Tarlós rendet vágna

Új korszakot nyitna Budapest életében Tarlós István, aki szombatra hivatalosan is a Fidesz által támogatott független főpolgármester-jelölt lehet. Óbuda–Békásmegyer polgármestere a tizenhat éve általa vezetett önkormányzat sikeres működésének mintájára a fővárosban is véget vetne a túlpolitizáltságnak. Tarlós szándékai szerint októbertől koalíciós és ellenzéki főpolgármester-helyettesekkel együttműködve átalakítja az önkormányzat működését, garanciát vállal többek között a négyes metró megépítésére, és elindítja a város új panelfelújítási programját.

2006. 06. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnap dönt a Fidesz országos elnöksége, hogy elfogadja-e azt az öt feltételt, amelyeket Orbán Viktornak fogalmazott meg, és első ránézésre felfogható akár egy városvezetői programvázlatnak is. Vegyük sorra: mit jelent az ön számára a függetlenség?
– Nem kívánok párttag lenni! A rendszerváltozás előtt teljességgel kizártam ezt, s csak 1989-ben léptem be az SZDSZ-be, amely a legkövetkezetesebb antikommunista, rendszerváltó pártként határozta meg önmagát. Azonban hamar kiderült, félreértettem valódi szándékaikat, így 1994-ben kiléptem a szervezetből. Közismert jobboldali elkötelezettségem, és Orbán Viktor megértette, elfogadta érveimet, amikor felsoroltam neki, hogy Óbudán 1994-ben, 1998-ban, majd 2002-ben is független polgármesterként választottak meg jelentős többséggel. Különösen a nyolc évvel ezelőtti választási eredményemre vagyok büszke, akkor egyedülállóan több baloldali szavazatot kaptam, mint az MSZP-s jelölt. Mindazonáltal a Fidesz az egyetlen párt, amely 1990 óta valamennyi önkormányzati választáson támogatott.
– A Szövetség is szabott önnek feltételeket.
– El is fogadtam, hogy én legyek a párt fővárosi listájának a vezetője, az pedig egybeesett szándékaimmal, hogy októbertől a Fővárosi Közgyűlésben dolgozzam a városért. Az önkormányzatok nem működhetnek „kis parlamentként”. Óbudán folyamatosan balliberális többség van, mégis a kerület, illetve az itt élő emberek érdekében kialakítottunk egy olyan együttműködést, amelynek alapján például a mindennapi életünket meghatározó éves költségvetést egyhangúlag fogadjuk el.
– Amikor felvetődött a neve a Fidesz főpolgármester-jelöltjeként, a kormánypárti médiumokban többen is megosztó személyiségéről írtak és beszéltek.
– Megmosolyogtató próbálkozások ezek, amikor a jelenlegi városvezetés nem törekszik semmiféle együttműködésre. Nem az a megosztó magatartás, amikor Demszky Gábor kijelenti, hogy csak azért sem lesz a jobboldalé a város, s fő céljának a Fidesz győzelmének megakadályozását nevezi? Mondjanak leendő ellenfeleim bármit, én bízom a sikerben. A budapesti választóknak tizenhat év után végre dönteniük kell: az eddigi kutyapiszkos, plakáterdőkkel teli utcákon akarnak-e a továbbiakban is közlekedni, továbbra is tétlenül akarják-e nézni, hogy épületeinket lefestik graffitikkel, hogy a hajléktalanok már nem- csak az aluljárókban élnek, hanem a bérházak bejárataiban, lépcsőházaiban is. Ezeknek a jelenségeknek a megoldásához elsősorban nem pénzre, hanem összehangolt politikai akaratra van szükség. Hiszem, hogy az emberek pártállástól függetlenül rendre, élhető városra és nem békétlenségre vágynak. Ezért fontos, hogy amennyiben én leszek a főpolgármester, az úgynevezett kormányoldal és az ellenzék is adjon főpolgármester-helyetteseket, a munkát szakmai alapokra helyezve.
– Feltételei között kiemelt szerepet kapott, hogy a Fidesz támogassa a négyes metró megépítését, az uniós városfejlesztési pályázatokat, és alkosson egy új panelprogramot. Demszky Gábor minden választás előtt a metróépítéssel kampányol. Eddig egy centiméter alagút sem épült, sikertelenségéért mégis a négy éve leköszönt Orbán-kormányt hibáztatja. Az ön kérése egyben a Fidesz kritikája is?
– Szó sincs róla. Orbán Viktor vita nélkül támogathatónak tartotta elképzelésemet. Ismert, a polgári kormány intézkedéseit a baloldalon folyamatosan félremagyarázzák, miközben egy szó sem esik arról, hogy a főpolgármester először 1996-ra ígérte a négyes metró megépítését. A mai napig senki sem adott magyarázatot, miért nem épült meg a metró az egykori orosz államadósság fejében. A városvezetés ahelyett, hogy közlekedési-szakmai kérdésként kezelte volna a metró ügyét, kizárólagosan politikai síkra terelte az ügyet. Budapest közlekedésének a válsága egyre mélyül. Ha módom lesz rá, első intézkedéseim között szerepel majd a BKV átszervezése. Nem engedhető meg, hogy a tömegközlekedésért felelős cég sokmilliárdos veszteségeit maga előtt görgetve, folyamatosan a csőd szélén táncoljon, s a terheket rendre az itt élők viseljék. A négyes metró építése egyébként éppen most, a kormány megszorító intézkedései miatt kerülhet veszélybe. Megválasztásom esetén együttműködésre törekszem a kormánnyal az uniós pályázatok ügyében, egy új panelfelújítási program megalkotásában. Ahhoz, hogy valóban megoldjuk a házgyári technológiával épített épületek gondjait, akár egyfajta állami és önkormányzati szintű garanciavállalással kialakított hitelkonstrukciót is elképzelhetőnek tartok.
– A kormány és a főváros eddig már sok mindenre vállalt garanciát: a koalíció jelenleg is a Podmaniczky-tervről és a országgyűlési választási kampányban kötött nyolcszázmilliárd forintos Budapest-szerződés megvalósításáról beszél, miközben az ország egyre nehezebb helyzetben van.
– A Podmaniczky-tervet és a Budapest-szerződést egyaránt blöffnek tekintem, az elképzelések fedezet nélküliek, a gyakorlatban megvalósíthatatlanok. A fejlesztések finanszírozását, többek között az aquincumi híd, a ferihegyi gyorsvasút, valamint az ötös metró első szakaszának megépítését kizárólag uniós forrásokból képzelik el, legkorábban 2013-ra. Ezek utófinanszírozott beruházások, az EU csak a megvalósulás bizonyos szakaszai után ad majd támogatást pályázati úton.
– Demszky Gábor Budapest barátjának nevezte Gyurcsány Ferencet az útfelújítások támogatásáért…
– A választások előtt iszonyatos tempóban elindított útfelújítások munkaszervezése elképesztő: egymással párhuzamos utakat szinte egyszerre zárnak le, ellehetetlenítve Budapest közlekedését. A kampánycélú beruházások igazolják korábbi álláspontomat: a fővárosnak nincsenek koncepciói, csak akciói vannak.
– Közismert, a főváros tizenhat év alatt eladósodott, jelenleg 150 milliárdos a hitelállomány. Van-e terve Budapest gazdasági helyzetének javítására?
– Budapest hitelállománya összességében meghaladja az éves költségvetés 30 százalékát, ez valóban súlyos eladósodottság. Talán meglepő, de elhatároztam, hogy gazdasági kérdésekben konzultálni fogok Atkári Jánossal. A jogköreitől megfosztott főpolgármester-helyettes sokszor élesen bírálja a főváros jelenlegi vagyonpolitikáját, de tárgyalásaim kifejezetten szakmai jellegűek lesznek. Tudnom kell, hogy a gazdasági ügyekben, például a portfólió kérdésében pontosan mi történt idáig, csak ezután alakítom ki a végleges álláspontomat.
– Ez vonatkozik a kilencvenes évek közepén részben privatizált közműcégek helyzetére is? Évente sok milliárd forintot visznek ki a külföldi tulajdonosok az országból osztalék és menedzsmentdíj címén, miközben például a víz- és csatornadíjak jelentősen emelkednek.
– Elképesztően sokat romlott e téren a budapestiek helyzete. A város vezetői szívesen hasonlítgatják a lakossági terheket más európai városok díjaihoz, azonban ez félreviszi a kérdést, hogy helyes volt-e a stratégiai cégeket ilyen módon privatizálni. Mindenképpen körültekintően szeretném megismerni a viszonyokat, és mérlegelni, mit lehet tenni, tudva, hogy az emberek helyzete nagyon kedvezőtlen.
– Az elmúlt évek során sok korrupciógyanús ügy keletkezett a fővárosban, ám ezeket nem engedte kivizsgáltatni a koalíció. Ön kezdeményezne-e utólagos vizsgálatokat?
– A korrupció megszüntetését nem ígérhetem, jelentős visszaszorítására viszont látok lehetőséget. Kezdeményeznünk kell például a rossz közbeszerzési törvény módosítását, és bizonyos ügyeknek a végére kell járni, de nem azzal a céllal, hogy valakire ártatlanul, nem kellő bizonyítékok alapján ráhúzzuk a vizes lepedőt. A fővárosban októbertől egy új időszaknak kell bekövetkeznie, hogy a gyanús eseteknek a lehetősége se teremtődhessen meg a jövőben.
– Mire gondolt, amikor ötödik feltételében szabad kezet kért a Fidesztől a városvezetés, a Főpolgármesteri Hivatal átszervezéséhez?
– Új struktúrát kell kialakítani, mert a Főpolgármesteri Hivatal működésében nagyon sok a párhuzamosság, a nehézkesség, hosszúak az átfutási idők, rosszul szervezett a hivatal. Ugyanakkor nem szeretném, ha elképzeléseim félelmet keltenének a hivatali dolgozók körében. Nem hatalmas leépítésekben, hanem a hatékony működés megteremtésében gondolkodom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.