Bormarketing: talán jövőre

Nem lesz az idén bormarketing, talán csak jövőre, az agrártárca nem teljesítette a Magyar Bormarketing Kht.-val kötött megállapodást. A többi között elmaradtak a törvénymódosítások, így a feladathoz szükséges pénz sem áll rendelkezésre.

Nagy Ottó
2006. 03. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába minden szakmai erőfeszítés, eddig semmi sem valósult meg a Magyar Bormarketing Kht. és a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) által kötött megállapodásból. Az ugyanis rögzíti, hogy a borászok által önként vállalt literenkénti nyolc forintos befizetés eljut a kht.-hez, mégpedig időben, hogy a tényleges működést is elkezdhessük – mondta Jásdi István borász, a családi borászatokat tömörítő Vindependent elnöke. Március 31-ig kellett volna teljesítenie az agrártárcának a megállapodás pontjait.
– Ezzel szemben nem módosította a minisztérium a befizetést szabályozó jogszabályokat, így most elméletileg a nyolcforintos tételeket egyben kellene befizetnünk az Országos Borminősítő Intézet által elvégzett vizsgálatokkal egy időben. Ez a kis pincészeteket tönkreteheti, mert egy-egy bevizsgált, értékesítésre szánt bortétel után több százezer, de akár több millió forintot is előre kellene kifizetniük. A bevizsgált mennyiség értékesítése elhúzódik, amit nem bírnak ki a kisebb borászatok, ezért küzdöttünk az előre fizetés ellen, most úgy látszik, hiába – ismertette Jásdi, aki hangsúlyozta, hogy a módosított bortörvény végrehajtási rendeletét nem írta alá az agrárminiszter, így annak hiányában szerencsére ezt az elhibázott törvényt sem lehet alkalmazni. – Megígérték, hogy az önként vállalt befizetési kötelezettséget módosítják, és csak az értékesített mennyiség után kell a forgalomba- hozatali járulékot befizetni. Erre a parlament tavaszi ülésszakában nem került sor, és valószínű, hogy pénz akkor sem kerül a kht.-hoz, ha az új kormány az ősszel bevezeti a módosításokat. A tétlenkedés miatt ez az új adónemmé formált befizetés nemcsak a szakmához, de a költségvetéshez sem folyik be. Ha mégis, akkor az az Agrármarketing Centrumhoz kerül, ahonnét nem kapná meg egyenesen a Bormarketing Kht., hanem pályáznia kellene bizonyos összegekre.
– Az agrártárcának sikerült egy kiváló szakmai kezdeményezést, a borászat jövőjéért vállalt önkéntes befizetést az unió által szigorúan szabályozott állami támogatássá alacsonyítani – fűzte hozzá Jásdi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.