Archaikus tükörben a viaskodó lélek

Metz Katalin
2006. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha a tragikus triász két szerzőjét megjelölik a színlapon, akiknek Élektra-szövegeiből valósággal új drámát gyúrtak az alkotók – már-már úgy érzem – ez az eredeti. Lecsupaszított, célra törő, a tragikus vétségtől a végzet beteljesedéséig dramaturgiailag minden mozzanatában indokolt, követhető előadás született a kezük nyomán. Sokat tett érte a dramaturg Sebestyén Rita, mint ahogyan a rendezővel mondhatni egyenrangú munkát végzett a koreográfus Horváth Csaba is. A két, eredeti mű „keresztezése” okán is, sok a változtatás, átcsoportosítás, Bocsárdi szereplőket húz ki, a trónbitorló Aigisztosz meg sem jelenik a színen, csak letakart holttestét láthatjuk. Miért tűnik úgy, hogy eredeti antik tragédiát látok – az a titkok titka. Az alkotóké. Vagy mégsem? Bocsárdi és Horváth Csaba archaikus világot teremtett a színpadon, a naturális nyomai nélkül, többé-kevésbé kortalan jelmezekben (Dobre-Kóthay Judit m. v.), melyek azonban több szálon mai asszociációkat keltenek.
Ólomszínű, nehézfém falakkal zárt kazamatákra emlékeztet a színpadkép (Bartha József), amelynek hátsó felén óriási csatorna torkolata tátong, rácsát fölszakítva érkezik rajta barátjával, Püladésszal (Máthé Zsolt) Oresztész alias Mácsai Pál. Baloldalt nehéz vaskapu döndül, amikor ki-bejár rajta a holt Agamemnón szürkére festett arccal (Szűcs Elemér m. v.), ha sírját elhagyja. Ugyanoda húzódnak vissza a szürke selyemgubószerűen fejük búbjáig burkolt kórustagok. Mintha egy nagyváros gyomrában, napvilágtól elzárt börtönpincéjében zajlana e sötét történet: adott hát a vészjósló atmoszféra. A külvilágból, azaz a száműzetésből érkező Oresztész a fényesen világított csatornán át csúszik a színre, hogy beteljesítse a végzet akaratát: apjának, Agamemnón királynak a gyilkosát, a trónját és feleségét bitorló Aigisztoszt és tettestársát, a testvérpár anyját, Klütaimnésztrát (Pogány Judit) elveszejtse.
Mintha nem is annyira a lényegre csupaszított szöveg, a kemény dialógusok hordoznák a drámaiságot, hanem a takarékosságában hallatlanul kifejező, szuggesztív mozdulatok. Váratlan, nyers testfordulatok, sokatmondó gesztusok sora beszél helyettük. Mindennemű fölös taglejtést mellőzve. Így hát többszörös nyomatéka van minden mozdulatnak.
A kórustagok – meglepő módon, mind a négyen terhes asszonyok – egy újjászülető, jobb jövőt sejtetnek a magányosságában terméketlenségre ítélt Élektrával szemben, eme aljasságra, hazugságra épülő hatalom utáni időkben. Könczei Árpád puritán, tragikus hangulatot sugalló zenéjére a drámai kommentárt recitálja a kar (Bakos Éva m. v., Bíró Kriszta, Kerekes Viktória, Zarnóczai Gizella m. v.), archaikus korokat idéző, sommás mozdulatokkal – roppant árnyaltan és atmoszférakeltőn. A rendező és a koreográfus pontos mértékkel érzi, milyen súllyal szerepeltesse, s mikor vonultassa vissza őket a háttérbe. Ám néma jelenlétük akkor is fenyegető. A végzetes sorsot hordozza. A játéktér bejátszása amúgy is pontosan kimunkált, az egész előadás fölér egy zeneművel és egy tragikus táncjátékkal. Ha úgy tetszik, mozdulatszínházzal, ahol minden a helyén van. A zeneiség és a plaszticitás a produkció legfőbb jellemzője.
A címszereplő Hámori Gabriella, korábbi szerepeihez képest új arcával fordul felénk: végsőkig elszánt királylány, acélos akarattal, ám az Élektra-alakításokkal szemben, nemegyszer bensőséges lírát sejtet egy-egy nőiesen gyengéd mozdulata, finom arcjátéka. Mácsaival közös jeleneteiben – a kételytől a reményig, a megkönynyebbüléstől a hajhatatlanságig, a tettre buzdításig – a kiszolgáltatott női lélek minden fájdalma ott bujkál. Anyjával való találkozásakor is az érzelmek, ösztönök és a bosszúvágy elegye dúl lelkében, Pogány Judit önvád és lelkiismeret-furdalás, magamentegetőzés, gyanakvás, félelem és tétova anyai szeretet közt őrlődve játssza el Klütaimnésztra szerepét. Mácsai Pál komplexitásában jóval gazdagabb Oresztészt jelenít meg, mint amilyet az antik szerzők valaha is álmodtak. Puritán játékában a lélek belső vihara éppúgy ott rejlik, mint a modern, lényegre törő színjátszás sommázata. Mintha elidegenítő effektusként játszatná gunyoros rezonőrnek a rendező a Nevelő szerepét: Fodor Tamás m. v. a mindentudó kívülről jött, aki olykor oldja a végsőkig ajzott feszültséget, máskor meg fonja a cselekvés szálait, már mai, hétköznapi viseletében is elüt a csupa fehérbe öltöztetett szereplőktől. Míg a többiek átázott ruhában játszanak a csatornából a színpadra áramlott vizes játéktéren, ő gumicsizmában tocsog közöttük. Mintha védett lenne a végzet karmain vergődő hősök sorsával szemben.
(Élektra. Rendező: Bocsárdi László m. v., Örkény István Színház)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.