Pénzbeszedés az új KRESZ

Aktuális és szükséges a kormány szándéka, hogy szigorítson a közlekedési jogszabályokon, ám az eddig ismert részletekből úgy tűnik: szakmailag átgondolatlan, kétséges eredménnyel kecsegtető, főként pénzbeszedésre koncentráló változtatásokról van szó – véli dr. Kozma Péter ügyvéd. Kifejtette, hogy milyen intézkedésekkel lehetne javítani a baleseti statisztikán.

Berta Hajnal
2007. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átlagsebességet mérnének jövőre az eddig csupán matrica-ellenőrző kamerák az autópályákon, ráadásul a gépjármű-tulajdonosokkal fizettetnék meg a gyorshajtásért kiszabott büntetést. Zéró toleranciát hirdetnek az ittas vezetőkkel szemben, felülvizsgálják a büntetőpontrendszert, a bírságok összegét pedig megtöbbszöröznék – tervezi többek közt a kormány. dr. Kozma Péter szakjogász egyedül a büntetőpontok szigorúbb kiszabását és az ittas vezetőkkel szembeni keményebb fellépést tartja jó ötletnek. A többi intézkedés szerinte újabb pénzbeszedési lehetőség. A fokozott kamerás ellenőrzést például kizárólag az autópályákra, gyorsforgalmi utakra terjesztenék ki. Holott a baleseteknek mindöszsze 10 százaléka történik itt, és ezeknek is csak harmadát okozza tényleges gyorshajtás. Kétségtelen azonban: kis költség- és élőmunka- ráfordítással nagyszámú, magas bírságot szabhatnak ki. A jogász úgy látja: az objektív felelősség elvének bevezetése szintén elsősorban a költségvetés hizlalását célozza. A tervekből úgy tűnik, a rendőrség végleg feladta azt, hogy a tényleges szabályszegőt büntesse meg. Beéri azzal, hogy a tulajdonost – akár ő vezetett, akár nem – pénzbüntetéssel sújtsa, bevételi oldalon tehát nyilván sikeres lesz az akció. Tekintettel azonban arra, hogy a büntetést nem az igazi „elkövető” kapja, szóba se jöhet az egyedül elrettentő jogosítványbevonás vagy büntetőpont kiszabása. Ráadásul a notórius szabálysértők továbbra is a közúton maradnak. Dr. Kozma Péter szerint a közlekedési morált az javítaná, ha a néhány kilométernyi autópályán alkalmazott statikus sebességmérés helyett a legveszélyesebb szakaszokon mozgó kamerás egységeket vetnének be. Egy autóba telepített kamera akár kilométereken át bizonyítékot szolgáltat a gyorshajtó, a szabálytalanul előző, a záróvonalat átlépő, az erőszakos, folyamatos balesetveszélyt okozó vezető ellen. Adatait nyomban rögzíthetik, így a kellő súlyú büntetés alól szinte lehetetlen menekülni. Ezáltal az egyre merészebb motorosok kiszűrhetők lennének, amire a kamerás rendszer képtelen. A mobil ellenőrzés további előnye, hogy nemcsak az abszolút, hanem az úgynevezett relatív gyorshajtás is bizonyíthatóvá válik. A rossz látási és útviszonyok között, gyalogátkelőhelyen 50-nel haladó autó ugyanis komolyabb veszélyt jelent, mint egy kihalt gyárnegyedben fényes nappal 70-nel közlekedő jármű.
Indokolt az ittas vezetők elleni szigorítás, de figyelemmel kellene lenni a kábítószer hatása alatt lévőkre is – véli dr. Kozma Péter, aki további ellentmondásra hívta fel a figyelmet. Ezen például fontos lenne változtatni. A büntető törvénykönyvben nevesített közlekedési bűncselekmények nagyobb része úgynevezett eredmény-bűncselekmény. Elkövetésükhöz tehát valamilyen hátrányos következménynek is elő kell állni. A jogalkalmazásban és elsősorban a rendőrségi bírságolási gyakorlatban azonban aránytalanság mutatkozik a csak veszélyeztető és az eredményt is előidéző esetek között. A közúti ellenőrzésen ért legenyhébben ittas vezető büntetése általában nagyságrendekkel súlyosabb, mint a milliós károkat okozó, a vezetők és utasok életét közvetlenül veszélyeztető, balesetet okozó vezetőé. Előbbi komoly pénzbüntetés mellett rövidebb-hosszabb jogosítványbevonásra számíthat. A balesetet előidézője viszont szinte mindig megússza figyelmeztetéssel, esetleg helyszíni bírsággal, ha egyáltalán hívnak rendőrt. Az ügyvéd szerint szigorítani kellene az ő büntetésüket. Ma ugyanis úgy tűnik, minden anyagi vagy jogi következmény nélkül lehet évente akár többször is súlyos balesetet okozni. A büntetőpontrendszer is alkalmas lehet az arányok javítására, s ennek rendszere is sürgős felülvizsgálatra szorul – mondta dr. Kozma Péter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.