Az állami beruházásban 1995-ben átadott Lágymányosi kivételével nem épült új híd Magyarország fővárosában tizenöt éve. Ezt több mint két éve írtuk le a Magyar Nemzet hasábjain, és a már azóta készülő, az M0-s körgyűrű dunai átvezetőjeként Megyeri hídnak nevezett létesítményt leszámítva, megállapíthatjuk: a nagy fogadkozások ellenére azóta sem sok minden változott.
Az új Duna-hidak építésének legfőbb alapja, a parlament által 2003-ban elfogadott országos területrendezési tervről szóló törvény és a főváros 2000-es fejlesztési terve négy dunai átkelő létesítését irányozta elő: az M0-s autóút északi hídját, az aquincumi hidat, a Galvani úti hidat és az albertfalvai hidat – vázolta a máig érvényes elméleti helyzetet Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes, aki 2005 márciusától tölti be ezt a pozíciót. A főpolgármester-helyettes korábbi prognózisa az M0-s híd megépülését 2007-re, az Óbudát Újpesttel összekötő aquincumiét 2010-re, a Csepel-sziget közlekedését megoldó, Dél-Pestet és Dél-Budát összekötő hidakat pedig előreláthatólag 2013-ra jelezte. Mint mondta, a fő kérdés, hogy a jövőben a kormányok befektetnek-e Budapestbe, vagy sem – bár a főváros elsődleges felelőssége a szabályozási tervek elkészítése. Ehhez képest Ikvai-Szabó nemrég elismerte: a 60 milliárdos beruházásra, az aquincumi híd építésére nincs pénz annak ellenére, hogy a fővárosi Podmaniczky-program fő elemeként szerepel a Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Demszky Gábor Budapest-szerződése alapján a kormányprogramban, s az MSZP és az SZDSZ fővárosi koalíciós megállapodásában is. A tizenhét éve hivatalában lévő főpolgármester ezzel eljátszotta annak az esélyét, hogy 2010-ig tartó mandátuma végéig egyetlen hidat is felépítsen, ugyanis az M0-s állami beruházásban készül. Az Antall-kormány által felépíttetett Lágymányosi hidat Demszky csak felavatta, a fejlesztést az állam végezte el.
Az M0-s híd esetében egyértelmű, hogy az a semmibe vezet majd, ha a tervezett budakalászi lehajtó kialakítása után nem kötik össze a 11-es és a 10-es főutat. A főpolgármester tavalyi kampányában személyesen Tarlós Istvánt, a Fidesz fővárosi frakciójának mai vezetőjét, a III. kerület volt polgármesterét tette felelőssé, hogy nem készült el a fenti út nyomvonala, pedig Óbuda és Békásmegyer képviselő-testülete egységesen kiállt a lakosság érdekeit figyelembe vevő változat mellett. A gazdasági tárca akkor hét tervet is benyújtott, azonban valamennyi érintette volna a lakott területeket.
A III. kerületi képviselő-testület tavasszal a kormánypárti képviselők szavazataival támogatta azt az új nyomvonaljavaslatot, amely alagútban vezetné el a gépjárműforgalmat a budai régióban. Szakemberek szerint azonban ennek építése 2014 előtt nem kezdődhet meg. Bús Balázs óbudai polgármester és újpesti kollégája, Derce Tamás a közelmúltban az aquincumi híd hiányára is felhívta a figyelmet: az M0-s körgyűrű elsősorban Budapest teherszállító forgalmát enyhíti majd, a városi közlekedés gondjaira nem ad megoldást, különös tekintettel a pesti oldalon addig megvalósíthatatlan körvasút melletti körútra. A polgármesterek szerint a kormánynak és a fővárosnak a MÁV-val kellett volna asztalhoz ülnie, hogy az északi vasúti híd felújítása mellett – uniós támogatással – megépülhessen az aquincumi híd is. Az EU közúti híd építését önmagában nem támogatja, csak ha van kötött pályás közlekedési kapcsolat is. Ma már a fővárosi illetékesek sem hisznek abban, hogy az északi M0-s, azaz megyeri hídon kívül épülhet új dunai átkelő Budapesten belátható időn belül. A fővárosi önkormányzat nyolc közúti hidat működtet, amelyből öt a Belvároson halad át, egy pedig az észak–déli forgalmat áteresztő, jelenleg az egyetlen M0-s Duna-híd.
Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes irodájának tájékoztatása szerint a város vezetői a meglévő hidak felújítására összpontosítanak. Ebből jelenleg annyi látható, hogy a Szabadság hidat a nyáron – az eredeti tervekhez képest – sok hónapos késéssel lezárták, felállványozták, és a négyes metró beruházásának keretéből felújítják. A hivatalos dokumentumok szerint 2009-ig tartó munkálatok költsége több mint ötmilliárd forint. „A Podmaniczky-program középtávú fejlesztései egy élhetőbb, átjárhatóbb és szolidárisabb Budapestet vetítenek előre” – áll a városházi öszszeállításban, amely kifejezetten sikeresnek tartja a főváros három éve tartó út- és hídfelújítási akcióját, amelyet még Medgyessy Péter miniszterelnök ígért meg Demszky Gábornak azzal a felkiáltással, hogy az állam „minden egyes fővárosi forinthoz ugyanannyit ad majd”. Nemrég a főpolgármester elismerte, hogy az ígéret eddig nem valósult meg, sőt az idén az állam a Gyurcsány Ferenc által beígért hétmilliárd forint helyett csupán 2,1 milliárdot adott a fővárosnak út- és hídfelújításra, így az idei 156 kilométernyi aszfaltozás tervét csaknem a harmadával csökkentették. Ezzel együtt a Főpolgármesteri Hivatal összesítése sikernek tartja, hogy 2005-ben 12, 2006-ban három felüljáró újult meg, megkezdődött a Szabadság híd már említett felújítása, új aszfaltburkolatot kapott az 1950-ben épült Árpád híd. Egyik legforgalmasabb dunai átkelőnk szenvedi el a legnagyobb terhelést, naponta több mint százezren kelnek át rajta. Felújítását ezért szakaszolták, a járdát, illetve a bicikliutat két éve építették át. Vajda Pál korábbi MSZP-s főpolgármester-helyettes 2005-ben azt mondta, hogy az 1-es villamos sínpályája alatti szigetelés tönkrement, most viszont csak annyit tudtunk meg, hogy a legközelebbi részleges felújítási munka egy dilatáció cseréje lesz majd, amelyre a következő fél évben kerülhet sor.
A legkritikusabb állapotban a Margit híd van, amelyről a városházán azt közölték: tatarozását „az M0-s északi híd átadását követően lehet megkezdeni, mivel a város közlekedése szempontjából kiemelkedő jelentőségű híd lezárása miatti forgalomkiesés így kisebb fennakadást okoz a budapesti közlekedésben. A Margit híd felújításának előkészítése, tervezése jelenleg tart, az engedélyezési tervek készítése folyamatban van, a kivitelezésre 2008 végén, illetve 2009 elején lehet számítani.”
A Margit hídról augusztusban betondarabok hullottak a rakpartra. A szerkezetet a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. emberei átvizsgálták, majd megállapították, hogy „a híd valóban felújításra szorul, de szerkezetileg stabil, a vasbeton pálya szorul helyenként alátámasztásra. Nincs balesetveszély.” Ugyanakkor ha átsétálunk egyik partról a másikra, láthatjuk, mit tett a korrózió. Az úgynevezett mederhidat második világháborús felrobbantása után 1947–48-ban építették újjá, 1978-ban újították fel utoljára, és 2001-ben, hat évvel ezelőtt lejárt a műtárgy ciklusideje. Tavaly ugyan megerősítették a járda melletti korlátokat, ugyanakkor nagy riadalmat keltett a Combino villamosok próbajáratán tapasztalt oszlopdőlés. Volt szakember, aki attól tartott, hogy a pályalemezek korróziója miatt leszakadhat a híd.
Ezt az illetékesek azóta is cáfolják, bár az autósok és a villamoson, buszon utazók közül ma is sokan félnek. A Margit híd felújításának becsült költsége 12 milliárd forint, és a főváros csak hosszú távú, hétéves tervében szerepelteti annak „fedezetét”. A tényleges munkában azonban a kormány segítségére és uniós támogatásra is számítanak. Információnk szerint az esetleges pályázatról még novemberben dönthet a kabinet. A fővárosi városüzemeltetési bizottság korábban elfogadta a rekonstrukciós tanulmánytervet, és ha lesz rá pénz, észak felé kibővül a híd: a Margitsziget felőli oldalon kétirányú bicikliutat építenek, amelyeket bekötnek a már meglévő kerékpárút-hálózatba, a hídfőknél megszűnnek az aluljárók, helyettük zebra lesz, a kanyarban kiigazítják az íveket, hogy szélesebb legyen az út.
– A többi híd megfelelő állapotban van, ezen kívül már nem készülünk egyik híd tartós lezárására sem – szögezték le a városháza illetékesei, akik szerint a hidak acélszerkezeteinek mázolására nyolc-tíz évenként, statikai beavatkozásra pedig 30-40 évenként van szükség.
A szűkszavú megállapításnak némileg ellentmond Vajda Pál volt főpolgármester-helyettes két évvel korábbi tájékoztatása.
– A távlati tervek szerint leparancsolnák az autókat a Lánchídról, ami nyaranta hétvégenként jelenleg is megtörténik, ám a forgalom előli végleges lezárás egyelőre nem lehetséges. Az idén fővizsgálatot tartanak a hídon, vélhetően 2007-ben csak felületvédelemre lesz szükség. Ugyanebben az évben rekonstruálnák az Erzsébet híd pesti feljáróját, míg a Petőfi híd alsó pályaszerkezetének felújításával csak 2010-ben számolnak. A tízéves Lágymányosi híd műszaki állapotának felülvizsgálata szintén öt év múlva várható – hangsúlyozta akkor Vajda Pál, aki azt állította, hogy a budapesti hidakra a következő hat-nyolc évben – a működtetési költségeken túl – legalább 15 milliárd forintot kell fordítani.
Kényszerleszállást hajtott végre egy repülőgép a köd miatt Budapesten