Példaértékű ítélet a Jókai térről

Egyelőre az illetékesek, az elmarasztalt hatóságok is hallgatnak arról a jogerős ítéletről, ami a fővárosi Jókai téri mélygarázsépítés ügyében született a múlt héten. A Fővárosi Bíróság által hatályon kívül helyezett építési engedély alapján a világörökség részét képező Andrássy út mentén több mint egytucatnyi fát vágtak volna ki szabálytalanul, s a szennyezett levegőt egy játszótérre akarták kivezetni. A terézvárosi Fidesz az ilyen forgalomnövelő beruházások helyett a P+R parkolók építését szorgalmazza.

2006. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem vághatják ki a terézvárosi Jókai tér tizennégy fáját, s pillanatnyilag kérdéses a mélygarázs-beruházás további sorsa is, miután precedensértékű ítélet született az ügyben – mondta lapunknak Várady Tibor, a Védegylet jogásza. A civil szervezet és négy Jókai téri lakó által indított közigazgatási perben a Fővárosi Bíróság múlt csütörtökön hatályon kívül helyezte a térre tervezett mélygarázs építési engedélyét, és új eljárásra utasította a hatóságokat. A pert a felperesek az engedélyt másodfokon jóváhagyó Fővárosi Közigazgatási Hivatal ellen indították, ám az alperes oldalán belépett a terézvárosi önkormányzat és a Jókai Téri Mélyparkoló-építő és Üzemeltető Kft. is.
A jogász közölte: a jogerős bírósági döntés három ponton is megerősítette a Védegylet álláspontját. – A fák kivágásának engedélyezése nem felelt meg a VI. kerületi szabályozásnak, s a tervező meg sem jelölte, hogy milyen jogszabály alapján javasolja azt. Ugyancsak ellentétesnek bizonyult a helyi önkormányzati rendelettel, hogy a több mint 400 autót befogadó hatszintes mélygarázs szellőzőjéből kiáramló levegőt éppen egy játszótérre vezették volna ki úgy, hogy a tervben nincs meghatározva a szennyezettségi határérték. Az is jogsértő, hogy a szellőzőberendezést annak ellenére tervezték a játszótérre, hogy a kialakítást az előírások a környező házak kéményeinek magasságában határozzák meg – emelte ki Várady Tibor, hozzátéve: a bíróság elmarasztalta a környezetvédelmi szakhatóságot, mert az építési engedélyhez kiadott hozzájárulásuk hiányos volt, Terézváros jegyzője pedig – az önkormányzat érdekeltsége miatt – el sem járhatott volna az ügyben.
Ismeretes, a VI. kerületi képviselő-testület hosszú évek óta tervezi a mélygarázsépítést. A Jókai téren olyan konstrukciót alakítottak ki, hogy a terület tulajdonjoga továbbra is az önkormányzaté marad, de az üzemeltetést hosszú távra a befektetőre bízzák.
Az ítéletet követően az önkormányzat illetékesei lapunk többszöri érdeklődésére sem voltak hajlandók nyilatkozni az ügyben, csupán egy semmitmondó közleményt adtak ki. „Sajnálattal értesültünk a Fővárosi Bíróságnak a Jókai téri mélygarázs építési engedélyével kapcsolatos közigazgatási perben született döntéséről. Amint hivatalosan, írásban is értesülünk az ítéletről és annak indokolásáról, tájékoztatjuk a közvéleményt” – olvasható sajtóközleményükben. A Jókai Téri Mélyparkoló-építő és Üzemeltető Kft.-től nem hívták vissza lapunkat, s elutasítást kaptunk Szabó Sándortól, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség vezetőjétől is.
Urbán András, a Fővárosi Közigazgatási Hivatal építésügyi főosztályvezetője szintén nem kívánt nyilatkozni az ítéletről, azonban annyit hozzáfűzött: a civilek a legtöbb nagyberuházást megtámadják, s nem tekinti kivételes esetnek, hogy most a hatóságok vesztettek.
Illés Zoltán, a Fidesz terézvárosi polgármesterjelöltje lapunknak kijelentette: ha ősszel megválasztják, a VI. kerületben sehol nem lesz mélygarázsépítés. Emlékeztetett: a Hunyadi térre ugyancsak föld alatti parkolót építtetne a kerület jelenlegi MSZP–SZDSZ-es vezetése. – Ha a szerződések jogszerűtlenül köttettek, akkor semmisek, ha jogszerűek, akkor leülünk az érintett cégekkel tárgyalni azok felbontásáról – mondta Illés. A környezetvédő politikus szerint alapvető szemléletváltásra van szükség, és a forgalomnövelő mélygarázsok helyett P+R parkolókat kell kialakítani például az egykori Felvonulási téren, s a színházakba, szórakozóhelyekre környezetbarát citybuszok szállítanák az embereket. Az itt élők közlekedését ez nem érintené, ugyanakkor az átutazókkal, a kívülről jövő autósokkal útdíjat fizettetnének – tudtuk meg.
A Jókai téri mélygarázs egyfajta állatorvosi ló: megálmodói azt a belvárosi fejlesztési koncepciót képviselik, amely alapján a parkolási gondokat a megmaradt néhány közpark kiirtásával oldanák meg. E nézet bírálói főként azzal érvelnek, hogy az ilyen építkezések után a korábbi park helyére legfeljebb egy tetőkerthez hasonló köztér építhető. Ráadásul a mélygarázs méregdrága, egy-egy parkolóhely kialakítása körülbelül háromszor többe kerül, mint egy parkolóházban. A terézvárosi önkormányzat a rendszerváltozás óta tucatnyi foghíjtelket kótyavetyélt el néhány tíz millió forintos áron a Jókai tér és a pesti Broadwayként emlegetett közeli Nagymező utca környékén. Ezeken a befektetők parkolóházak helyett irodaházakat, lakásokat építettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.