Kórkép a Hajógyári-szigetről

Bár a Fővárosi Közgyűlés április végén zöld jelzést adott a fővárosi Hajógyári-sziget déli részének beépítéséhez, a III. kerületi képviselő-testület várhatóan elhalasztja a május végére tervezett szabályozási terv tárgyalását – értesült lapunk. Az óbudai önkormányzat, az izraeli beruházó és a túlzott fejlesztés ellen tiltakozó civil szervezetek ugyanis közösen megrendeltek egy környezeti hatástanulmányt, amely csak május végére készül el. A tervről tartott szerdai lakossági fórumon kiderült: az Álomsziget nevű beruházásról, a Hadrianus-palota sorsáról eddig félretájékoztatták az itt élőket a fővárosi illetékesek és a médiumok egy része.

2006. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még napirendre tűzését sem javaslom a Hajógyári-sziget kerületi szabályozási tervének (kszt), amíg nem értékeltük a jelenleg is készülő környezeti hatástanulmányt – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, Óbuda–Békásmegyer független polgármestere, aki elképesztőnek tartja, hogy a Fővárosi Közgyűlés a növényzet, az élővilág megmentése és az árvízvédelem szakmai kérdéseinek megismerése nélkül döntött április végi ülésén a kszt-ről.
– A kerület a beruházóval és a Védegylettel közösen – a környezetvédők javaslatára – az Öko Rt.-től rendelte meg a hatástanulmányt, amely május 26-ra készül el, s az öt nappal később esedékes testületi ülésünkig kevés az idő annak kiértékelésére – magyarázta a polgármester, hozzátéve: amennyiben a kerületi képviselők többsége mégis elfogadná a tervet, kénytelen lenne a döntést felfüggeszteni és az előterjesztést újratárgyaltatni.
A KSZT-ről szerdán tartott lakossági fórumot Sipos Gábor óbudai főépítész és Nagy Béla, a tervet készítő Mű-Hely Rt. tervezője. A fórumon részletesen ismertették a terveket számítógépes animációs vetítéssel egybekötve, azonban kiderült, hogy az itt élő emberek jelentős része nincs tisztában azzal sem, hogy kerületüknek semmi köze a beruházáshoz, tulajdona nincs a szigeten, s a helyi önkormányzat csak a kszt elfogadásával tudja korlátozni a nagymértékű beépítést.
Mint arról korábban beszámoltunk, a kerületi és a fővárosi képviselők is elfogadták azt a háromoldalú településrendezési keretszerződést, amely lehetővé teszi, hogy a volt gyárterületet beépítse az izraeli érdekeltségű Álomsziget 2004 Ingatlanfejlesztő Kft. A Fővárosi Közgyűlés ugyanakkor egyetértett az Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes szerint az eredetihez képest jelentős mértékben csökkentett beépítést tartalmazó kszt-vel is. Ismert, a közgyűlés márciusban elhalasztotta a döntést, s akkor a híradásokban, az írott és az elektronikus sajtó egy részében úgy jelent meg, hogy a főváros visszadobta a tervet a kerületnek.
– Tiltakozom az ellen, hogy az ügyben félretájékoztatják az embereket: a szabályozási terv elkészítését a főváros rendelte meg, és azért ők is fizetnek – fogalmazott lapunknak Tarlós István.
Az április végi tanácskozáson a város vezetői elmondták: a Hajógyári-sziget déli részére, jelentős részben az egykori üzemterületre – rozsdaövezeti beruházásként – 400 milliárd forintból az eredetileg tervezetthez képest kisebb konferenciaközpont: tízezer helyett 3500 ember befogadására alkalmas épület, szállodák, apartmanházak, sportlétesítmények, szórakozóhelyek épülhetnek, a felszínen 35, a föld alatt 85 százalékos mértékben. – A háromoldalú szerződés pénzügyi és jogi garanciákat tartalmaz arra, hogy az Álomsziget Kft. 14,5 milliárd forintos közcélú fejlesztéssel felújítja a szigetre vezető két hidat, alagutat épít a Bogdáni út és a sziget között, rendezi a Szentlélek teret és környékét, közlekedési kapcsolatot alakít ki a beruházási terület, az Árpád híd és az Árpád fejedelem útja között, árvízvédelmi töltéseket emel, valamint feltárja és bemutatja az egykori Hadrianus-palota romjait – ígérték az előterjesztők.
A fejlesztés előzménye, hogy az izraeli hátterű Plaza Centersnek, illetve az érdekeltségébe tartozó Ercorner Kft.-nek adta el az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. 2003-ban a Hajógyári-szigetnek majdnem a harmadát a rajta lévő épületekkel együtt, majd az új tulajdonosok megalakították az Álomsziget Kft.-t. A Hadrianus-palota területének kiárusítását korábban még Hiller István (MSZP), a kulturális tárca volt vezetője és Schneller István, Budapest főépítésze is törvénytelennek nevezte.
A szerdai fórumon Zsidi Paula, az Aquincumi Múzeum főigazgatója, s a kilencvenes években ásatásokat végző régészek, Kérdő Katalin és Németh Margit felhívták a figyelmet arra, hogy a Hadrianus-palota kiterjedése sokkal nagyobb lehetett, mint amiről most tudnak, s ha a tervezett építkezésekkor feltárandó leletek igazolják a feltételezést, illetve megtalálják a védmű részeit, a jelenleg hatályos törvények szerint akár az egész fejlesztést is leállíthatják.
A fórumon megjelentek közül sokan nehezményezték, hogy csak most tájékoztatják őket, amikor az állam privatizálta a területeket, vagy amikor a főváros döntött, akkor senki sem volt kíváncsi a véleményükre. Többen aggódtak a főváros zöld területeinek további csökkenése, a gépjárműforgalom bővülése miatt. Megelőzően környezetvédő civil szervezetek tiltakoztak a túlzott beépítés ellen. A Védegylet többek között kifogásolja, hogy az építkezés területén levő 800 fából csupán 89-et javasol a szabályozási terv feltétlen megtartásra, így a többi fa kivágása, és a zöld felületek jelentős csökkenése valószínűsíthető. – Kérdés, hogy a beruházáshoz kapcsolódó árvízvédelmi intézkedések mennyiben növelik az árvízveszélyt a város más területein, összefüggésben a Duna budapesti árterületének más részein zajló vagy tervezett ártérszűkítő beruházásokkal – olvasható a Védegylet állásfoglalásában, amely hangsúlyozza: véleményüket a készülő környezeti tanulmány eredményének ismeretében pontosítják majd.
A Levegő Munkacsoport és az Élőlánc Magyarországért nevű párt szintén aggályosnak tartja a tervezett beruházást, ugyanakkor a megmaradó fővárosi zöld területek sorsának felülvizsgálatát is javasolják. Szerintük a Sziget-fesztivál jelentős kárt okoz a növényzetben, s a négykerekű motorok, az úgynevezett quadok használatát is korlátozni kellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.