Intézkedési terv a légszennyezettség csökkentésére

Elfogadta levegőtisztaság-védelmi intézkedési programját, valamint módosította szmogriadó-rendeletét tegnapi ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Budapest vezetői – hosszú távú forgalomkorlátozási ígéretek mellett – őszre konkrét terveket ígérnek a szennyezettség csökkentésére. Az MSZP–SZDSZ-es koalíciós többség döntött a lakbérek emeléséről, és ismét lesöpörte a Fidesz csaknem kéttucatnyi előterjesztését, közöttük a városházi benzinbotrány ügyében indítványozott, vizsgálóbizottság felállítására tett javaslatot.

2006. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap megszületett másfél évtizedes késéssel az a fővárosi intézkedési program, amelynek elkészítésére már egy 1990-es törvény felhatalmazást ad az önkormányzatoknak a levegőtisztaság védelme érdekében. Azóta több jogszabály, valamint uniós előírás is született e területen, azonban a szükséges lépések a mai napig elmaradtak. Bár a program alapján hosszú távon, a fővárosi fejlesztési elképzelésekkel összhangban, jelentősen korlátozhatják a belváros forgalmát, behajtási vagy útdíjat vezethetnének be, csökkenthetik a közlekedési sávokat, a következő években mindezeknek nincs realitásuk. Az elfogadott határozat szerint a város vezetőinek szeptember 30-ig konkrét felelősöket és határidőket tartalmazó intézkedési tervet kell készíteniük. Ezt a környezetvédő szervezetek régóta szorgalmazzák, mert szerintük katasztrofális mértékű a légszennyezettség.
A közgyűlési vitában Zsinka László, a MIÉP–Jobbik-frakció vezetője kiválónak nevezte, sőt a fővárosi képviselők „bibliájának” nevezte az előterjesztést, azonban rámutatott, hogy a jelenlegi gyakorlat azzal ellentétes. Endrédy István (Fidesz–MKDSZ), a fővárosi környezetvédelmi bizottság alelnöke kiemelte, hogy a levegőtisztaságért a fővárosnak számos közlekedési kérdést – így például az M0-s körgyűrű befejezését, a körvasút kiépítését – meg kell oldania, s véget kell vetni a zöld területek folyamatos csökkentésének. „Hiába ígérnek őszre lépéseket, az utakat nyáron kell sűrűbben locsolni, és mindjárt kisebb lenne a porszennyezettség.” Utóbbit egyébként a közgyűlés beépítette a füstköd-, köznapi nevén a szmogriadóról szóló rendeletébe is.
Bakonyi Tibor MSZP-s főpolgármester-helyettes szerint a légszennyezettség csökkentését szolgálja a múlt évben beindított közlekedésfejlesztési program, a metróépítés, a villamosok korszerűsítése, az útfelújítások, a buszsávok kialakítása, a kerékpárút-hálózat bővítése, s a közeljövőben olyan intézkedésekre kell számítani, mint például a kéményvizsgálatok szigorítása, a kéményseprés szolgáltatásának bővítése tüzeléstechnikai szaktanácsadással, a tömegközlekedésben használt buszok katalizátorral való felszerelése, a távfűtési hálózat bővítése, az arról történő leválás jogi korlátozása.
A fővárosi képviselők egy tavalyi törvénymódosítás alapján új lakásbérleti rendeletet alkottak, amelynek alapján a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő kétezer lakás bérleti díja három év alatt jelentősen emelkedik az ideihez képest. A MIÉP–Jobbik-frakció szerint elfogadhatatlan, hogy szociális alapú bérbe adásnál 60, költségelvűnél 40, míg a piacinál 109 százalékkal kell majd többet fizetni, mint az idén. A koalíciós képviselők szerint viszont az új rendelet tisztább helyzetet teremt, s ezután már a kerületek is megalkothatják saját rendeleteiket.
Úgy tűnik, hogy az MSZP és az SZDSZ nem akar tiszta viszonyokat az úgynevezett benzinbotrány ügyében, amelyben vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte a Fidesz–MKDSZ-frakció, ám a balliberális többség napirendre sem tűzte azt, mint ahogy – a koalíciós gyakorlatnak megfelelően – Székely Gábor (SZDSZ) javaslatára további 22 ellenzéki előterjesztést sem tárgyaltak. Az üzemanyag-visszaéléssel kapcsolatban Kupper András, a fővárosi Fidesz–MKDSZ-frakció vezetője tegnap levelet írt a Központi Nyomozó Főügyészséghez. Ebben a július 20-ig meghosszabbított, a városházi gépkocsihasználat ügyében indított nyomozásról várnak közérdekű adatokat, többek között, hogy kit vagy kiket érint az említett feljelentés a főváros vezetői, képviselői, köztisztviselői, alkalmazottai vagy családtagjai köréből, s hogy nyilvánosságra hozhatók-e a vitatott üzemanyag-elszámolási dokumentumok.
Vitát keltett az is, hogy miközben a leendő baloldali kormány súlyos megszorításokat tervez az országban, a fővárosi egyszemélyes gazdasági és közhasznú társaságoknál az infláció mértékét meghaladó, 5,8 százalékos jövedelememelésről döntött a közgyűlés. Az ellenzéki képviselők különösen a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Szolgáltató Kht. ügyvezető igazgatójának javadalmazását nehezményezték. Héray Lászlónak 50 ezer forinttal, 500 ezer forintra emelték az alapbérét június elsejétől, s prémiumának mértékét az éves alapbér száz százalékában határozták meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.