Idén állandósult a kiskereskedelem visszaesése, ennek tulajdonítható, hogy a hetedik hónap végéig a hazai boltosok forgalma két százalékkal maradt el az egy évvel korábbi időszaktól. Szakértők szerint ebben az évben hónapról hónapra megfigyelhető mind az élelmiszer, mind az egyéb árut forgalmazó boltok eladásainak csökkenése. Egyre kevesebb pénze jut a magyaroknak autóra is: januártól júliusig mérve idén eddig tíz százalékkal esett tavalyhoz képest az eladott gépjárművek mennyisége.
A legnehezebb helyzetben az egyéb iparcikket és a könyvet, újságot árusítók vannak: visszaeső forgalmukat hónapok óta riasztóan magas számok igazolják. Az adatok rávilágítanak arra, hogy a nyáron többet betegeskedtünk, és kevesebb pénzünk jutott új fogyasztási cikkekre. Ugyanis – ahogy júniusban, úgy júliusban is – csak használt cikkeket és gyógyszert vásároltunk számottevő mennyiségben, minden más áru forgalma ez időszakban még az előző évi szintet sem érte el. A nyár közepén összességében a tavalyinál közel hét százalékkal gyengébb forgalmat produkáltak a nem élelmiszert kínáló boltok.
Csaknem négy százalékkal csökkentek az élelmiszer-, ital- és dohányáru-szaküzletek eladásai is, miközben az élelmiszer-kereskedelem jelentős részét bonyolító hiper- és szupermarketek, illetve vegyesboltok forgalma a hetedik hónapban még egy százalékkal sem esett vissza. Ahogy azt a Tesco szóvivője is megerősítette lapunknak: a kiskereskedelem minden téren érezhető hanyatlását az áruházlánc egyelőre nem érzi. – Nekünk még sikerült pluszban maradni – mondta Hardy Mihály.
– A mostani számok azt mutatják, hogy az emberek ma még kevésbé spórolnak a hasukon, mint más termékeken, bár a havi statisztikákat összevetve látszik, hogy megkezdődött az élelmiszer-kereskedelem visszaesése is – értékelte lapunknak az adatokat Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a szeptemberi áremelések miatt a csökkenés fokozódni fog, s talán csak az év végi nagybevásárlások idején áll meg, amellett, hogy a vártnál nehezebben áll majd talpra az élelmiszer-kereskedelem. A szakember szerint ugyanakkor a tartós cikkek vásárlásának kényszerű halogatása miatt a karácsonyi ajándékvásárlás sem javítja majd jelentősen a nem élelmiszert árusító üzletek forgalmát.
Magyar Péterék hazudtak a rendezvényük költségeiről