Apró lépések Budapesten

Holnap tárgyalja a Fővárosi Közgyűlés Budapest levegőtisztaság-védelmi intézkedési tervét, amelyet már régóta szorgalmaznak a környezetvédők. Bár hosszú távon elképzelhető forgalomkorlátozás vagy útdíj bevezetése, a közeljövőben legfeljebb a már megkezdett közlekedési fejlesztésekre, a kémények szigorúbb ellenőrzésére, illetve sűrűbb locsolásra lehet számítani.

2006. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a városháza illetékesei tavaly őszre ígérték, holnap kerülhet a Fővárosi Közgyűlés napirendjére az az intézkedési program, amelynek elkészítésére már egy 1990-es törvény felhatalmazást ad az önkormányzatoknak a levegőtisztaság védelmére. Azóta több jogszabály, valamint uniós előírás is született e területen, azonban a szükséges lépések a mai napig elmaradtak.
Bakonyi Tibor MSZP-s főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta: a program átfogóan bemutatja Budapest jelenlegi közlekedési-környezeti helyzetét, az önkormányzat feladatait, az elengedhetetlen intézkedések konkrét lehetőségeit. – A légszennyezettség csökkentését szolgálja az elmúlt évben beindított közlekedésfejlesztési program, a metróépítés, a villamosok korszerűsítése, az útfelújítások, a buszsávok kialakítása, a kerékpárút-hálózat bővítése. A fővárosi fejlesztési elképzelésekkel összhangban a távolabbi jövőben jelentősen korlátozhatják a belváros forgalmát, behajtási vagy útdíj bevezetése, a közlekedési sávok csökkentése, a következő években azonban mindezeknek nincs realitásuk. A program határozati javaslata szerint szeptember 30-ig a konkrét lépéseket, határidőket és a végrehajtásért felelősöket tartalmazó intézkedési tervet is el kell készíttetnie Demszky Gábor főpolgármesternek – emelte ki a főpolgármester-helyettes. Szerinte a közeljövőben: akár az idén vagy jövőre olyan intézkedésekre kell számítani, mint például a kéményvizsgálatok szigorítása, a kéményseprés szolgáltatásának bővítése tüzeléstechnikai szaktanácsadással, a tömegközlekedésben használt buszok katalizátorral való felszerelése, a távfűtési hálózat bővítése, az arról történő leválás jogi korlátozása. Bakonyi Tibor hozzátette, a közgyűlés módosítja a szmogriadótervről szóló rendeletét, amely immár tartalmazza a szálló por koncentrációjának előírt határértékeit is.
Mint arról beszámoltunk, a Levegő Munkacsoport konkrét adatsorokat felmutatva nyílt levélben fordult a főpolgármesterhez, a levegőszennyezettség katasztrofális mértéke miatt. A tiltakozáshoz több szervezet csatlakozott, s főként a részecskeszennyezést találták kiugróan magasnak.
Bakonyi Tibor ugyanakkor vitatja a környezetvédő számadatait, szerinte a hivatalos mérések azt mutatják, hogy a levegőminőség tekintetében Budapest az elsők között áll Európában. Megjegyezte: a porkoncentráció csökkentésére az azonnali feladatok között szerepel majd Budapest utcáinak gyakoribb locsolása.
– Utóbbihoz elegendő volna a város vezetőinek szándéka, erre nem kellett volna éveket várni, terveket gyártani – nyilatkozta lapunknak Endrédy István, a fővárosi környezetvédelmi bizottság fideszes alelnöke. Közölte: az ellenzék támogatja az intézkedési programot, emellett azonban elengedhetetlennek tartják a még meglévő fővárosi zöldterületek védelmét. Az alelnök szerint a rendszerváltozás óta mindennek pont az ellenkezőjét tette a jelenlegi városvezetés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.