Mézesmadzag miatt bírságolt a GVH

Ismét megtévesztés áldozatai lettek a magyar vásárlók: összesen nyolcvanmillió forint bírságot szabott ki tegnap a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) három kiskereskedelmi láncra. Az Auchan, a Cora és a Metro megint akciós újságjaikkal vezette félre a fogyasztókat, amikor az abban hirdetett termékeket nem a reklámban szereplő áron lehetett megvásárolni – ha egyáltalán azok ott voltak a polcokon. Egyik láncnál sem ez a megtévesztés első esete.

2007. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúttal a német anyavállalatú Metro Kereskedelmi Kft. „érdemelte ki” a GVH legmagasabb bírságát. A társaság 35 millió forinttal vezekel, amiért tavaly decemberi reklámújságjában, szórólapjain és internetes oldalán többféleképpen is megtévesztette a fogyasztókat. A törvénysértés különféle bizonyítékait találta a hatóság a vizsgálata során: akadt termék, amely egyes áruházakban nem volt kapható az akció kezdetén, vagy a készlet nem tartott ki a kedvezmények időszakában. A Metro valójában korábbi vagy annál magasabb áron adott el olyan árukat is, amelyekről azt állította: akciós.
Megtévesztően tájékoztatott tavaly télen az Auchan Magyarország Kft. is. A 30 millió forintos büntetést most „készletproblémák” miatt kapta a francia érdekeltségű cég. Kiderült ugyanis, hogy a meghirdetett akciós árukból létezett olyan, amelyik nem állt kellő időben, mennyiségben rendelkezésre, sőt előfordult, hogy az áruházba csalt vevő a polcon egyáltalán nem találkozott az olcsó portékával.
Versenytársaihoz hasonló magatartást tanúsított ez év elején a Cora áruházakat működtető Magyar Hipermarket Kft. is, ez 15 milliójába kerül. A társaság üzleteiben az újságban meghirdetett termékeket vagy nem lehetett kapni, vagy irreálisan kicsi volt az indulókészlet. Példa itt is akadt arra, hogy az akciós terméket nem a meghirdetett áron lehetett kapni.
– A Corát már két évvel ezelőtt is lebuktattuk, ami két eljárást is maga után vont – tudtuk meg a GVH szóvivőjétől. Mihálovits András tájékoztatott: akkor összességében hatmillió forintos büntetést állapítottak meg. A Metro sem elsőként volt a versenyhatóság vendége, 2000-ben megtévesztésért már fizetett félmillió forintot. A szóvivő szerint visszaesőnek számít a mostanival immár kilencedszer megsarcolt Auchan: a lánc versenyhatósági büntetéseinek összértéke mára meghaladja a százmillió forintot. Mihálovits elmondta: a büntetett vállalkozások általában bírósághoz fordulnak jogorvoslatért, ám az esetek több mint kilencven százalékában mégsem ússzák meg a bírságot. – Amely egyébként nem haladhatja meg a cég előző évi nettó árbevételének tíz százalékát, enyhítésére pedig csak akkor van esély, ha a büntetés komolyan veszélyezteti a vállalkozás fennmaradását. Ez esetben viszont erről szó sincs – tette hozzá a szóvivő.
A GVH szerint a leárazások alkalmasak a fogyasztók áruházba „csábítására”, a vásárlások viszont általában nem csak az akcióban részt vevő termékekre szorítkoznak. Az akciók így kedvezően hatnak az üzletben forgalmazott többi áru eladására is. A vállalkozások akkor is megsértik a versenytörvényt, amikor a fogyasztót arról tájékoztatják, hogy egy termék az üzletükben megvásárolható, ugyanakkor valójában az nem kapható, s az is törvénysértő, ha az akciós ár mellett feltüntetett magasabb árat korábban nem is alkalmazta a kereskedő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.