A városközpontokba tart a Tesco

Angliai gyakorlatát követve – a városszéli helyszínek mellett – hazánkban is úgynevezett lakóhely közeli kényelmi üzletek létrehozását szorgalmazza a Tesco. Csak idő kérdése, mikor jelentik be, hogy ehhez féltucatnyi Domus Áruházat vesznek bérbe.

2006. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentést adott ki a napokban a brit kereskedelmi hatóság, az Office of Fair Trading az élelmiszer-kereskedelmi piac trendjeiről. A dokumentum egyik legfontosabb megállapítása, hogy a Tesco a belváros felé vette az irányt, s az úgynevezett lakóhely közeli kényelmi üzletek területén terjeszkedik.
A Tesco magyarországi leányvállalata előrehaladott tárgyalásokat folytat a Domus bútoráruházlánc többségi tulajdonosával, a Fotex Rt.-vel hat áruház bérletéről. A sajtóhíradásokra reagálva Várszegi Dávid, a cég általános vezérigazgató-helyettese megerősítette a tárgyalások tényét, ugyanakkor közölte, hogy még nem született megegyezés. Danks Emese, a Tesco szóvivője kérdésünkre ugyancsak türelmünket kérte a hivatalos bejelentésig. A Fotex február végén növelte 97,2 százalékosra tulajdoni hányadát a cégben. A Domusnak 20 ingatlanja van országszerte, ezen belül 50 000 négyzetméternyi üzlet és 40 000 négyzetméter raktárhelyiség. Ebből a Tesco egyelőre hat üzlet földszintje után érdeklődik.
A Tesco ma 57 üzlettel rendelkezik Magyarországon, januárban Makón és Siklóson nyitott áruházat. Ezek az üzletek többnyire a városok szélén találhatók, a Domustól bérelni kívántak ellenben a városok belsejében helyezkednek el. A fővárosban jelenleg hat Domus Áruház található, többek között a Róbert Károly és a Lehel út sarkán, a Sugár üzletközpontban (az Örs vezér terén), Budán, az Alkotás úti MOM-parkban. Ezek az üzletek forgalmas, városrészközponti helyeken találhatók, így ez a bővítési irány egybeesik az anyacég törekvéseivel, amelyet fent ismertettünk. A lakóhely közeli kényelmi üzletek területén történő terjeszkedés egyfajta stratégiaváltást jelez a Tesco működésében, amely nem sok jót ígér a magyar tulajdonú hálózatoknak. Mint a lapunkban február 17-én megjelent cikkben a Reál Hungária képviselője elmondta, a cég stratégiája éppen az, hogy lakóhely közeli kényelmi üzleteket tartson fenn, illetve ilyen boltok csatlakozását szorgalmazza. A Tesco irányváltása tehát veszélyeztetheti a Reál, illetve a másik két hazai tulajdonú hálózat, a Coop és a CBA piaci működését.
A Tesco irányváltásáról más jelenségek is tanúskodnak. Mint lapunk is beszámolt róla, a hipermarketlánc regionális vezetői kőkemény tárgyalásokat folytattak olyan világmárkák képviselőivel, mint például a Coca-Cola, s megfenyegették őket, hogy törlik kínálatukból termékeiket – szakzsargonban kilistázzák őket –, ha nem teljesítik az üzletlánc feltételeit. Bár a Tesco hivatalosan tagadta, hogy polcpénz vagy más címen többletáldozatot követelne beszállítóitól, tény, hogy Csehországban már eltűntek a Coca-Cola termékei a Tesco-áruházak polcairól.
Azt, hogy a hipermarketlánc agresszív árpolitikát alkalmaz a beszállítóival szemben, a magyar szereplőktől érkező vészjelzések is bizonyítják. Legutóbb egy zenei CD-ket forgalmazó magyar cég nyilatkozta, hogy a tönk szélére került, mert a Tesco előbb különféle követelésekkel állt elő vele szemben, majd kilistázta, s az eladott árut sem fizette ki, csak hónapokkal később. A Tesco közleményben tagadta a beszállító által elmondottakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.