Megelevenedett a zenedoboz

Hód Adrienn koreográfus, valamint Glázer Attila író, rendező négyszereplős darabját táncelemek híján nehéz még a kortárs tánc műfajába is besorolni, pedig oda tényleg rengeteg produkciót begyömöszölnek az alkotók. A néző a kortárs tánc helyett komplex szimbólumokkal tömörített állóképek sorozatát látja, s ráadásként kapja a már megszokott görcsös rángatózást és ordítozást.

Molnár Györgyi
2007. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Halk, jól ismert Bach-dallamok csendülnek fel a MU Színház nézőterén. A zenetöredék verkliszerűen visszatérő, mégsem unalmas. A pódium közepén a balett egyes pozíciójában áll mozdulatlanul hófehér tüllszoknyában az előadás egyik táncosa, Cuhorka Emese. Megelevenedett zenedobozzá változik a koromfekete színpad. A táncos csupán akkor mozdul, ha a dallam felcsendül. A jelenet szép, harmonikus, így gyönyörködtet, bár értjük a klasszikus balettet kifigurázó, a táncosokat automatának láttató humorát. Ekkor még nem bánjuk, hogy táncmozdulatokat nem látunk, hiszen a szereplő valódi színészi hitelességgel játszik. A kezdőkép abba a hamis illúzióba ringat, hogy a kortárs tánc üresen szenvedéses, ordítós, rángatózós korszaka véget ért. De sajna Cuhorka Emese színpadi bemutatkozása után bekövetkezik a csekély mondanivalóval bíró szenvelgés. A Vonaton címet kapó második részben Kovács Kata egyébként lebilincselő színpadi környezetben – a fekete térben fehér fénnyel kijelölt kockában – a „Szabad?” kifejezéssel játszik, akár egy beszédtechnikai gyakorlaton. Ha az öncélú depresszió nem ömlene szét a színpadon a szaggatott, táncnak alig nevezhető mozdulatok nyomán, még izgalmas is lehetne a jelenet. A harmadik rész, Hadi Júlia előadása tartalmaz táncelemeket, s az ordibálás helyét átveszi a lírai hangulat. A fénycsíkkal kijelölt útvonalon mozgó táncos harmonikus koreográfiát mutat be. De a zárójeleneten megint csak eluralkodik a kilátástalanság. Virág Melinda agyaggal tömi be a száját, miután az egész színpadot beszórta fehér porral. A négy kép négy tétel akarna lenni, de túl hosszúak, nem áll össze egésszé.
A szaggatottan egymást követő állóképek miatt úgy tűnt, mintha különleges jelmezeket és megkezdett mozdulatokat megörökítő hangos fotókból rendezett tárlatot láttunk volna. Ez nyilván a koncepció része volt, hiszen Glázer Attila – amikor épp nem rendez – fotográfus. Hód Adrienn produkcióira pedig jellemző a színpadi beszéd és az irónia. A Négyszer szólókban viszont mindez erőltetett. Ezért kerül ki győztesen a harmónia és a káosz harcából az utóbbi. A gondolati, érzelmi összevisszaság.
(Négyszer szólók – MU Színház; írta, rendezte: Glázer Attila; koreográfus: Hód Adrienn.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.