Ezúttal a német anyavállalatú Metro Kereskedelmi Kft. „érdemelte ki” a GVH legmagasabb bírságát. A társaság 35 millió forinttal vezekel, amiért tavaly decemberi reklámújságjában, szórólapjain és internetes oldalán többféleképpen is megtévesztette a fogyasztókat. A törvénysértés különféle bizonyítékait találta a hatóság a vizsgálata során: akadt termék, amely egyes áruházakban nem volt kapható az akció kezdetén, vagy a készlet nem tartott ki a kedvezmények időszakában. A Metro valójában korábbi vagy annál magasabb áron adott el olyan árukat is, amelyekről azt állította: akciós.
Megtévesztően tájékoztatott tavaly télen az Auchan Magyarország Kft. is. A 30 millió forintos büntetést most „készletproblémák” miatt kapta a francia érdekeltségű cég. Kiderült ugyanis, hogy a meghirdetett akciós árukból létezett olyan, amelyik nem állt kellő időben, mennyiségben rendelkezésre, sőt előfordult, hogy az áruházba csalt vevő a polcon egyáltalán nem találkozott az olcsó portékával.
Versenytársaihoz hasonló magatartást tanúsított ez év elején a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft. is, ez 15 milliójába kerül. A társaság üzleteiben az újságban meghirdetett termékeket vagy nem lehetett kapni, vagy irreálisan kicsi volt az indulókészlet. Példa itt is akadt arra, hogy az akciós terméket nem a meghirdetett áron lehetett kapni.
– A Corát már két évvel ezelőtt is lebuktattuk, ami két eljárást is maga után vont – tudtuk meg a GVH szóvivőjétől. Mihálovits András tájékoztatott: akkor összességében hatmillió forintos büntetést állapítottak meg. A Metro sem elsőként volt a versenyhatóság vendége, 2000-ben megtévesztésért már fizetett félmillió forintot. A szóvivő szerint visszaesőnek számít a mostanival immár kilencedszer megsarcolt Auchan: a lánc versenyhatósági büntetéseinek összértéke mára meghaladja a százmillió forintot. Mihálovits elmondta: a büntetett vállalkozások általában bírósághoz fordulnak jogorvoslatért, ám az esetek több mint kilencven százalékában mégsem ússzák meg a bírságot. – Amely egyébként nem haladhatja meg a cég előző évi nettó árbevételének tíz százalékát, enyhítésére pedig csak akkor van esély, ha a büntetés komolyan veszélyezteti a vállalkozás fennmaradását. Ez esetben viszont erről szó sincs – tette hozzá a szóvivő.
A GVH szerint a leárazások alkalmasak a fogyasztók áruházba „csábítására”, a vásárlások viszont általában nem csak az akcióban részt vevő termékekre szorítkoznak. Az akciók így kedvezően hatnak az üzletben forgalmazott többi áru eladására is. A vállalkozások akkor is megsértik a versenytörvényt, amikor a fogyasztót arról tájékoztatják, hogy egy termék az üzletükben megvásárolható, ugyanakkor valójában az nem kapható, s az is törvénysértő, ha az akciós ár mellett feltüntetett magasabb árat korábban nem is alkalmazta a kereskedő.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!