Idén tavasszal nem volt árvíz, így a főváros vezetői ebben az évben még nem ígérték meg, hogy hamarosan megépül a gát a Római-parton. Az elmúlt években pedig többször is kiöntött a Duna, és a védekezők a legtöbbször csak napokig tartó munkával, több százezernyi homokzsák felhasználásával mentették meg az óbudai Királyok útja vonalán húzódó, nagy árvíz esetén semmit sem érő úgynevezett nyúlgát és a Szentendrei út között élő csaknem húszezer embert. A főváros által évekkel ezelőtt üdülőterületté nyilvánított hullámtérben felépített házakat, vízisport-kiszolgáló létesítményeket, szórakozóhelyeket rendre elönti a víz. A múlt héten a Római-partért Egyesület felhívására csaknem 250 ember vett részt azon a „gyászfelvonuláson”, amelyen koporsóban szállították az elmúlt évek ígéreteit. – A politika nem tesz semmit a pusztuló Római-partért – tiltakozott Egri Gábor, az egyesület alelnöke. A felvonulók a főváros vezetőinek akarták átadni petíciójukat, de csak a portás fogadta őket.
– Telefonon beszéltem a tiltakozókkal, és jelképesen átvettem tőlük a petíciót – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője, aki korábban Óbuda polgármestereként is szorgalmazta a gátépítést, az év elején interpellációt nyújtott be az ügyben, de megnyugtató választ nem kapott. – A fővárosi költségvetés tárgyalásakor Demszky Gábor lesöpörte módosító javaslataimat, és csupán 9,6 millió forintot különítettek el a tervezés előkészítésére. Örömmel láttam, hogy elértem, a büdzsé módosításával a keretet megnövelték 100 millió forinttal, ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlésnek mielőbb döntenie kell a gát nyomvonaláról – emelte ki a politikus. Rámutatott: Demszky Gábor 2002-ben személyesen ígérte meg a római-partiaknak a védmű építését, és ugyanezt tette a tavalyi országgyűlési választási kampányban Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is.
Ismert, részben óbudai finanszírozással már másfél éve elkészült két tanulmányterv az úgynevezett mobil gátakra: az egyik a jelenlegi Királyok útján húzódna, több mint 2,5 milliárd forintos költséggel, míg a másik megvédené a hullámteret is, azonban ennek felépítése az előző több mint kétszeresébe kerülne. A főpolgármester kérdésünkre korábban rendre azt válaszolta, hogy akik ide építkeztek, azok vállalták a kockázatot, a lakosság viszont azt támogatja, hogy a partél Duna felőli oldalán épüljön meg a gát. Ugyanakkor éppen a főváros teremtette meg a beépítés lehetőségét, amikor a hullámteret üdülőövezetté sorolták, így a kerületi építésügyi hatóságnak nincs lehetősége megtagadni a szabályosan benyújtott építési engedélyek kiadását.
Bús Balázs (Fidesz) Óbuda–Békásmegyer polgármestere a közelmúltban nyílt levélben kérte Demszkyt, hogy döntsenek mielőbb. – Előrelépés, hogy megindulhat a tervezés, amelyhez mi is félretettünk pénzt. A kerület azt szeretné, hogy a nyomvonal kijelölésénél vegyék figyelembe az itt élők érdekeit, az élet- és vagyonbiztonságot egyaránt – mondta a polgármester, hangsúlyozva: mindez a főváros felelőssége.
Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes szerint legkorábban ősszel tárgyalhat a közgyűlés a gátról, a római-partiak pedig egyelőre csak abban bízhatnak, hogy a következő években nem lesz a Dunán nagyobb árhullám.
Menczer Tamás: Magyar Péterék nem akarják, hogy mi döntsünk a jövőnkről! - videó