A népszavazási kezdeményezések összegzése

Zárug Péter Farkas
2007. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor e sorok írója bő egy évvel ezelőtt elkezdte Csapdába került demokrácia című, szándékoltan ritkán jelentkező cikksorozatát, bizony nem gondolta, hogy a lakiteleki találkozó huszadik évfordulójára, 2007. október 23-ra a csapdába került magyar gazdaság, a csapdába került magyar közjog és a csapdába került kritikai értelmiség mellett a magyar demokrácia alappillére, a népszavazás alkotmányos intézménye is a demokrácia vakvágányára siklik.
Márpedig világosan látni kell, hogy a népszavazás intézményének a politikai elit oldaláról való kiüresítése és lejáratása a legsúlyosabb támadást jelenti a magyar alkotmányosság ellen. A népszavazás – szerte a világon – az a nélkülözhetetlen eleme a demokráciának, amely a népszuverenitást, a nép államon belüli főhatalmát fejezi ki. Tartalma szerint az egész társadalom életét befolyásoló és ezáltal a legfontosabb társadalmi, politikai eldöntendő kérdésekre vonatkozik, amelyben a nép többségi elv alapján dönt.
A magyar politikai elit világa az 1990-es évek közepétől fedezte fel a modern demokrácia által adott jogi alrendszerben a politikai csatározások sajátos színterét, és azóta egyre agresszívabban használja fel és ki azokat az intézményeket, amelyeknek rendeltetésszerű működés esetén a politikai konfliktusok tisztázásához, nem pedig annak életre-halálra menő küzdelméhez kellene hozzájárulnia. Tipikusan ilyen jelenség volt a parlament munkarendjével kapcsolatos politikai manipuláció. Egyfelől a háromhetenkénti parlamenti ülésezés a törvény által előírt hetenkéntivel szemben, másfelől a választási években rekordrövidségű tavaszi ülésszakok mind a fennálló politikai hatalom érdekei szerint lettek kialakítva, rombolva az alkotmányosan garantált parlamenti munkát és nyilvánosságot.
Aztán a választás mint politikai jog ürült ki azáltal, hogy a kampány nem a programok versengését és a jobb programról való meggyőzést jelentette 2006-ban, hanem a nagyotmondás kényszeréről – lásd tizennegyedik havi nyugdíj – vagy a szemenszedett hatalmi hazugságtengerről szólt. A magyar társadalom eközben „blind society” lett, vagyis vak társadalommá vált, olyanná, amely képtelen felismerni érdekeit, mert miközben információk milliói érik utol naponta, a számára relevánsat és hiteleset képtelen kiválasztani, ellenőrizni.
Egy évvel ezelőtt október 23-án a miniszterelnök hatalmi hazugsághengere által kiüresedett választójoggal a zsebében, a több hete vezérre váró tüntető-ünneplő közönség előtt, a tömeg nyugodt hazavonulásának hamis illúziójával indította útjára az ellenzék vezetője a Fidesz–KDNP népszavazási kezdeményezését a kórházak állami tulajdonban maradása, a gyógyszerek patikai árusítása, a termőföld családi gazdálkodók általi megvásárlása, valamint a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj eltörlése ügyében. A cél világos volt: a kormány és annak feje fehéret ígért a választások előtt, majd megkapva erre a választásokon a felhatalmazást, feketelevest adott a magyar társadalomnak, leginkább saját szavazóit becsapva. Így a népszavazás kezdeményezője újabb demokratikus lehetőséget adott volna a társadalomnak arra, hogy kell-e neki a feketeleves, helyreállítva ezzel a szabad választás, döntés demokratikus intézményét.
És ettől a pillanattól a kormányoldal szisztematikusan, megfontoltan minden hatalmi és jogtechnikai eszközt megragadott ahhoz, hogy 2007. október 23-ra elhomályosuljon az egy évvel ezelőtti kezdeményezés célja, kaotikus legyen a kérdések tartalma, és a népakarat lehetőleg semmilyen módon ne legyen érvényes és eredményes egy – már nem is tudjuk, hány kérdésben tartandó – népszavazáson. Az első lépéseket ehhez sajnálatos módon az az Országos Választási Bizottság tette, amelynek sokat bírált tagjait maga a Fidesz–KDNP egyetlen ellenszavazat nélkül szavazta meg 2006. február 9-én a délutáni órákban, beleértve az OVB elnökét is, akinek politikai szimpátiája nyilván nem kerülhette el az ellenzék vezérkarának figyelmét. Eső után köpönyeg volt már az OVB-t politikai elfogultsággal bírálni a korántsem minden tekintetben szakmai döntései miatt, a kérdések hitelesíthetősége kapcsán. Ahhoz azonban pontosan elég volt ez a bírálat, hogy egy újabb alkotmányos alapintézményt hiteltelenítsen el a fél magyar társadalom előtt. Ennek veszélyére maga a köztársasági elnök is teljes joggal figyelmeztetett. Igaz azonban, hogy a hitelvesztéshez hathatósan hozzájárult azon álláspont is, amelyet Halmai Gábor alkotmányjogász képviselt, miszerint az Alkotmánybíróság döntése nem kötelezi az OVB-t, így az akár el is utasíthatná új érvek alapján a Fidesz kérdéseit.
A beterjesztő eredeti hat kérdése kétfelé szakadva folytatta bonyolódó útját. Háromra megnyílt a Fidesz– KDNP előtt az aláírásgyűjtés lehetősége (kórházak állami tulajdonban maradása, gyógyszerek patikai árusítása, termőföld elővásárlási joga a családi gazdálkodóknál), azonban – téves döntést hozva – nem élt ezzel a jogával a beterjesztő. (A mostani, időközben hitelesített másik három kérdésre – tandíj, vizitdíj, kórházi napidíj – elindult aláírásgyűjtés igazolja, hogy téves volt a korábbi vezetői döntés a kérdések egymást bevárása kapcsán.)
A kezdeményezés igazi jogtechnikai ellehetetlenítése, ám kétségkívül a jogi alrendszer tanulékonysága szempontjából érdekes fejlemény akkor következett be, amikor Kálmán László nyelvész a Fidesz–KDNP által első körben jóváhagyott kérdésekben, azok védettségének lejárta után azonos tárgyú, de ellentétes tartalmú kérdéseit szintén benyújtotta az Országos Választási Bizottságnak. Arra a közjátékra már nem érdemes több szót vesztegetni, hogy a két beadvány néhány másodperces különbséggel való hivatalba érkezése körül egy hétig folyt a nevetséges nyilatkozatháború, és komoly szakembernek tartott politikusokat vezettek félre korántsem komoly szakértők a tekintetben, hogy a beérkezés sorrendjének ügydöntő szerepe van a kérdések elbírálásában. E sorok írója már akkor jelezte a Magyar Nemzetben, hogy védettséget egy népszavazási kérdés csak akkor élvez, ha hitelesítési záradékkal látják el, és az OVB nem tehet mást a Fidesz–KDNP, valamint Kálmán László kérdései kapcsán, csak azt, hogy mindegyik kezdeményezést átengedi, és az Alkotmánybíróság dönt majd a kérdésekről. 2007. július 18-án az OVB ennek megfelelően is döntött. Fontos jogelvi alapállás tisztázódott ezen az ülésen, amely szerint az OVB minden népszavazási kérdésről önállóan kell eldöntse, hogy megfelel-e a hitelesítési kritériumoknak, és nem tárgyalhat párban vagy több kérdést összevonva, így nincs lehetősége az azonos tartalmú, de ellentétes kérdések egybevetésére, és tartalmi alapon a közülük való mazsolázgatásra. Ez súlyos eljárásjogi hiba lenne. Ám ettől az üléstől kezdve a népszavazás intézményének teljes politikai kilúgozása indult el. A zűrzavar fokozódott, a kérdések egymástól elválasztása megtörtént, és csak néhány – e sorok írójához hasonló szakértő – vitázgatott érdemben az aktuális helyzetről és annak politikai vonzatáról, miközben az átlagpolgár már azt sem tudja, hogy elérhet-e valamit népszavazáson, és legfőbb félelme, hogy megérti-e azt, amit kérdeznek tőle.
A végső csapást a miniszterelnök népszavazási kezdeményezése jelenti, ha a polgármesterekkel való ütközése nem sodorja el. A tisztasági csomag népszavazási kérdésekként való bedobása a metternichi trükköt másolja, amely szerint ha valamit nem tudsz megakadályozni, akkor állj az élére. Így a népszavazást korábban „bornírt ötletnek” nevező miniszterelnök ma húsz (!) kérdéssel áll az OVB előtt.
Sajnálatos azonban az is, hogy a legszentebb kollektív alapjog alkotmányos kiüresítésébe az ellenzék is belemegy. Arról már nem is beszélve, hogy az újabb nyolc kérdése kapcsán koránt sincs akkora jobboldali kompromisszum, mint amekkorát a Fidesz–KDNP gondol. Már rögtön az első kérdés, a kisebb parlamentről szóló is vitatható, de alapvetően nem ez a gond. A baj az, hogy a politikai elit népszavazási őrületbe került. Még az is, akinek célja pont az volt, hogy a népszavazás magasztos, alkotmányos eszközével visszaadja a magyar demokrácia méltóságát. Az „őrület” kifejezés nem publicisztikai túlzás, ha szakmailag áttekintjük az elmúlt tizennyolc év népszavazási kezdeményezéseit.
1989. november 26-tól a szégyenteljes 2004. december 5-i népszavazásig összesen hat alkalommal járult a magyar társadalom urnákhoz népszavazásokon. Ezeken a rendszerváltozás és az euroatlanti integráció legfontosabb kérdéseiről döntött a nép, valamint a kettős állampolgárságról és a kórházak állami tulajdonban maradásáról. Mindegyik Magyarország és a magyar nép egészét érintő, hosszú távú stratégiai kérdés volt, még akkor is, ha nem lettek eredményesek. A sikertelen kezdeményezések száma a rendszerváltozás elmúlt tizennyolc évében pedig tizenöt volt.
Ma, egy évvel a Fidesz–KDNP hat népszavazási kérdésének kezdeményezése után az OVB asztalán hetvenegy népszavazási kezdeményezés fekszik. Ebből húsz a miniszterelnöké, tizenöt a tanácsadójáé, másik nyolc a Fideszé, miközben eredeti kérdései közül csak háromban tudta elkezdeni az aláírásgyűjtést, az Alkotmánybíróság az ellentétes tartalmú, de önmagában feltehető kérdések problematikáját pedig még nem oldotta fel.
A mérleg tehát tragikus az állampolgár oldaláról nézve. A politikai elit ismét gyarmatosított alkotmányos világunkból egy intézményt, méghozzá a demokrácia alapintézményét. Ma egyetlen út járható, ha mindenki, aki a tavalyi hat kérdés érvényes és eredményes népszavazásának megtartásában érdekelt, azonnal visszavon minden egyéb kezdeményezést, és kizárólag arra törekszik, hogy kétmillió-százezer szavazatot tudjon maga mögött. Több jóhiszemű politikai tévedést nem visel el a csapdába került népszavazás intézménye.

A szerző politológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.