Demszky Budapestje az ígéretek földje

Bár Gyurcsány Ferenc több tíz milliárd forintos fejlesztéseket ígért Budapestnek a következő négy évre, a jelenlegi ciklusban – amikor ugyanolyan a kormányzat és a főváros politikai színezete – lényegében egy új nagyberuházás sem történt.

2006. 02. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Demszky Gábornál 16 éve kampánytémának számító 4-es metrót ugyan az Orbán-kormány állította le, az MSZP ígérete ellenére 2002 óta egy centiméter sem épült még az alagútjából. A miniszterelnök és a főpolgármester rendre azt állítja, az előző kormány Budapestet büntető politikát folytatott, mint Gyurcsány fogalmazott: leállította a füstgáztisztító és az M0-s körgyűrű építését, kilépett a tömegközlekedés finanszírozásából, a fővárosban csupán az Erzsébet téri gödröt hagyta maga után. Ezzel szemben a leégett Budapest Sportcsarnok helyén felépült a Papp László Budapest Sportaréna, megépült a Nemzeti Színház, a Művészetek Palotája és a Millenáris Park, rendezték az Erzsébet teret, ráadásul mindezt a főváros anyagi áldozatvállalása nélkül. Ezen fejlesztések megkezdéséről még az Orbán-kormány döntött.
Ahhoz képest, hogy most látványos, nagy fejlesztéseket kér számon a Fidesztől a miniszterelnök és a főpolgármester, a jelenlegi ciklusban egyetlenegy, a főváros érdekeit szolgáló nagyberuházás sem történt. Utak, hivatalok, intézmények megújítása 16 éve folyamatos, legfeljebb az ütemük gyorsul fel a választások közeledtével. Korábban Demszky Gábor a Magyar Nemzetnek adott interjújában az elmaradt fejlesztésekre vonatkozó kérdéseinkre azt válaszolta: „Nem akartunk presztízsberuházásokat. Ahelyett, hogy a Nemzeti Színházat építettük volna, felújítottuk az összes teátrumot, és fenntartjuk az art mozihálózatot”. Nevezetes beruházásként említette a főpolgármester a fővárosi levéltár új épületét, a rákospalotai szemétégető rekonstrukcióját és a néhány hét alatt elkészült, ideiglenes Városháza-parkot.
A szocialisták 2002-ben Medgyessy Péter volt miniszterelnök és Gy. Németh Erzsébet egykori főpolgármester-jelölt vezérletével ígértek hidat Újpest és Óbuda közé, az M0-s északi körgyűrűjére, az összes trolibusz lecserélését újakra, és a villamosvonal-hálózat fejlesztését. Természetesen a 4-es metró megépítése és az 5-ös metró tervezése sem maradt ki a szórásból.
Két napja Gyurcsány Ferenc ugyanezeket újból megígérte, mivel nem valósultak meg az elmúlt négy évben. Ezen felül a miniszterelnök az MSZP új Budapest-programja keretében vállalta, hogy felújítják az összes fürdőt, a budai Várat, a Moszkva teret, három kórházat. A második Gyurcsány-kormány segítene megépíteni az Újpest–Aquincum és a körgyűrű hídját, gyorsvasutat a főváros és elővárosai, valamint Ferihegy közé, egy új, nagy folyami kikötőt a Dunára, 5000 férőhelyes kongresszusi központot, új kulturális központot a közraktárak területén, valamint csatornáznák a külső kerületeket, rendbe tennék az egykori gázgyár területét, meghosszabbítanák az 1-es és a 3-as villamos vonalát, megkezdenék az 5-ös metró beruházását is.
Demszky Gábor tegnap a kormányfő terveiről kérdésünkre azt mondta: új elemet nem hallott, Gyurcsány lényegében megismételte a Podmaniczky-tervben foglaltakat. A főpolgármester hosszasan bírálta a Fideszt, amely szerinte a be nem tartott ígéretekről ismert Budapesten. A legnagyobb ellenzéki párt nemet mondott a fővárosi fejlesztésekre, kormányzása alatt egyetlen fillért sem adott a fővárosi tömegközlekedés támogatására. Ezzel szemben a fővárosi tömegközlekedés támogatását a Horn-kormány szüntette meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.