Veszélyben az engedély

A Fővárosi Bíróságon támadta meg egy XVI. kerületi civil szervezet az M0-s autópálya keleti szektorának egyik alszakaszára tavaly decemberben kiadott építési engedélyt. A beruházó Nemzeti Autópálya (NA) Rt. vezetése szerint ha nem épül meg az útgyűrű keleti szektora, az Európai Unió visszakérheti az építésre támogatásként folyósított összeget. A civil szervezet elnöke szerint az NA nem vette figyelembe a lakosság érdekeit.

Putsay Gábor
2006. 02. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leállhat a keleti szektorban az M0-s autópálya 3-as főút és M3-as közötti 8,9 kilométeres szakaszának fejlesztése annak ellenére, hogy az NA Rt. építési engedély birtokában tavaly decemberben megkötötte a kivitelezési szerződést. A XVI. kerületben tevékenykedő SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület ugyanis a Fővárosi Bírósághoz fordult az építési engedély felfüggesztése érdekében. Ennélfogva a tendergyőztes Egút-Debmút konzorcium hiába vonult fel az építési területen, a beruházás folytatása a bíróság döntésétől függ. Tompos Attila, az NA Rt. EU-koordinációs igazgatója tegnap közölte: tudomásuk szerint a felperes keresete ezen a héten érkezik a Fővárosi Bírósághoz a Központi Közlekedési Felügyeleten keresztül. A bíróság nyolc napon belül hozhatja meg az elsőfokú határozatot. Az igazgató emlékeztetett arra, hogy jogerős környezetvédelmi és építési engedély birtokában kötötték meg a szerződést a közbeszerzési pályázat győztesével, ráadásul az Európai Bizottság ezt megelőzően a hatásvizsgálatokat és a környezetvédelmi intézkedéseket külföldi szakértőkkel vizsgáltatta felül. Közölte: a civil szervezet keresete miatt fennáll a veszélye annak, hogy az NA Rt.-vel szerződött kivitelező nem tudja határidőre, azaz 2007. november 30-ig átadni az autópályát. Az M0-s – összességében 26,5 kilométernyi – keleti szektora fejlesztési költségeinek 85 százalékát vissza nem térítendő támogatás formájában a Kohéziós Alapból az EU finanszírozza, ugyanakkor ezeket a forrásokat legkésőbb 2008-ban ki kell fizetnie az NA-nak. Abban az esetben, ha a beruházó a vállalkozói szerződésben nem teljesíti kötelezettségeit, az M0-s építője kártérítési igényt nyújthat be – közölte az igazgató. Ennél is kedvezőtlenebb lehet, ha a bíróság a civil szervezet kezdeményezésére felfüggeszti az építési engedélyt, s emiatt nem készül el ez az M0-s szakasz: fennál a lehetősége annak, hogy az EU visszaigényli az M0-s projektekre szánt 284 millió eurós támogatást. Az NA Rt. álláspontja szerint a SZIKE közel sem a többségi lakossági véleményt közvetíti, ráadásul olyan ívre alapozza a beadványát, amit 3500 lakos írt alá, még 1997-ben. Ennek egyébként az volt a célja, hogy az M0-s a tranzitforgalom levezetése érdekében ne az Árpádföld és Csömör közvetlen közelében elhaladó nyomvonalon épüljön, hanem Gödöllő irányába. Az M31-es megépítéséhez februárban kezdődik az építési engedély megszerzéséhez szükséges eljárás.
Lapunk megkeresésére Gellért Miklós, a SZIKE elnöke közölte: azért szeretnék, hogy a bíróság vizsgálja felül az M0-s építésének eljárását, mert a beruházó nem veszi figyelembe a lakosság érdekeit. Szerinte a tervezett nyomvonal mentén élőknek komoly környezetvédelmi problémát okoz, hogy a sztráda túl közel épül a településekhez, a lakosoknak viszont ebbe nincs beleszólásuk. Az M0-s új szakaszának átadásával megnövekszik a nemzetközi tranzitforgalom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.