A jövőben bezárhatja a Gazdasági Versenyhivatal vagy a fogyasztóvédelmi hatóság annak a kereskedőnek az üzletét, aki a fogyasztóval szemben tisztességtelenül jár el. Tegnap megjelent a gazdasági tárca honlapján az erről, valamint a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről készült két törvénytervezet, amiket Brüsszel előírása szerint decemberig életbe is kell léptetnünk. Az új szabályok célja a megtévesztő és agresszív kereskedői magatartás elleni hatékonyabb fellépés.
Az uniós elvárásokra épülő törvények a jövőben egyértelműbbé teszik azokat az eseteket, hogy mikor számít megtévesztőnek a kereskedő magatartása. Például akkor, ha a vásárlói döntéshez szükséges jelentős információt a kereskedő elhallgatja, vagy félreérthetően, netán nem időben közli a vevővel. Agresszívnak minősülhet többek között az a gyakorlat is, amikor becsmérlő, vagy pedig fenyegető szóhasználatot tartalmaz, vagy ha netán konkrét szerencsétlenség bemutatásával akarják a fogyasztót vásárlásra bírni.
Amiként azt a tervezet megszabja, a tisztességtelen fellépés miatt a jövőben a Gazdasági Versenyhivatal jár majd el, amennyiben az a piaci versenyt érdemben befolyásolja. Más esetben a fogyasztóvédelmi hatóság intézkedik, különösen, ha a jogszabályba ütköző kereskedelmi gyakorlat az áru csomagolásán, vagy a kezelési, használati utasításban, illetve a jótállási jegyen jelenik meg. Mindenesetre bármelyik hatóság ideiglenesen bezárathatja majd a jogsértő kereskedő üzletét, illetve javasolhatja a működési engedély visszavonását is.
A tárca másik törvényjavaslata a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeit és korlátait fogalmazza meg. A tervezet hosszú listán sorolja fel, hogy mit nem szabad, illetve hogyan lehet és kell reklámoznunk a jövőben, emellett rögzíti, hogy a jogsértések kapcsán a fogyasztóvédelmi hatóság jár el.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is