Kalandok belső tájakon

Az építészet és a társművészetek egységét hangsúlyozza a Kévés Stúdió Galéria kiállítása: a legutóbbi tárlat, Rákossy Anikó festőművész bemutatója a szerves és konstruktív formák közötti kölcsönhatás jelentőségére hívja fel a figyelmet.

P. Szabó Ernő
2007. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Izgalmas felfedezőútra vezet bennünket a Kévés Stúdió Galériában Rákossy Anikó a látható világból az érzések, sejtések, a lélek történései, a belső tájak felé. Miközben azonban a műveket létrehozó személyiség sajátosságait, mondandója egyediségét, egyszeriségét hangsúlyozzuk, azt is ki kell emelnünk, hogy Rákossy Anikó azok közé a par excellence festők közé tartozik, akik az anyag sajátszerűségeit tisztelve hozzák létre műveiket, művészi pályáját a belső, emberi, művészi tényezők és a mesterségbeli szempontok harmonikus együttese egymást kiegészítő, erősítő kölcsönhatása jellemzi.
Festődiplomájának megszerzése után hosszú ideig gyermekkönyv-illusztrációkat készített. Azokon is felbukkantak azonban már olyan elvont részletek, jelek, gesztusok, amelyek a festőművész belső érlelődésére utaltak, s amelyek a nyolcvanas évek végén nagyszabású festői kompozíciók részeit képezték. Hatott rá a kornissi kalligrafikus festészet és a szentendrei konstruktív hagyományokat továbbvivő kortársak (Deim Pál, Balogh László, Aknay János) munkássága. Ami azonban megszületett, valójában csak utal a kétféle hatásra, s mindkettőtől teljesen függetlennek tekinthető. Az egymással találkozó, egymást fedő, kitakaró síkok összetett térbeli hatást adnak, mintha csak különös, a korai, analitikus kubizmus, az expresszionisták, az absztrakt művészetre egyaránt utaló, de leginkább belső, lelki tájaknak nevezhető világba vezetnék a kép nézőjét.
„Furcsa kubista expresszionizmusba zárva”, a szerkesztő fegyelem és az oldott festőiség találkozásának szűk útján járva kereste a továbblépés irányait Rákossy Anikó első nagyobb periódusa vége felé. Így talált rá a porfesték, a fűrészpor és a plextoll ötvözetére, amely a kifejezés új lehetőségét jelentette. Az anyagszerűség hatása mintha csak a látomások derűsebbé, a kompozíció játékosabbá válásával jelent volna meg. A korábbi kontrasztos színegyüttesek helyét a melegebb színek, a lágyabb átmenetek vették át. Mintha zenei harmóniák részeként jelennének meg a kompozícióit felépítő tónusok, a ritmikusan ismétlődő jelek. Az első kristály, Időtlen idők, Misztikus zuhanás – e címek is jelzik, mintha a tér és az idő végtelen gazdagságára akarnának utalni a ritmus- és színképletek, amelyeket az alkotó ebből a végtelen együttesből kiragad. Az utóbbi években készült művei egyre finomabbak, könnyedebbek, szinte a távol-keleti kalligrafikus művészetre emlékeztetnek. Többnyire széles, erőteljes hatású bordűr veszi körül a kompozíció középső részét, amely egyszerre hangsúlyozza a központi rész fontosságát, s mossa el a műalkotás és a befogadó közötti határvonalat. S valóban, a művek egyszerre utalnak az univerzum végtelenségére s arra, hogy – mint márványban a szobor – magunk is benne foglaltatunk.
(Rákossy Anikó festményei, Kévés Stúdió Galéria.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.