Négyes metró: fejetlenség

Szervezetlenség, kapkodás és a már 500 milliárd forintot is meghaladó költség fedezetének hiánya jellemzi a négyes metró építését. A Fővárosi Közgyűlés MSZP–SZDSZ-es többsége éveken át elvetette, hogy a dél-budai végállomás az Etele tér helyett a Budaörsi úti virágpiacnál legyen, ám a napokban egyik bizottsága támogatta azt. Miközben az állomások kialakítása miatt a BKV villamosleállításokkal spórol, holnap a városháza „ünnepélyes fúrópajzs-keresztelőt” rendez.

2007. 05. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még mindig bizonytalan a négyes metró több mint 500 milliárd forintos beruházásának finanszírozása, annak ellenére, hogy a főváros és a kormány illetékesei kéthetente bejelentik: akkor is megépítik a földalattit, ha azt nem finanszírozza az Európai Unió. A Fővárosi Közgyűlés kerületi koordinációs bizottsága a napokban Molnár Gyula XI. kerületi MSZP-s polgármester javaslatára támogatta, hogy kezdjék meg a metró végállomásának meghosszabbítását a Budaörsi úti virágpiacig. Mindez azért különös, mert a fővárosi ellenzék éveken át ezt a megoldást javasolta, azonban a balliberális koalíció éppen a költségnövekedésre hivatkozva rendre elvetette. Molnár most azzal indokolta ötletét, hogy a metróépítés végre elkezdődött.
Ismeretes, jelenleg csupán az első szakaszra, az Etele tér és a Baross tér közötti vonalra van vasúthatósági engedély, és hivatalosan 43 milliárd forintos költségtúllépést ismert el a városháza. A jelenleg egy-, illetve kétéves csúszással készülő közlekedési fejlesztés Demszky Gábor szerint a végén még drágább lehet. A főpolgármester ezt április elején, az egyik fúrópajzs elindításakor ismerte el, hivatkozva Becker László metróbiztos jelentésére. A második fúrópajzsot a múlt héten, titokban indították útjára.
A leendő állomások kialakítása miatt egyre több területet zárnak le, legutóbb a Pesti alsó rakpartot, és egy hónap múlva a felső rakpart következik, óriási káoszt okozva. A fenti jelentés alapján „költséghatékonyságra” hivatkozva a BKV elvetette, hogy a 2-es villamos úgynevezett repülősínen haladjon a felső rakparton, így a környezetbarát járművet két éven át buszok pótolják.
– Az elsősorban a Fővám téri állomás miatti átépítések összesen 500 millió forintba kerülnek, a villamos további működtetése pedig ötvenmilliós drágulást jelentett volna, ez egy ekkora beruházásnál minimális – vélekedett Vitézy Dávid, a BKV Zrt. felügyelőbizottságának tagja, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. Szerinte elképesztő, hogy az illetékesek előbb Budán, majd Pesten bénítják meg a közlekedést, pedig korábban azt ígérték, hogy a felső rakpartot csak akkor zárják le, ha végeztek az alsóval.
Regőczi Miklós, a közlekedési társaság kommunikációs igazgatója a legújabb döntést ismertetve közölte: a 2-es villamos pótlását végül a cég maga oldja meg régi Ikarus 260-as buszokkal. – A metróbiztos javaslatait mi csak végrehajtjuk – mondta Regőczi, hozzátéve: a budapestieknek rá kell jönniük, nyáron nem érdemes autózni, ha el akarnak jutni valahová, inkább a BKV járműveit használják.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője elmondta: ő a választási kampányban támogatta és azóta is kiáll a metróépítés mellett, azonban amikor a főpolgármester figyelmét a nagyberuházás szervezésére hívta fel, csak gúnyos mosoly volt a válasz. – Beigazolódtak a félelmeim, egyre nagyobb a káosz, a szervezetlenség – szögezte le.
Emlékezetes, Demszky Gábor hetekkel ezelőtt bejelentette: Brüszszelben megígérték neki, hogy az EU biztosan támogatja a négyes metró építését. Állítását valamenynyi uniós illetékes cáfolta, ugyanakkor Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos szerint a kormány pályázati pénzek híján is finanszírozza majd a beruházást, amely viszont az úgynevezett konvergenciaprogramból hiányzik.
A kohéziós alapból elnyerhető pályázati pénzekről a nyáron dönthetnek Brüsszelben, de a városvezetés már holnap parádézik: „ünnepélyes keresztelőt” tartanak a metrót fúró pajzsoknak, „a két névadó sztár, Boros Lajos és Bochkor Gábor” részvételével. Mint megírtuk, az ORTT eddig több tíz millió forintra büntette a Sláger Rádió műsorvezetőit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.