken kijelölt fürdőhelyek működtetésének szigorú feltételei vannak: először az illetékes önkormányzat jegyzője és a különféle szakhatóságok által kiadott engedély megszerzése szükséges. Ezután az üzemeltetőnek ki kell jelölnie bójával a mély víz és strandterület határait, állandó felügyeletről és a mentéshez, valamint az ellátáshoz nélkülözhetetlen eszközökről kell gondoskodnia. Mindez igen költséges, a Dunán ezért van mindössze öt kijelölt fürdőhely.
A Mosoni-, a Ráckevei-Duna-ág strandja például kedvelt és biztonságos a szakember szerint, s ugyanez vonatkozik a Szentendrei-Duna-ág szabad vízi fürdőhelyére is. A szabályosan körülhatárolt részeken lényegesen kevesebb balesetet jegyeznek fel, mint a tiltott területeken. Veszélyforrás az örvény, a hajóforgalom, vagy ha roncs van a vízben.
A vízi túrázók, a kajakosok, a kenusok, a csónakosok gyakran túlbecsülik saját erejüket, és nem készülnek fel megfelelően az útra – folytatta a főhadnagy. Kiskorúaknak és azoknak, akik nem tudnak úszni, kötelező mentőmellényt viselniük. Sokan e nélkül szállnak vízre. Igaz, a jó felszerelés drága. A lélektani felkészítés is életeket menthet, ha felborul a sportoló vagy a kiránduló járműve. A balesetvizsgáló tanácsa: maradjunk a csónak, a kenu mellett, és kapaszkodjunk bele, amíg megérkezik a segítség.
A hajózási szabályok megsértése miatt tavaly 535-en fizettek összesen 6,246 millió forint pénzbírságot. Ez az összeg ebben az évben eddig 2,85 millió forintra rúg.
A Tiszában tavaly 24-en lelték halálukat, idén eddig hatan. Többségük tiltott helyen fürdőzött – tudtuk meg Öhlbaum Zoltán alezredestől, a tiszai vízi rendészet vezetőjétől. A kapitányság a folyó hazai, 585,2 kilométernyi szakaszának rendjéért felel, valamint hozzájuk tartozik az egyre népszerűbb Tisza-tó is, amelynek felülete 127 négyzetkilométer. Az alezredes a vízi balesetek gyakori okaként az ittasságot nevezte meg. Főleg a csónakok utasai és a magukat úszóbajnoknak képzelők hiszik azt, hogy nincs abban kockázat, ha alkoholfogyasztás után nekivágnak a víznek. Azután a vészhelyzetben derül ki, hogy nem működnek normálisan a reflexek, és nem képes akkora erőfeszítésre a szervezetük, mint vélték.
A Tisza rapszodikus, gyorsan változnak a mederviszonyok. A folyó ráadásul tele van félbevágott fákkal, amelyeket elborított a víz. A rendőrök ellenőrzéskor figyelmeztetik a tilosban járókat, közlik velük, hogy miért nem szabad ott fürdőzniük vagy csónakázniuk, ahol éppen vannak. Különleges szabály a Tisza-tónál, hogy vízi jármű kísérete nélkül tilos ötszáz méteren túlra eltávolodnia a parttól a fürdőzőnek. Aki nem tud úszni, az matraccal se menjen a mély vízbe. Leeshet róla, s felhevült testtel a hidegbe pottyanva kevés esélye marad a túlélésre – hangsúlyozta az alezredes.
A 180-200 balatoni fürdőhely közül csak 60 strandon van csónakos mentőembere a Balatoni Vízi Mentő Szakszolgálatnak. Jóllehet, a Bagyó Sándor irányítása alatt álló szervezet a szezonban csaknem minden fürdőhelyre küldene kiképzett vízi mentőt, ha lenne arra állami vagy önkormányzati forrás. Idén már 30 riasztást kaptak, és búváraikat egyszer kellett bevetni egy, a víz alá került ember keresésére.
Hivatalos, BM-költségvetésből finanszírozott vízi mentést a tónál a siófoki székhelyű Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság végez. Madarász Zoltán alezredest, a vízi rendőrök első emberét hat őrs irányításával bízta meg Somogy rendőrfőkapitánya, így Siófoktól Füredig minden nagyobb üdülőhely hajóállomása mellett ott horgonyoznak a rendőrségi motorosok.
A Madarász- és a Bagyó-legénység, valamint a Siófoki Viharjelző Obszervatórium meteorológusai együttműködésének tulajdonítható, hogy elkésett riasztás vagy a mentésre induló hajók késlekedése miatt a Balatonnál évek óta nem volt vízi tragédia. A halálokok között elsődlegesen a fürdőzésre, a vízi sporteszközök és a strandjátékok használatára vonatkozó előírások megszegése áll. Tavaly 14-en, idén öten fulladtak a Balatonba.




A folyók a legveszélyesebbek. Az Országos Rendőr-főkapitányság statisztikája szerint 2004-ben 159 vesztették életüket hazánk vizeiben: 126 férfi és 33 nő. Közölük 120-an már betöltötték harmincadik évüket. A folyók követelték a legtöbb áldozatot: 81-et. Tavakban 24-en haltak meg, mesterséges tavakban, bányagödrökben 22-en. A mellékágakban, a holtágakban és a csatornákban huszonöt, patakokban és egyéb helyeken hét ember hunyt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.