Visszavennék a Dunát

Két éve már biztos, hogy nem lesz Budán autópálya a dunai rakpart helyén, azonban egy civil kezdeményezés szerint csak a történelmi szakaszok teljes műemléki védettsége jelentene garanciát arra, hogy megmaradjon az itt élő emberek és nagy folyónk természetes, gyalogos kapcsolata. A kulturális tárcánál elegendőnek tartják a rakpartok mai, műemléki jelentőségű státusát.

2007. 07. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába kezdeményezte Budapest dunai rakpartjainak műemléki védelmét a Budapest Világörökségéért Alapítvány (BVA), az ügy elakadt a kulturális tárcánál – közölte lapunkkal Korompay Katalin alapítványi főépítész, aki korábban a főpolgármesteri hivatal munkatársa volt. Emlékeztetett: az önkormányzat illetékesei 2003-ban úgy döntöttek, hogy a csepeli szennyvíztisztító-beruházáshoz, a budai Duna-parti főgyűjtőcsatorna építésével egy időben, kétszer két sávosra bővítik a világörökség részét képező alsó rakpartot. Az MSZP–SZDSZ-es városvezetés tervei ellen műemlékvédelmi szakemberek, civil, környezetvédő szervezetek és a Fővárosi Közgyűlés ellenzéki képviselői is tiltakoztak. Végül két évvel ezelőtt a világörökségi szervezet, az UNESCO sem járult hozzá a városi autósztráda kiépítéséhez, így Demszky Gábor és csapata a szennyvízvezeték nyomvonalának módosítására, az útlobbi által szorgalmazott forgalomnövelő beruházás visszavonására kényszerült. A 2005. szeptemberi döntés szerint ugyanakkor kiszélesítik és megemelik a rakpartot a Margit híd és a Zsigmond tér között, mert az a szakasz már nem védett, ráadásul a Duna rendszeresen elönti.
Korompay Katalin szerint a város és a víz gyalogos kapcsolatának ellehetetlenítését sikerült a példátlan összefogással megakadályozni, de valódi garanciát az jelentene, ha a rakpartot a Petőfi híd és a Margit híd között teljes egészében műemlékké nyilvánítanák. – A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) szakmai bizottsága egyhangúlag elfogadta javaslatunkat, ám a védetté nyilvánítási okirat egy éve vár az Oktatási és Kulturális Minisztérium pecsétjére – mondta.
A tárcánál közölték, hogy a rakpartok jelenleg műemléki jelentőségű területnek számítanak, ami azt jelenti, hogy a védettségi előírások szempontjából ugyanolyan elbírálás alá esnek mint a műemlékek. Ezt megerősítette Róna Katalin, a KÖH sajtósa is, aki szerint az ügyben egyelőre nem várható újabb fejlemény.
Beleznay Éva, Budapest megbízott főépítésze lapunknak elmondta: őszre készülhet el az a programtervezet, amely a rakpartok, a város és a víz kapcsolatrendszerének megújításáról szól. – Egyszerre kell megoldani a zavartalan észak–déli autósközlekedést, a gyalogos kapcsolatot, a Duna élettér funkciójának erősítését – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.