Közlekedési sztrájk Franciaországban

Országos sztrájk bénította meg tegnap a közlekedést Franciaországban. A napi 700 nagy sebességű vonat (TGV) helyett csupán 46 járt; 27 városban bénult meg a tömegközlekedés.

Lára Aliz
2007. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Párizs)
A sztrájk tétje a nyugdíjrendszer reformjának megakadályozása, amelybe egy korábbi jobboldali kormány 1995-ben már belebukott. A „különlegesnek” nevezett nyugdíjak több mint másfél millió embert érintenek Franciaországban, akik közül több mint egymillió pillanatnyilag nyugdíjas, míg félmillió nyugdíjjárulékot fizet. Közéjük tartoznak többek között a francia vasút és a párizsi tömegközlekedési társaság, a gáz- és az elektromos művek, vagy éppen az opera alkalmazottai, akiknek a szokásos 40 év helyett csak 37,5 évig kell nyugdíjjárulékot fizetniük ahhoz, hogy teljes nyugdíjat kapjanak, valamint 60 éves korhatár helyett már 55 évesen is elmehetnek nyugdíjba.
Ezt a kiváltságot akarja megszüntetni a mostani jobboldali kormány. A reformra eredetileg csak jövőre került volna sor, ám azt – talán Nicolas Sarkozy elnök népszerűségcsökkenése miatt – előre hozták. Jobb- és baloldal között konszenzus van a nyugdíjkérdésről, mert itt az átlagosnál nagyobb egyenlőtlenség alakult ki a járulékot fizetők és a nyugdíjat élvezők aránya között.
Az egyetértésen felbátorodva Francois Fillon kormányfő már nyár végén kijelentette, hogy a reform készen áll, ő már csak az elnök zöld jelzését várja elindításához. Ennél több sem kellett a szakszervezeteknek, akik a reformot teljesen máshogy képzelték el. Ők ugyanis azt várták, hogy egy asztalnál közösen tárgyalják meg a reformelképzeléseket a kormánnyal, amely ehelyett minden egyeztetés nélkül állt elő a kész tervezettel. A kormány nem engedett, ezért a szakszervezetek általános sztrájkot hirdettek csütörtökre. A közlekedés mindenhol megbénult. Párizsban a 14 metróból csak az automata közlekedett menetrend szerint, 7 vonalon a szerelvények egyáltalán nem álltak forgalomba.
Alain Juppé miniszterelnök 1995-ben próbálkozott hasonló reformmal. Az ország közlekedése ekkor három hétre megbénult, és egymillió ember vett részt a tüntetéseken, míg a kormány kénytelen volt visszavonni a reformot.
Még bizonytalan, hogy a mostani sztrájk meddig fog tartani. A kormány tegnap jelezte, hogy kész a jövő héten asztalhoz ülni a szakszervezetekkel, azok azonban már megszavazták, hogy pénteken folytatódik a munkabeszüntetés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.