Álom maradhat a pénzeső

2006. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha egy francia, német vagy spanyol polgár véletlenül rápillant a legfrissebb uniós statisztikára, aligha fogja majd el a sárga irigység. Dacára a fizetett hirdetéseknek, a kormányzati PR-nak, egy átlagos nyugat-európai polgár nem a „stabil és nagy jólétre”, a „dübörgő gazdaságra” asszociál majd a magyarországi kimutatások láttán. A statisztika szerint ugyanis a magyarországi térségek kifejezetten szegények, még a kibővített közösségen belül is. Olyannyira, hogy a tíz legelmaradottabb uniós térség között három magyar is van. Konkrétan: a 254 régió közül három magyar is a tíz legszegényebb közé tartozik. És hogy tovább soroljuk a cseppet sem imponáló adatokat: a hét hazai régióból hat fejlettségi mutatója el sem éri el az uniós átlag 75 százalékát. Egyedül csak Budapest, pontosabban Közép-Magyarország képes arra, hogy az „elvárható” gazdasági szintet produkálja. Ám ne áltassunk magunkat: e fővárosi teljesítmény uniós viszonylatban annyira azért nem kiemelkedő. Átlagos. Prága magasan ráver Pestre, hogy a szlovének – a szó minden értelmében nyugat-európai – produkciójáról már ne is szóljunk. Lefordítva magyarra az Eurostat legfrissebb jelentését: valamennyi uniós tagállam közül Magyarországon a legkirívóbbak a fejlett és a szegény régiók közötti különbségek, amelyek az előző kormányzati ciklus alatt – a szocialista ígéretekkel szemben – nemhogy csökkentek volna, hanem jelentősen növekedtek. A 2002-es parlamenti választásokat felvezető kampányban az MSZP határozott ígéretet tett arra, hogy jelentősen csökkenti a térségek közötti gazdasági-társadalmi eltéréseket. Persze borítékolható volt, hogy ez nem egy négyesztendős munka, ám a helyzet romlására aligha számítottunk.
Talán a fenti statisztika világít rá a legjobban arra, hogy a magyar gazdaság szerkezetén bőven van mit alakítani, javítani. Miközben a magyar gazdaság fejlettségéről, nyugat-európai beágyazottságáról szólnak a diadalittas jelentések, ne feledkezzünk meg arról, ebben az országban hozzávetőleg kétmillió embernek adatik meg az, hogy a közösségi átlagnak megfelelően éljen. Amúgy a kimutatás azért is érkezett jó időben, mert javában folyik a regionális politika közigazgatási formálása, a hazai megyerendszer „borítása”. Ráadásul a kényszer is nagy úr: az a közösség, ahová beléptünk, a térségi finanszírozási elvet szorgalmazza. Egyébként ez az unió lelke is: a régiók felzárkóztatása. Az iménti Eurostat-anyag harmadrészt azért is fontos, mert az Európai Parlament – kis módosítással – jóváhagyta a kormányfők által kialkudott középtávú költségvetési tervet. S mint tudjuk, az új európai uniós büdzsé a 2007–2013-as időszakra vonatkozik. Szatócskodó, mindent centiben mérő szakértők szerint ambíció nélküli a hétéves pénzügyi ciklus, valamint ellentmondás feszül az EU előtt álló kihívások között, különösen ami a versenyképességet, a kutatást és a fejlesztést illeti.
Evezzünk hazai vizekre! A régi-új koalíció pillanatnyilag arra (is) játszik, hogy megússza valahogy 2007-ig, akkor meg úgyis jön az uniós pénzeső. Szeretnénk azonban az illúziókat eloszlatni: ehhez az államháztartási és az önkormányzati forrásokat is meg kell teremteni. Vagyis a tervbe vett nagy pénzesőnek a feltételeit is produkálni szükségeltetik. A szóban forgó hétéves költségvetési időszak alatt elméletileg csaknem ezermilliárd eurót költhet magára a huszonhét tagállam, vagyis a Romániával és Bulgáriával kibővített jelenlegi közösség. A jóváhagyott számok alapján csaknem huszonhárommilliárd eurót tartalmaz az a felzárkóztatási kerettámogatás, amelyre Magyarország jogosulttá válhat. Elméletileg arra is lehetőség nyílik, hogy a hazánknak jutó nettó uniós támogatás – a befizetések és a támogatások közötti különbség – a jelenlegi időszakhoz képest több mint a háromszorosára nőjön. Idekívánkozik az is, hogy a korábbi szabályoktól eltérően a magyarországi felzárkóztatási célú fejlesztések nagy része 85 százaléka európai uniós forrásból finanszírozható.
Nos, ebből a „leendő” európai uniós pénzesőből a szocialista–szabad demokrata kormány máris nagyvonalúan reklámozza magát. Tegyük azt is hozzá: az adófizetők pénzén. Hallhattunk már a közös kasszából megépülő négyes és ötös metróról, új autópályákról és gyorsvasutakról, a korszerűsödő panellakásokról, vagy éppen a magyar főváros egyes részeinek megújulásáról. Elméletileg a fentiekhez igazították – a választások előtt úgyszólván pártprogramként futó – II. Nemzeti fejlesztési tervet (NFT) is. Utóbbi kapcsán egy zárójeles megjegyzés: a parlamenti választások előtti utolsó négypárti egyeztetés kudarcba fulladt; az SZDSZ képviselője például el sem ment a Nemzeti Fejlesztési Hivatal Duna-parti épületében tartott megbeszélésre, és a helyzet „komolysága” miatt a Fidesz sem a szakértőjét küldte el. Nem árt persze fejben tartani, hogy a második NFT-t június végéig be kell nyújtani Brüsszelnek. A szóban forgó program pedig, amelynek nemzeti konszenzusra kellene épülnie, épphogy csak félkész. A Fidesz azt kifogásolja, hogy a II. NFT, amelyet az Új Magyarország programja címmel bocsátottak társadalmi egyeztetésre, tartalmában számos ponton egyezik az MSZP Új Magyarország programjával.
Mire is alapozhatjuk a nagy uniós pénzeső reményét? A kérdés azért is jogos, mert csak hajszálon múlt, hogy hazánk nem lett nettó befizetője az uniónak 2004-ben. (Sajnos a 2005-ös adatokat még nem ismerjük.) Pontosabban: csatlakozásunk első évében Magyarország csak az egyszeri költségvetési visszatérítés miatt kerülhette el a nettó befizetői státust, hazánknak így hozzávetőlegesen 160 millió euróval jutott több, mint amennyit befizetett az uniós költségvetésbe. Azt, hogy mennyi is lesz a közeljövőben az uniós pénz, és mi minden valósulhat meg a közösségi forrásokból, még kevésbé világos, mint ahogy azt a kormányzati reklám propagálja. Aki nem tudná, az európai uniós források túlnyomórészt pályázati pénzek. S pályázni tudni kell. Kis hazánkban pedig mindenki tudja, hogy a magyar hatóságok, a pénzek lehívói még nem készültek fel a nagy feladatra. Ráadásul arról, hogy pontosan kik és milyen struktúrában menedzselik majd az uniós pénzek felhasználását, egyelőre csak találgatások vannak.
A honi pályáztatási rendszer elmaradottságára utalnak azok a kutatóintézeti elemzések is, amelyek szerint hazánknak az unióval szemben fennálló egyenlege ugyan pozitív volt a 2004-es csonka évben, ám a többlet a nemzeti össztermék fél százalékát sem tette ki. Viszonyításképpen: a balti országok ennél nagyságrendekkel jobb eredménnyel büszkélkedhetnek. Ám a szlovének és a csehek is jobb szaldóval zárták az első időszakot az EU-val, mint mi. Pedig, miként azt említettük, nálunk tehetősebbek. Hatóságaink felkészületlensége mellett figyelmeztető jel az is, hogy gazdasági szakértők, elemzők, pénzügyi szakemberek és a nemzetközi szervezetek előrejelzői, bár jól ismerik az uniós középtávú terv előirányzatait, a magyar gazdaságnak nem jósolnak a mostaninál gyorsabb növekedést. Illúzió tehát arra alapozni, hogy különösebb erőfeszítések nélkül fellendülés következhet be – csak és kizárólag uniós forrásokból.
Ez a hajó egyszer már elment.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.