Lóversenyben a plázák

Ma nyitja kapuit a fővárosban a mérete miatt minden eddigi bevásárlóközpontot maga mögé utasító Arena Plaza. A negyedmilliárd eurós megaberuházással a magyarországi plázák összterülete több mint kétmillió négyzetméterre duzzadt, miközben sorra mennek tönkre az önálló, gyenge tőkeerővel bíró kis boltok. A karácsonyi bevásárlási láz kezdetére időzített nyitás újabb csapást mér a kisvállalkozókra, de a multitőkével bíró versenytársakra is.

2007. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan felborul ma az amúgy sem zökkenőmentes fővárosi forgalom a volt lóversenypályán kétszázezer négyzetméteren magasodó Arena Plaza nyitása miatt. A létesítményben 66 ezer négyzetméteren kiadott üzletek, 22 étterem és 23 moziterem várja a fogyasztókat, az ilyenkor szokásos „ellenállhatatlan” akciókkal.
A környéken egészen biztos, hogy minden kereskedő, függetlenül attól, hogy kapualjban vagy plázában üzemel, veszíteni fog a vásárlóiból – jelentette ki az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György felidézte: hazánkban tizenegy évvel ezelőtt nyitott az első két pláza, azóta folyik a vita, van-e szükség továbbiakra, eltartja-e ezeket a magyarok pénztárcája. Mégis, sorra nőnek ki a földből a bevásárlógócpontok, ami mára a nagyok között is éles versenyhez vezetett. Az Arena több százalékkal apaszthatja az eddigi plázák látogatottságát, ami a karácsonyi szezon összforgalmát tekintve egységenként akár százmilliós kiesést is jelenthet – mondta a szakember.
Ugyanakkor újdonság is az új objektum, mert nemcsak a legnagyobb, de több kereskedelmi láncot is bekebelezett. Ráadásul a város szívében van – jegyezte meg. Budapesten az üzletek tíz százaléka már most is a plázákban található, ezek nagy része kisvállalkozás, amelyek még nyögik a magas bérleti díjakat. A kereskedelem átrendeződése a szakértő szerint megállíthatatlan: azok, akik a költségek miatt kiszorulnak a plázákból, a hagyományos településcentrumok felé veszik az irányt, így alakulnak ki a bevásárlóutcák. A kommunizmusból ránk maradt, eldugott „kapualjbutikok” vannak a legnehezebb helyzetben – véli Vámos. Ha nekik nem sikerül a decemberi szezon, az a vesztüket okozhatja.
Karácsony havában a kisboltok piaci részesedése romlik, miközben a lakosság a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal több pénzt hagy a nagy alapterületű áruházak kasszáinál – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet elemzéseiből.
Idén viszont kétségtelenül romlott a magyar vásárlóerő, a reálbérek csökkentek, az emberek kényszerűen spórolnak. Jó kérdés, mire alapozzák a multik a plázaépítési optimizmust – vetette fel a főtitkár. – A kockázat még ezzel együtt sem életveszélyes, hisz ezek a központok hosszú távú ingatlanbefektetések is, amelyek őrzik az értéküket. Így nem éri nagy veszteség a befektetőt akkor sem, ha a bérlő a gyér forgalom miatt nem találja meg a számítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.