Kelet-Közép-Európa első alacsony költségekkel üzemelő diszkont légitársasága októberben megszünteti magyarországi érdekeltségét. A nálunk 2003-ban, első fapadosként megjelenő Sky Europe azért döntött így, mert napjaink romló gazdasági helyzete mára visszavetik a cég globális eredményeit. A 2005 szeptembere óta a varsói és bécsi tőzsdéken nyilvánosan jegyzett társaság összes árbevétele az idei év harmadik negyedévében 26 százalékkal nőtt, ám a cég még így sem nyereséges. A szlovák fapados nettó vesztesége 2007 harmadik negyedévében 5,13 millió euróra mérséklődött az előző évi 16,5 millió euróról, ennek ellenére az adóssága emelkedett: 79,6 millió euróról 121,6 millió euróra.
– A Magyarországon jellemző túl magas adókulcsok, a munkavállalók után fizetendő járulékok, a jelentős bérleti és működési költségek indokolták elsősorban a leépítést – mondta el lapunknak a társaság szóvivője. Hegedűs Judit rámutatott, ezzel együtt az utóbbi időben jelentősen visszaesett itthon a fizetőképes kereslet, az elmúlt időszakban már több volt a külföldi utas a Budapestről induló járatokon, mint a hazai. A tapasztalatok azt mutatják, ősszel és télen pedig még kevesebben utaznak majd. A fapadosoknak az is gondot okoz, hogy Ferihegyen – a többi ország repülőtereihez viszonyítva – még mindig túlságosan magasak a költségek, s ösztönzést sem igen kapnak a vállalkozások – tette hozzá.
A Sky Europe a hivatalos téli menetrend kezdetétől, október 28-ával szünteti be az üzemelését a budapestin kívül a krakkói bázison is, és a jövőben Pozsonyra, Prágára és Bécsre összpontosít. – Ezeken a gyorsan növekvő piacokon az üzleti és szabadidős utasok aránya kedvezőbb, itt a gazdaság egészséges ütemben nő, s jóval kisebb a szezonalitás is – mondta Jason Bitter, a SkyEurope Airlines vezérigazgatója. Hegedűs Judit hozzátette: a vezetőség úgy látja, rövid távon nem javul a magyar gazdasági-piaci környezet, ugyanakkor nem zárkóznak el attól, hogy évek múlva visszatérjenek hazánkba. A mostani leépítés százharminc magyar munkavállalót érint. Közülük néhányuknak felajánlották, hogy a vállalaton belül, külföldön folytassák tovább a munkát, de a magyarországi jelenlétet szolgáló adminisztratív, kereskedelmi és marketing munkakörökben dolgozók egyelőre nem tudják, merre lépnek tovább. Szakértők szerint az utazók nem különösebben érzik majd meg a Sky Europe kivonulását, mert a többi légitársaság pótolja a kimaradó útvonalakat. Egyesek szerint a repülőjegyárak is inkább lefelé mozdulnak el a jövőben.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között