Kihívás a kicsiknek

Mivel a nagyáruházak magyarországi piaca mára telítődött, a multik kis alapterületű üzletek nyitásába kezdtek, amellyel tovább nehezítik a kereskedelemben működő hazai vállalkozások helyzetét. Szakértők szerint a vesztesek megint a kis boltok lesznek.

2007. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Míg a rendszerváltás után megjelenő szuper- és hipermarketek erőteljesen hozzájárultak a kis üzletek elsorvadásához, most a folyamat megfordulni látszik – hívta fel a figyelmet Koroknai Szabolcs, a Colliers Magyarország kereskedelmi ingatlanszakértője annak kapcsán, hogy a Tesco nemrég Szegeden nyitotta meg első 350 négyzetméteres, szupermarketeknél is kisebb üzletét. Az ilyen egységeket több vidéki városban évek óta működtető nemzetközi cég már most biztos a sikerben, amit az is jelez, hogy az idén hat további kis bolt nyitását tervezi.
A multik piaca valóban telítődik – erősítette meg lapunknak Hardy Mihály. A Tesco szóvivője jelezte, a jövőben a kis boltok irányába nyitnak, ám cáfolta azt a feltételezést, hogy a túlkínálatban a már meglévőket akarják bekebelezni. A multiáruházak és a kis boltok párharcát a szóvivő úgy látja, a sarki közértben a higiénia gyakran nem az előírásoknak megfelelő, ami viszont számít a vevőknek, ezért is választják gyakrabban a nagyáruházakat. Emellett ma már legfontosabb az ár, s szerinte, ha a „kicsik” alkalmazkodnának a megváltozott viszonyokhoz, akkor talpon maradhatnának. – A kiskereskedelem forgalma infláció nélkül számítva idén összességében félszázalékos visszaesést mutat, tehát csökkent az eladott árumennyiség, a Tescónak viszont eddig sikerült pluszban maradnia – mondta.
A Colliers szerint is elkezdődött a szupermarketek reneszánsza, de egyelőre csak a folyamat elején tartunk. Koroknai Szabolcs a jelenség okát abban látja, hogy az összes nagyvárosban vannak már hipermarketek, amelyek a belvárosi vásárlóerőt szívták el a kisebb üzletektől. Tapasztalatai alapján a Tesco mellett különösen a Match és a Spar igyekszik új területeket hódítani, vagyis a megüresedő boltokon saját cégtábláját látni.
Való igaz, hogy mostanáig sok nagy alapterületű áruház épült, s a láncok mostanában a belváros felé vették az irányt – mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint ez azt jelenti, hogy élesedik a verseny, s a kis boltok a jövőben már attól is félhetnek, hogy a szomszédjukban nyíló multi üzlete a már ismert áraival, termékeivel elcsalja a napi vevőket. Probléma az is, hogy a magyar kiskereskedelem jelenlegi 165 ezer üzletével (multikat és kis boltokat összevetve) elaprózott, hisz európai átlagban túl sok egység jut egy emberre. – Nem lehet mellébeszélni, ennek a folyamatnak biztosan a kis boltok lesznek a vesztesei – summázta a szakértő.

Átalakulóban a piac. Erősítették forgalmi részesedésüket a modern bolttípusok – derül ki a GfK Hungária piackutató legújabb, első féléves elemzéséből. Legerősebbek a hipermarketek: mára a teljes kiskereskedelmi forgalom negyedét ők bonyolítják le, de jelentős fejlődést értek el az olcsó diszkontok is. A kis boltok – amellett, hogy a napi szinten szükséges friss élelmiszerek beszerzésében továbbra is nagy szerepet játszanak – az év első hat hónapjában rontottak eredményeiken. Érdekes jelenség, hogy az elmúlt időszakban a független kis boltok piaci pozíciója stabil maradt, míg a valamely lánchoz csatlakozott üzletektől jelentős forgalmat hódítottak el a modern kereskedelmi csatornák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.