Egyértelműen csökkent Magyarország turisztikai vonzereje, és drámai változások tapasztalhatók a beutazásban: főként a klasszikus, sok pénzt költő, igényes turisták maradnak el – mondta lapunknak Herkó László, a Magyar Turisztikai Egyesület budapesti tagozatának elnöke. – Elveszítettük német forgalmunk 40, holland forgalmunk 34 százalékát az utóbbi években, de komoly csökkenést mutatnak a brit, osztrák, francia, olasz, dán, japán, svájci és izraeli adatok is. A szakember szerint ennek legfőbb okai a jelenlegi turizmuspolitika és a marketing gyengesége, az épített és természeti környezet állapota, az infrastrukturális hiányosságok, a szolgáltatói morál, valamint az, hogy az áraink sem reálisak. Az ország imázsának romlásával indokolja a Magyar Turizmus (MT) Zrt. elnöke is azt, hogy egyre kevesebb turista jön hozzánk. Niklai Ákos összefogást sürget a lakosság, a civil szervezetek, a politika, az önkormányzatok és a vállalkozók között annak érdekében, hogy vendégszeretőbb nemzet legyünk. Az elnök szerint a nagyobb rend, a tisztaság, a kevesebb kéregető, kevesebb grafitti is segítene. Niklai Ákos meggyőződése, hogy nem elsősorban hatósági fogyasztóvédelemmel, hanem korszerű, felelős vállalati gondolkodással lehet sikert elérni. – Azt is tudnunk kell, hogy az egy-egy turistát érő rossz tapasztalat a világháló révén általánossá problémává nő, valós vagy téves híreket eredményez – mondta.
Amikor Magyarország három esztendeje csatlakozott az Európai Unióhoz, fokozott volt az érdeklődés irántunk, hirtelen megugrott a külföldi turisták száma – mondta kérdésünkre Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. – Most ugyanez történik Románia és Bulgária esetében, a kereslet eltolódott ezen országok felé. Budapesten a külföldi vendégek száma ma is csökken, de pontosan ezt hivatott ellensúlyozni az erős belföldi kampány a turizmusban.
Abban valamennyi szakember egyetért, hogy Magyarország változatlanul az olcsóbb úti célok közé tartozik Európában, de a mind népszerűbb fapados légi járatok miatt előnyben vannak a nálunk is kedvezőbb és vonzóbb turista célpontok. A magyar turizmus mérlege ugyanakkor mégis pozitív végeredményt mutat, az országon belüli vendégforgalom ugrásszerű – közel tízszázalékos – növekedésének köszönhetően, amely a régiók és a MT Zrt. erős kampányának, valamint az üdülési csekknek tudható be.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten