Elvonókúra a japán császári magánkórházban

Kérdeznek a mámoros italról és szerencsejátékról. Mondd: Bennük a nagy bűn és nagy haszon az embereknek. De a bűnük nagyobb, mint hasznuk – áll a Koránban, elutasítva az alkoholfogyasztást. Az iszlám világban valóban ritkaságnak számít az alkoholprobléma, ahogy a Távol-Keleten sem ismerték sokáig a tüzes víz átkát. Mára – „köszönhetően” a globalizációnak – van anonim alkoholista klub Sanghajban és Pekingben, a katari sivatag homokja pedig nagyon sokat tudna mesélni.

2007. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tomohito Mikasa herceg vagyok, alkoholista – mondta a japán császár unokatestvére a hallgatóságnak Szendai városában, egy gyűlésen. Az uralkodó házának sarja nyíltan elismerte, hogy egyetemista kora óta iszik, s mostanra került olyan állapotba, hogy szigorú elvonókúrán vesz részt a császári magánkórházban. A császári unokatestvér persze nincs egyedül a szenvedélyével. Országszerte milliók isznak „amerikai módra” sört a kocsmákban, vagy hagyományos italukat, a magyar ízlés számára kissé gyenge szakét. Tudva ugyanakkor, hogy az ázsiai emberek szervezete nem ugyanúgy bontja le az alkoholt, mint európai társaiké, és két-három sörnél többet a legduhajabb nagyivó sem szokott meginni egy este folyamán. Kimutatások szerint a 130 milliós társadalomban hárommillióan súlyosan függenek az alkoholtól. A problémát számos okra lehet viszszavezetni, ám bizonyára a japán csoda utáni gazdasági pangás, a kilencvenes évek „elveszített évtizede” során sokan nyúltak a pohár után. A jelenlegi nagyivók hatvan százaléka kifejezetten jól kereső üzletember, aki azt vallja, hogy a kocsmázás számára kötelesség, és az üzletfelekkel való részegeskedés visszautasítása akár ketté is törheti a karrierjét.
Ugyanerről számolnak be egy tengerrel nyugatabbra, Kínában. A Zsao Ji-ping (szabad fordításban: Üveget Találó) becenévre hallgató pekingi alkoholista története pontosan ugyanez, kissé megfűszerezve a helyi sajátosságokkal. Az üzletembert ugyanis a kulturális forradalom idején vidékre száműzte az államhatalom, ahol egy tanyán pálinkát főzött; rá is kapott a nedűre. A nyolcvanas évekre egy autójavító vállalathoz került, ahol üzletfelekkel együtt kellett vacsoráznia és innia. 1992-ben volt először kórházban, tíz év múlva már 11. alkalommal látogatott meg valamely alkoholproblémákkal foglalkozó intézményt. Kínában a Teng Hsziao-ping (Deng Xiaobin) által bevezetett reformok a kilencvenes években egyúttal az életszínvonal emelkedését, valamint a nyugati életstílus bizonyos fokú átvételét is jelentették, Japánhoz hasonlóan. Kimutatások szerint 1978-hoz képest 2000-ben az átlagos kínai polgár 320 százalékkal több alkoholt vett magához. Csen Csun-ming (Chen Chunming), a betegség-ellenőrző és megelőző központ igazgatója leszögezte: „Ha most teszünk lépéseket, talán nem fogjuk követni a nyugati társadalmak rossz példáját.” Sok szakértő viszont úgy látja, hogy a kínai kormány nem is vesz tudomást az alkoholizmusról, ráadásul a betegek száma ugyanolyan gyorsan növekszik, mint a nyugati társadalmakban, a három évvel ezelőtt Pekingben és Sanghajban megnyitott anonim alkoholista klub pedig civil kezdeményezés. Napjaink Kínájában már nincs olyan szigorú ellenőrzés alatt a polgárok mindennapi élete, mint a kulturális forradalom idején.
A Távol-Keleten vallási okok nem játszanak szerepet az alkoholtól való tartózkodástól, az iszlám világ azonban elsősorban ezért volt szinte teljesen absztinens évszázadokon át. A nyugati életforma azonban oda is begyűrűzött. Bár egyes államokban tiltott az alkohol, az jelzésértékű, hogy még a puritán iszlámot követő Szaúd-Arábiában is létezik alkoholizmussal összefüggő betegségeket gyógyító központ. Marokkóban vagy Egyiptomban még sört is gyártanak, a boltokban is lehet kapni mindenféle szeszes italt, a szigorúan szekuláris, ám 99 százalékban mozlimok lakta Törökországban pedig akár az utcai kiülős kocsmában is lehet rendelni Efest. A titok nyitja talán az a bizonyos egy százalék: a keresztények. Számukra az alkohol nemhogy nem tilos, de a szentmiseáldozatban a pap bort változtat Krisztus vérévé. Jordánia keresztényei ezzel magyarázzák, hogy körükben igen kevés a nagyivó: „Számunkra az alkohol mindennapi dolog, így semmi titokzatos nincs benne. A mozlimok számára azonban tiltott, ezért a kíváncsi fiatalok néha összegyűlnek egy sötét házban, és ott isznak, hogy senki se lássa őket. Nem mulatnak – csak isznak.” Persze a turisták által látogatott országokban a helyiek számára is nagyobb a kísértés. Katarban sok a külföldi üzletember, akik lehajtanak egy-egy whiskyt a tárgyalás után a szálloda bárjában. Itt természetesen helyieket is kiszolgálnának, ám számukra több mint kínos, ha inni látják őket. A katari fiatalok szokása ezért az, hogy a sivatagban tartják az ivászatot, az üvegeket pedig a homokban rejtik el. Az ilyen szabad téri „kocsmákat” messziről felismerni: a sivatag homokjából mindenütt kikandikál az üveg.
Az alkohol jelentette probléma az iszlám világban persze meg sem közelíti azt a szintet, amelyet, mondjuk, nálunk jelent. Ezért az sem meglepő, hogy az öböltérség egyes államaiban sok orvos nem tudja kezelni az alkoholizmust, ugyanis az iszákosság tüneteivel még soha életében nem találkozott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.