Hülyéznek a versenytársak házon belül is

Nem feltétlenül a fogyasztói igényeket, sokkal inkább a versenytársak kommunikációját figyeli néhány multi a vásárlókért folyó küzdelemben. Most a Media Markt elektronikai áruházlánc tizedik évfordulójának reklámszlogenjére („Hülye, aki nem ünnepel”) reagált úgy a versenytárs Saturn: „10 év hülyítés helyett: olcsósággal a hülyeség ellen”. A kiskereskedőket e területen sem kíméli a láncok háborúja, de akad még hazai hálózat, amely állja a sarat.

2007. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a Media Markt és a Saturn áruházláncok egyazon tulajdonosi körhöz tartoznak, az egymásra mutogató reklámpiaci háború mégsem ütközik versenyjogi szabályokba. Mindkét márka a Metro-csoport többségi tulajdonában lévő Media Saturn Holding GmbH fennhatósága alatt működik. A holdingnak ma már Európa-szerte több mint 400 szakáruháza van.
A láncok gazdája itthon is közös: 2000 óta a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. birtokolja őket. Ezzel együtt a képviselők által a HVG-nek adott nyilatkozatok szerint egymástól függetlenül harcolnak a piacon, így reklámkampányukat sem szokták összehangolni. A Media Markt Magyarországon 1997-ben nyitotta meg első üzletét, ma már 15 áruháza van. A fukar ajánlatairól elhíresült Saturn nálunk 2004-ben jelent meg, jelenleg három egysége van. Korábban Maurer Andor, a kft. ügyvezető igazgatója a távirati irodának elmondta: az üzletlánc magyarországi befektetéseinek bruttó értéke elérte a 25 millió eurót. A cég forgalma tavaly 90 milliárd forint volt, amivel vezet az elektronikai kiskereskedelmi piacon. A vállalat összes eladótere hazánkban csaknem 55 ezer négyzetméter. A hülyézős születésnapi kampánnyal szemben már számos fogyasztói panasz volt – közölte lapunkkal Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára. Ezért a Reklámetikai Bizottság eljárást indított, amely során az MRSZ és az Önszabályozó Reklám Testület a Media Markt sajtóban, plakátokon közzétett reklámjait etikailag kifogásolhatónak találta, mondván: sérti az általános társadalmi etikát. A testületek hangnemváltást sürgetnek, a reklámozó szerint viszont – áll a jegyzőkönyvben – a jubileumi kampány szövege az átlagember hétköznapi stílusát tükrözi.
A Saturn reakciója furcsa módon még senkinek nem szúrt szemet, vagy legalábbis nem jelezte nekünk – mondta a főtitkár. Úgy látja: az etikai kifogásolhatóság itt inkább versenyjogi értelemben merülhet fel. Rámutatott arra is, hogy mivel a két cég azonos tulajdonosi körhöz tartozik, a versenytársi reakció csupán látszólagos. Emiatt felvetődhet a fogyasztó megtévesztésének gondolata. Mivel azonban egyelőre sem hatóság, sem etikai eljárás folytatására hivatott társadalmi szervezet nem mondta ezt ki, csak elméletről beszélhetünk – hangsúlyozta.
– A reklámok hangneme miatt hozzánk is sok panasz érkezett már – mondta Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője. – Etikai ügyekben ugyanakkor mi nem járunk el. A Media Markt és a Saturn áruházak a reklámháborúval nem sértik a piaci szabályokat. A szóróanyagok „becsalogató” akciós ajánlatai miatt érkezett bejelentések alapján viszont nincs kizárva a versenyhivatali vizsgálat.
Egy neve elhallgatását kérő szakértő szerint a közös tulajdonos szándékosan versenyezteti az áruházakat, ráadásul ügyesen, mert az ilyen reklámok erősítik a vevők márkahűségét. A Media Markt vásárlói ugyanis megvédik a „betámadott” áruházat, bár előfordul, hogy az árháborúban a versenytárs jár jobban. Itt viszont ez sem jelenthet gondot.
A nagyáruházak versenyében dinamikusan, 2003 óta évente öt százalékkal csökken a magyar elektromos háztartási kis üzletek száma – hívta fel a figyelmet Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Úgy látja, a hazai cégeknek vigyázniuk kell a multik versenyében, mert kevésbé tőkeerősek. Volt is már rá példa, hogy egy magyar elektronikai lánc belebukott az árháborúba.
– Nevetséges a Media Markt és a Saturn reklámstratégiája, egyszerűen hülyének nézik a piacot – fakadt ki lapunknak Szabó Krisztina, a magyar tulajdonú, országszerte 71 üzletet működtető Elektro Pont Műszaki Szaküzletlánc marketingigazgatója. – Mindenki tudja, hogy testvérboltokról van szó, és azt látjuk: hol az egyik, hol a másik használja ezt az agresszív hódító politikát. Határozottan elhatárolódunk ettől! Mi nemcsak becsaljuk a vevőt, hanem szakképzett eladókkal, a megszorítások idején is elérhető árakkal, ezzel együtt jó szóval segítjük a vásárlást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.