Metróépítés: még nagyobb a káosz

Budapest vezetőinek még csak elképzelése sincs, hogy miből épül meg a négyes metró – ezt jelzik azok a nyilatkozatok, amelyek rendre cáfolják a beruházás átalakításának szükségességét, miközben nyilvánvaló: ha a közlekedési fejlesztés uniós támogatása elmarad, csaknem 200 milliárd forintra nem lesz fedezet.

2007. 05. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a négyes metró állomásainak építése okoz káoszt hetek óta Budapesten, hanem az 500 milliárdos beruházás körüli bizonytalanság is. A hét végén Molnár Gyula XI. kerületi MSZP-s polgármester jelentette be, nemcsak azt javasolja, hogy a Budaörsi útig hosszabbítsák meg a leendő vonalat, hanem azt két új megállóval bővítsék ki, összesen 70 milliárd forintos költséggel. Ismert, a metróberuházásnál jelenleg 46 milliárdos költségtúllépéssel számolnak, és a városvezetés tervei szerint az első, Baross térig tartó szakasz egy évet, a Bosnyák térig tartó második szakasz két évet csúszik. Demszky Gábor főpolgármester egy hónapja azt hangoztatta, hogy az EU biztosan támogatja a négyes metró építését, ám Brüsszelben cáfolták állításait. Mivel a törvény számadatai és az ismert költségek között csaknem 200 milliárd forintos különbség van, nem véletlen, hogy szakmai körökben felvetődött, a Baross tér és a Bosnyák tér között mélyépítésű metró helyett kéregvasút vagy villamos közlekedjen. A városvezetés azonban naponta cáfolja a beruházás válságáról szóló híreket.
Demszky Gábor tegnap a Magyar Televízió Nap-kelte című műsorában újfent a metrótörvényre, az állam és a főváros közötti 79, illetve 21 százalékos költségmegosztásra, 320 millió forintos fedezetre hivatkozott, hangsúlyozva: „ha a főváros most azt mondaná, hogy ő villamost akar vagy valami mást, ez azt jelentené, hogy évekkel eltolódhat a beruházás”. – Nem módosítjuk a nyomvonalat, a metró meghosszabbítása ebben a ciklusban nincs napirenden – közölte lapunkkal Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint Demszky 1991 óta beszél a négyes metróról, de az elmúlt 5-6 évben nem csinált semmit, az pedig felháborítja, hogy javaslatát, amely szerint az új metróban plexi védőfal óvná az utasok biztonságát, szakmai érvek nélkül söpörte le az illetékes bizottság. Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke szerint a védőfal egy ekkora beruházásnál nem lehet tétel, ugyanakkor a beruházás második szakaszára se pénz, se tervek nincsenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.