A megtérő Peer Gynt

A Budapesti Őszi Fesztivál szervezésében először járt Magyarországon Brecht egykori színháza, a Berliner Ensemble. A nyolcvanon felüli „rendező-fenegyerek,” Peter Zadek a Madách Színházban mutatkozott be híres, 2004-ben rendezett Ibsen-drámájával, a Peer Gynttel.

Pethő Tibor
2007. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Peer Gynt lírába öntött filozófiája – hiszen drámai költeményről van szó – gyakran válik a kanonizált Ibsen-bölcselet kötelező és unalmas felmondásává.
A Grieg zenéjét többször megszólaltató Zadek-adaptáció viszont nem merevedett puszta bölcselkedéssé, mint azt néhány korábbi rendezésnél tapasztalni lehetett. A felfokozott tempóban folyó cselekmény erre nem is igen adott módot. A jelenetek erős ritmusban követték egymást: a malomtetőre ültetett Aase jajveszékelése közepette jelent meg a lakodalmi forgatag, s csak pillanatok kérdése volt, hogy pipogya vőlegényét cserbenhagyva, az addig maga elé bámuló Ingrid a kissé ittas főhőssel tartson. A gyors és cserbenhagyásos csábítás után mindenki eltűnt, csak Peer maradt a csalódott és teljesen pucér Ingrid társaságában. A háttérben Aase és a bájos, fehér zoknis, kék ruhás Solvejg kereste közben családjával együtt Peert. Ezután a színészgárda pillanatok alatt betolt a színre egy fadombot, ez volt a Ronde-hegy, jöttek a pásztorlányok, majd a vörös hajú, rasztás manó-királylány, s egy rózsaszín papírdisznó hátán gyermeket nemzett a főhőssel. A színpadot elözönlő szörnyek, nagyfejű lények és Dovre király jelenlétében Peer manóvá avatása jól szervezett zűrzavarrá alakult: a hős a közönség sorai közé menekült, ahová üldözői is követték. Villámgyors hangulatváltással érkezett meg a Görbe, majd felcsendült Solvejg éneke.
A vaskos erotikát gyakran előnyben részesítő Zadek itt is megjelenő frivolsága viszont helyenként öncélúvá vált. Ugyanakkor a nézőtéren tanyát vert kivételes erejű csöndek, a tapintható döbbenet Ibsen filozófiájának jelenlétét mutatták. Ez a jelenlét mutatkozott meg Aase halálakor, amely szép, nemes és mindenekelőtt tapintatos volt. Dermedt és hiteles halálszagot árasztott a Gomböntő megjelenése a darab zárásában. A nézőtéren végig égett a villany, csak Aase anyó halálakor és Peernek Solvejghez és végeredményben Istenhez való megtérésekor változott át a színházi tér koromfekete csönddé. A merev filozofálgatás veszélyét időnként túlzott harsánysággal, a meztelenkedés sokszor kizsarolt motívumával hárította el a rendező, a főhős alsónadrágot magára rángató, vásárinak nevezhető jelenetét némi túlzással a cselekmény és a darab lényege ellen elkövetett merényletkísérletnek is vehettük. Azt, hogy a halál mégsem állt be, Zadeken kívül elsősorban a szereplőknek volt köszönhető.
A főhőst alakító Uwe Bohmnak, a német színművészet kiemelkedő negyvenesének Peerje erős és meggyőző volt, szellemileg és fizikailag is nagy teljesítményt nyújtott, ebben talán – magyar viszonylatban – Viczián Ottó Hamlet-alakítására emlékeztetett. A Solvejget játszó Anett Renneberg és az Aase anyót megjelenítő Angela Winkler is kiváló volt. A mű végén Istenhez térő, hajléktalan Peer Solvejg segítségével legyőzte a bűnt. Ez a befejezés tette maradandóvá a Zadek-adaptációt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.