Brüsszel előírása szerint ez év decemberéig életbe kell léptetniük az uniós tagállamoknak azt a jogszabályt, amely egy két évvel ezelőtti, a fogyasztók érdekében született közösségi irányelvre épül. A hazánkban már közigazgatási egyeztetés előtt álló tervezet célja a megtévesztő és agresszív kereskedői magatartás elleni hatékonyabb fellépés lehetőségének megteremtése, s ezért a szöveg egységesen definiálja, mi számít tiltott praktikának. Ez remélhetőleg világosabbá teszi a hatóságok dolgát, noha a tisztességes piaci magatartást itthon felügyelő Gazdasági Versenyhivatal eddig sem tétlenkedett: jó néhány cég ellen hozott elmarasztaló határozatot, mert azok sértették a vásárlók érdekeit. A büntetések legtöbbször milliós, sőt tízmilliós nagyságrendűek, de előfordult százmillió forintos bírság is.
Az új uniós jogszabály a jövőben egyértelműbbé teszi azokat az eseteket, mikor számít megtévesztőnek a kereskedő magatartása. A direktíva egészen pontosan huszonhárom tételben sorolja fel, mit nem tehet meg egy kereskedő. Tilos például a vevőt azonnali vásárlásra kényszeríteni azt állítva, hogy a termék csak korlátozott ideig kapható, ha ez nem így van, s nem állíthatja hamisan azt sem a kereskedő, hogy terméke valamely közjogi vagy magánszervezet által elismert áru. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium lapunkat úgy tájékoztatta: a több kapcsolódó törvényt is módosító, új jogszabály már készül, várhatóan azt a jövő héten bocsátják közigazgatási és társadalmi egyeztetésre. Ekkor teszik közzé a szöveget a jogalkotásért felelős gazdasági tárca honlapján is. Az új törvény miatt jelentősen változnak majd a reklámtevékenységet és a fogyasztók tájékoztatását meghatározó passzusok.
Egyetértünk az irányelv céljaival, mert valóban vannak olyan vállalkozások, amelyek az uniós elvárásokkal ütköző piaci magatartást tanúsítanak – mondta kérdésünkre az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György jelezte ugyanakkor, hogy a szövetség még nem ismeri a magyar tervezetet, így nem tudja, hogyan jelennek meg az előírások a hazai gyakorlatban.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is