Leállhat a keleti szektorban az M0-s autópálya 3-as főút és M3-as közötti 8,9 kilométeres szakaszának fejlesztése annak ellenére, hogy az NA Rt. építési engedély birtokában tavaly decemberben megkötötte a kivitelezési szerződést. A XVI. kerületben tevékenykedő SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület ugyanis a Fővárosi Bírósághoz fordult az építési engedély felfüggesztése érdekében. Ennélfogva a tendergyőztes Egút-Debmút konzorcium hiába vonult fel az építési területen, a beruházás folytatása a bíróság döntésétől függ. Tompos Attila, az NA Rt. EU-koordinációs igazgatója tegnap közölte: tudomásuk szerint a felperes keresete ezen a héten érkezik a Fővárosi Bírósághoz a Központi Közlekedési Felügyeleten keresztül. A bíróság nyolc napon belül hozhatja meg az elsőfokú határozatot. Az igazgató emlékeztetett arra, hogy jogerős környezetvédelmi és építési engedély birtokában kötötték meg a szerződést a közbeszerzési pályázat győztesével, ráadásul az Európai Bizottság ezt megelőzően a hatásvizsgálatokat és a környezetvédelmi intézkedéseket külföldi szakértőkkel vizsgáltatta felül. Közölte: a civil szervezet keresete miatt fennáll a veszélye annak, hogy az NA Rt.-vel szerződött kivitelező nem tudja határidőre, azaz 2007. november 30-ig átadni az autópályát. Az M0-s – összességében 26,5 kilométernyi – keleti szektora fejlesztési költségeinek 85 százalékát vissza nem térítendő támogatás formájában a Kohéziós Alapból az EU finanszírozza, ugyanakkor ezeket a forrásokat legkésőbb 2008-ban ki kell fizetnie az NA-nak. Abban az esetben, ha a beruházó a vállalkozói szerződésben nem teljesíti kötelezettségeit, az M0-s építője kártérítési igényt nyújthat be – közölte az igazgató. Ennél is kedvezőtlenebb lehet, ha a bíróság a civil szervezet kezdeményezésére felfüggeszti az építési engedélyt, s emiatt nem készül el ez az M0-s szakasz: fennál a lehetősége annak, hogy az EU visszaigényli az M0-s projektekre szánt 284 millió eurós támogatást. Az NA Rt. álláspontja szerint a SZIKE közel sem a többségi lakossági véleményt közvetíti, ráadásul olyan ívre alapozza a beadványát, amit 3500 lakos írt alá, még 1997-ben. Ennek egyébként az volt a célja, hogy az M0-s a tranzitforgalom levezetése érdekében ne az Árpádföld és Csömör közvetlen közelében elhaladó nyomvonalon épüljön, hanem Gödöllő irányába. Az M31-es megépítéséhez februárban kezdődik az építési engedély megszerzéséhez szükséges eljárás.
Lapunk megkeresésére Gellért Miklós, a SZIKE elnöke közölte: azért szeretnék, hogy a bíróság vizsgálja felül az M0-s építésének eljárását, mert a beruházó nem veszi figyelembe a lakosság érdekeit. Szerinte a tervezett nyomvonal mentén élőknek komoly környezetvédelmi problémát okoz, hogy a sztráda túl közel épül a településekhez, a lakosoknak viszont ebbe nincs beleszólásuk. Az M0-s új szakaszának átadásával megnövekszik a nemzetközi tranzitforgalom.

Főhősök nyomában – itt a legnehezebb irodalmi kvíz, csak a legjobbaknak sikerül hibátlanul kitölteni!