Levegőszennyezési katasztrófa fenyeget Budapesten, ha a fővárosi illetékesek nem lépnek azonnal, s továbbra sem fogadják el a törvényben előírt intézkedési tervet – közölte lapunkkal Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetője. Elmondta: még a Fővárosi Közgyűlés múlt heti ülése előtt levelet írtak Demszky Gábor főpolgármesternek, követelve, hogy tűzzék napirendre azt a levegővédelmi intézkedési programot, amelynek elkészítését a Városháza szakemberei tavaly őszre ígérték, és a fővárosi környezetvédelmi bizottság tagjai március 8-án pártállástól függetlenül, egyhangúlag elfogadtak. A követelések között szerepel, hogy a program alapján 2 hónapon belül készítsék el az intézkedési tervet, amely meghatározza a részletes teendőket, határidőket, költségeket és felelősöket, s ezt követően pedig haladéktalanul lássanak hozzá a megvalósításhoz.
– Idén már 86 olyan napot mérték, amikor az egészségünket leginkább veszélyeztető részecskeszenynyezettség Budapesten a határérték felett volt. Ha a részecskeszennyezettség határérték feletti koncentrációja egy évben meghaladja a 35 napot, a vonatkozó, EU-konform jogszabályok szerint az önkormányzatnak haladéktalanul intézkedési tervet kell készítenie, és azt végrehajtania. Amennyiben Budapesten nem történnek megfelelő intézkedések, akkor az itt élők átlagosan 3 évet veszítenek életükből, sőt ha az illetékesek tíz évig várnak, akár húszezer ember halálát is okozhatják – fűzte hozzá Lenkei Péter.
A környezetvédők megdöbbentőnek tartják, hogy Demszky Gábor akadályozza a terv elfogadását, s levelükben emlékeztetik: tizenhat éve, amióta ő a főpolgármester, Budapesten a tüdőrákos betegek aránya 130, az asztmásoké 260 százalékkal emelkedett, s a növekedés folyamatos. – Az elmúlt időszakban több európai nagyvárosban, például Stockholmban, Barcelonában és Madridban hoztak olyan, főként a közlekedést szabályozó intézkedéseket, amelyek eredményeként rövid időn belül számottevően javult a levegő minősége – írta levelében Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
Endrédy István, a fővárosi környezetvédelmi bizottság fideszes alelnöke lapunknak elmondta, az általuk támogatott program elsősorban a gépjárműforgalom jelentős korlátozását, illetve útdíj bevezetését tartalmazza, mert ezek az intézkedések már beváltak Európa nagyvárosaiban. – Nem halogatható az elővárosi közlekedés radikális fejlesztése, az M0-s körgyűrű építésének befejezése, a zöld felület jelentős növelése – emelte ki Endrédy, megjegyezve: a fővárosi önkormányzat és a kerületek másfél évtized alatt a fentiekkel ellentétesen éppen hogy csökkentették a zöld területeket, s a tíz éve beígért új közparképítés helyett mind több plaza, irodaház és más épületek tömeges kialakítását engedélyezték.
Emlékezetes, egy évvel ezelőtt a Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Rügyecskék Alapítvány, a Védegylet és a Zöld Fiatalok a Városháza elé szervezett demonstráción követelték a sürgős intézkedéseket az ipari tevékenységből és a közlekedésből eredő porszennyezettség magas foka miatt. Akkori petíciójukban kijelentették: Budapest belső városrészeiben a gépjárműforgalom azonnali korlátozására van szükség, ugyanis a levegőben található por 10 mikrométernél kisebb részecskéi az életünket veszélyeztetik. Álláspontjukat az Európai Unió 1996-os irányelvével s az előírásokat átvevő 2001-es, három miniszter által aláírt hazai rendelettel támasztották alá. Szaszovszky Ferenc, a főpolgármesteri hivatal környezetvédelmi ügyosztályának egyik alosztályvezetője tavaly májusban még azt mondta: a fővárosnak hatályos rendelete van a füstködriadó elrendelésének szabályairól, s az abban meghatározottak szerint Budapest levegőjének szennyezettsége nem nagy.
A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodáján lapunkkal most azt közölték: a hivatal szakemberei még dolgoznak az előterjesztésen, és várhatóan a hónap végén terjesztik a fővárosi képviselők elé.
Orbán Viktor ismét felmosta a padlót a baloldallal