Demszky ötödször is megpályázza

Tegnap eldőlt: Demszky Gábor ötödször is ringbe száll a főpolgármesteri posztért – értesült lapunk, miután az Országgyűlés alakuló ülésének szünetében tanácskozott az SZDSZ ügyvivői testülete. Budapest jelenlegi vezetője tizenhat éve a tettek emberének hívta magát, összeállításunkból azonban kiderül, hogy személyéhez inkább a be nem váltott ígéretek köthetők.

2006. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Demszky Gábor tegnap az SZDSZ ügyvivői testületének felkérésére elvállalta, hogy ötödszörre is elindul az őszi főpolgármester-választáson. A hét végén a párt fővárosi választmánya kérte ugyanerre a tisztséget tizenhat éve betöltő politikust.
A rendszerváltozás utáni Magyarország fővárosát négy ciklus óta irányító SZDSZ-es Demszky Gábort az 1990. október 31-én megalakuló Fővárosi Közgyűlés – az akkori jogszabályok szerint – Budapest főpolgármesterévé választotta. A kampányban Demszky a tettek embereként mutatkozott be a fővárosiaknak. Az SZDSZ tizenhat évvel ezelőtti választási kampányfüzete szerint Budapest súlyos problémái – nagyvárosi zsúfoltság, közlekedési csődhelyzetek, az infrastruktúra-hiány, a lakásínség, a szennyeződés és a romló közbiztonság – nagy részben a letűnt rendszer által mesterségesen előidézett csőd következményei. Ezért a szabad demokraták nyílt, szabad, liberális önkormányzatot és azonnali cselekvést ígértek.
*
Utóbbiak között szerepelt többek között a fővárosi bürokrácia csökkentése, a legszennyezettebb levegőjű útvonalak átmeneti tehermentesítése, tárgyalások a kerületekkel a feladatok pontos megosztása érdekében, azonnali intézkedések a zöld területi beépítések megakadályozására. Mindezekből azonban szinte semmi nem valósult meg, hiszen a bürokrácia nem csökkent, a főváros levegőszenynyezettségére nemrég nyílt levélben hívták fel Demszky Gábor figyelmét környezetvédő szervezetek, a kerületekkel csak kampány idején egyeztet a főpolgármester, szakemberek szerint Budapesten csaknem négy városligetnyi zöld terület tűnt el. Az önkormányzati választásokat követően Demszky lement az aluljárókba, s azt ígérte: felszámolja a hajléktalantanyákat. Azóta egyre több hajléktalan él a föld alatt.
– Még sok a dolgunk, de jó úton járunk. Menjünk együtt tovább! – olvasható Demszky Gábor 1994-es választási hirdetésében. A főpolgármester a kampányban azt hangoztatta, hogy az elmúlt négy évben 52 milliárd forintot költöttek infrastruktúra-fejlesztésre, s Budapest jobban fejlődött, mint az ország. Az SZDSZ komoly eredményként a tömegközlekedés fenntartását, a Nagyvásárcsarnok és a Vígszínház felújítását mutatta fel, miközben az Antall-kormányt követő Horn-éra első intézkedései között mondta le a világkiállítást, a fővárosi vezetéssel egyetértésben. Akkori kampányát Demszky az állam által építtetett Lágymányosi híd felavatásával kezdte.
Az első ciklusban az SZDSZ kisebbségben kormányozta Budapestet, 1994 után viszont azóta is az MSZP-vel együtt alkotják a koalíciós többséget. Ebben az időszakban kezdődött a négyes metró tervezése is, amely már ma is szállíthatná az utasokat, ha a város vezetői és a balliberális kormány nem utasítja el, hogy azt orosz cégek építsék meg az államadósság fejében. Ekkor már tipikus fővárosi jelenségként könyvelték el az itt élők a közbiztonság és a köztisztaság tragikus helyzetét. A statisztikák szerint ugyan a városban csökkent a bűnözés, azonban egyes kerületekben nőtt, s a kutyapiszok, a szemét továbbra is zavarja az embereket. Ennek ellenére Demszky Gábort eddig mindig újraválasztották, 1998-ban a „világvárost építünk” szlogen jegyében. Nyolc éve metróépítést, új hidakat, lakható várost ígért a balliberális politikus, aki a 2002-ig tartó időszakban elsősorban az Orbán-kormánnyal állt, ahogy ő mondja, háborúban. A polgári kormányzat nem támogatta a négyes metró építését, s nem adott garanciát több fővárosi fejlesztésre sem, Demszky szerint azért, mert a fővárost „ki akarták szárítani”.
A korábbi ígéreteket 2002-ben újra megismerhették a választók. A főpolgármester Fővárost Európának címmel megjelentette Budapest európai fővárossá fejlesztésének programját, amelyben fő elemként szerepelt a metróépítés, az aquincumi híd, az albertfalvai híd felépítése, a központi szennyvíztisztító beruházásának megkezdése, a közúthálózat jelentős részének felújítása, a „zöld város” kialakítása. Ehhez képest négy év elteltével a főváros vezetői eljutottak odáig, hogy letették a négyes metró és a szennyvíztisztító alapkövét. A választásokat megelőző időszakban valóban „soha nem látott mértékű” útfelújításokba kezdtek, azonban az önkormányzat adósságállománya idén már meghaladja a 150 milliárd forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.