Bár a Media Markt és a Saturn áruházláncok egyazon tulajdonosi körhöz tartoznak, az egymásra mutogató reklámpiaci háború mégsem ütközik versenyjogi szabályokba. Mindkét márka a Metro-csoport többségi tulajdonában lévő Media Saturn Holding GmbH fennhatósága alatt működik. A holdingnak ma már Európa-szerte több mint 400 szakáruháza van.
A láncok gazdája itthon is közös: 2000 óta a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. birtokolja őket. Ezzel együtt a képviselők által a HVG-nek adott nyilatkozatok szerint egymástól függetlenül harcolnak a piacon, így reklámkampányukat sem szokták összehangolni. A Media Markt Magyarországon 1997-ben nyitotta meg első üzletét, ma már 15 áruháza van. A fukar ajánlatairól elhíresült Saturn nálunk 2004-ben jelent meg, jelenleg három egysége van. Korábban Maurer Andor, a kft. ügyvezető igazgatója a távirati irodának elmondta: az üzletlánc magyarországi befektetéseinek bruttó értéke elérte a 25 millió eurót. A cég forgalma tavaly 90 milliárd forint volt, amivel vezet az elektronikai kiskereskedelmi piacon. A vállalat összes eladótere hazánkban csaknem 55 ezer négyzetméter. A hülyézős születésnapi kampánnyal szemben már számos fogyasztói panasz volt – közölte lapunkkal Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára. Ezért a Reklámetikai Bizottság eljárást indított, amely során az MRSZ és az Önszabályozó Reklám Testület a Media Markt sajtóban, plakátokon közzétett reklámjait etikailag kifogásolhatónak találta, mondván: sérti az általános társadalmi etikát. A testületek hangnemváltást sürgetnek, a reklámozó szerint viszont – áll a jegyzőkönyvben – a jubileumi kampány szövege az átlagember hétköznapi stílusát tükrözi.
A Saturn reakciója furcsa módon még senkinek nem szúrt szemet, vagy legalábbis nem jelezte nekünk – mondta a főtitkár. Úgy látja: az etikai kifogásolhatóság itt inkább versenyjogi értelemben merülhet fel. Rámutatott arra is, hogy mivel a két cég azonos tulajdonosi körhöz tartozik, a versenytársi reakció csupán látszólagos. Emiatt felvetődhet a fogyasztó megtévesztésének gondolata. Mivel azonban egyelőre sem hatóság, sem etikai eljárás folytatására hivatott társadalmi szervezet nem mondta ezt ki, csak elméletről beszélhetünk – hangsúlyozta.
– A reklámok hangneme miatt hozzánk is sok panasz érkezett már – mondta Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője. – Etikai ügyekben ugyanakkor mi nem járunk el. A Media Markt és a Saturn áruházak a reklámháborúval nem sértik a piaci szabályokat. A szóróanyagok „becsalogató” akciós ajánlatai miatt érkezett bejelentések alapján viszont nincs kizárva a versenyhivatali vizsgálat.
Egy neve elhallgatását kérő szakértő szerint a közös tulajdonos szándékosan versenyezteti az áruházakat, ráadásul ügyesen, mert az ilyen reklámok erősítik a vevők márkahűségét. A Media Markt vásárlói ugyanis megvédik a „betámadott” áruházat, bár előfordul, hogy az árháborúban a versenytárs jár jobban. Itt viszont ez sem jelenthet gondot.
A nagyáruházak versenyében dinamikusan, 2003 óta évente öt százalékkal csökken a magyar elektromos háztartási kis üzletek száma – hívta fel a figyelmet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Úgy látja, a hazai cégeknek vigyázniuk kell a multik versenyében, mert kevésbé tőkeerősek. Volt is már rá példa, hogy egy magyar elektronikai lánc belebukott az árháborúba.
– Nevetséges a Media Markt és a Saturn reklámstratégiája, egyszerűen hülyének nézik a piacot – fakadt ki lapunknak Szabó Krisztina, a magyar tulajdonú, országszerte 71 üzletet működtető Elektro Pont Műszaki Szaküzletlánc marketingigazgatója. – Mindenki tudja, hogy testvérboltokról van szó, és azt látjuk: hol az egyik, hol a másik használja ezt az agresszív hódító politikát. Határozottan elhatárolódunk ettől! Mi nemcsak becsaljuk a vevőt, hanem szakképzett eladókkal, a megszorítások idején is elérhető árakkal, ezzel együtt jó szóval segítjük a vásárlást.
Óriási bajban a baloldali pártok, mindent elkövetnek, hogy átverjék a választókat