Míg a rendszerváltás után megjelenő szuper- és hipermarketek erőteljesen hozzájárultak a kis üzletek elsorvadásához, most a folyamat megfordulni látszik – hívta fel a figyelmet Koroknai Szabolcs, a Colliers Magyarország kereskedelmi ingatlanszakértője annak kapcsán, hogy a Tesco nemrég Szegeden nyitotta meg első 350 négyzetméteres, szupermarketeknél is kisebb üzletét. Az ilyen egységeket több vidéki városban évek óta működtető nemzetközi cég már most biztos a sikerben, amit az is jelez, hogy az idén hat további kis bolt nyitását tervezi.
A multik piaca valóban telítődik – erősítette meg lapunknak Hardy Mihály. A Tesco szóvivője jelezte, a jövőben a kis boltok irányába nyitnak, ám cáfolta azt a feltételezést, hogy a túlkínálatban a már meglévőket akarják bekebelezni. A multiáruházak és a kis boltok párharcát a szóvivő úgy látja, a sarki közértben a higiénia gyakran nem az előírásoknak megfelelő, ami viszont számít a vevőknek, ezért is választják gyakrabban a nagyáruházakat. Emellett ma már legfontosabb az ár, s szerinte, ha a „kicsik” alkalmazkodnának a megváltozott viszonyokhoz, akkor talpon maradhatnának. – A kiskereskedelem forgalma infláció nélkül számítva idén összességében félszázalékos visszaesést mutat, tehát csökkent az eladott árumennyiség, a Tescónak viszont eddig sikerült pluszban maradnia – mondta.
A Colliers szerint is elkezdődött a szupermarketek reneszánsza, de egyelőre csak a folyamat elején tartunk. Koroknai Szabolcs a jelenség okát abban látja, hogy az összes nagyvárosban vannak már hipermarketek, amelyek a belvárosi vásárlóerőt szívták el a kisebb üzletektől. Tapasztalatai alapján a Tesco mellett különösen a Match és a Spar igyekszik új területeket hódítani, vagyis a megüresedő boltokon saját cégtábláját látni.
Való igaz, hogy mostanáig sok nagy alapterületű áruház épült, s a láncok mostanában a belváros felé vették az irányt – mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint ez azt jelenti, hogy élesedik a verseny, s a kis boltok a jövőben már attól is félhetnek, hogy a szomszédjukban nyíló multi üzlete a már ismert áraival, termékeivel elcsalja a napi vevőket. Probléma az is, hogy a magyar kiskereskedelem jelenlegi 165 ezer üzletével (multikat és kis boltokat összevetve) elaprózott, hisz európai átlagban túl sok egység jut egy emberre. – Nem lehet mellébeszélni, ennek a folyamatnak biztosan a kis boltok lesznek a vesztesei – summázta a szakértő.
Átalakulóban a piac. Erősítették forgalmi részesedésüket a modern bolttípusok – derül ki a GfK Hungária piackutató legújabb, első féléves elemzéséből. Legerősebbek a hipermarketek: mára a teljes kiskereskedelmi forgalom negyedét ők bonyolítják le, de jelentős fejlődést értek el az olcsó diszkontok is. A kis boltok – amellett, hogy a napi szinten szükséges friss élelmiszerek beszerzésében továbbra is nagy szerepet játszanak – az év első hat hónapjában rontottak eredményeiken. Érdekes jelenség, hogy az elmúlt időszakban a független kis boltok piaci pozíciója stabil maradt, míg a valamely lánchoz csatlakozott üzletektől jelentős forgalmat hódítottak el a modern kereskedelmi csatornák.
Deák Dániel szerint látványosan Magyar Péter megrendelése a mai Medián-kutatás is