Mit tekinthetünk magyar terméknek?

Sokak szerint mára az itthoni kereskedelem Európa szemetesládájává vált. A közelmúlt számos élelmiszerbotránya nyomán a vásárló szempontjából mind döntőbb, hogy honnan származik és milyen minőségű az áru, ami a kosarába kerül.

2007. 11. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén egyre fontosabb lett a fogyasztóknak a kiszemelt áruféleség hazai eredete, mert szerintük a rövid szállítási idő miatt az biztosítja a frissességet, csakúgy, mint a jó minőséget – állítja a GfK Hungária piackutató vállalat étkezési szokásokat felmérő legfrissebb kutatása.
Élelmiszer-vásárláskor tehát a hazai vásárlók figyelnek az áruk eredetére, sőt a korábbiaknál tudatosabban keresik a magyar származású portékát. Előnyben vannak tehát gazdaságunk termékei, a kereskedelemben mégis gyakorta jelenik meg az a dilemma, mi is számít ma magyar terméknek. Szakértők szerint a valódi, legtisztább magyar termék az, amely magyar tulajdonú hazai gyárban, magyar munkaerő által, kizárólag honi alapanyagból készül, s még a neve, márkája is jellegzetesen magyar hangzású.
A mezőgazdasági termékeknél talán könnyű a kérdés, mert a vásárló jellemzően azt tartja magyarnak, amit az anyaföld megtermel: úgymint szegedi paprika, szabolcsi alma vagy makói hagyma. De magyar termék kikerülhet az élelmiszeripar, esetleg a vegyipar és ritkán a műszaki cikkek köréből is. S léteznek olyan márkák is, amelyeket szintén magunkénak vallunk, mint például a pöttyös Túró Rudit vagy a Baba sampont, netán az Orion televíziót.
A legnagyobb probléma, hogy a vásárló nehezen tudja beazonosítani a termékeket, így a magyar márkák gyakran csak a fogyasztó fejében léteznek – derül ki a GfK és a Magyar Termék Kht. kutatásából. Eszerint a „tiszta” magyar termék meglehetősen ritka, az emberek csak a hungaricumokat tartják igazán annak. Mindemellett a külföldi tulajdonú cégek „magyar” termékeit is sokan – információk híján – magyarnak tekintik (pl. tradicionális, régi magyar márkák esetén). A hazai termék ma már tehát nehezen felismerhető, hiszen a gyár helye sem garancia a tulajdonos nemzetiségére vonatkozóan, ráadásul a kutatás azt állapítja meg, hogy a „Magyar Termék” logó is háttérbe szorul a csomagoláson, amelyen ma már az egységes szabályok szerint a termék származási helyeként az Európai Uniót tüntetik fel. Végül pedig egy nagyon erős, vásárlókra ható tényező is kiderül a kutatásból: a magyar terméket csak addig vásárolják meg az emberek, amíg az gazdaságilag megéri. Vagyis, amint az ár és érték aránya nem megfelelő, sokan lemondanak róla. A multinacionális áruházláncok piaci térhódítása is felszínre hozta napjainkban a magyar termék kérdéskörét, hiszen a jellemzően széles és az önálló kis boltoknál olcsóbb árukínálatukban manapság nagyítóval kell keresni a tradicionálisan hazai árucikkeket. Ráadásul a más országokban is áruházakat működtető láncok valamennyi üzletükben globális árukínálattal rendelkeznek, a polcokon egységesen megtalálhatók a külföldről importált portékák. A lapunk által megkérdezett két piacvezető multiáruházlánc vezetői szerint ma már nincs akkora jelentősége annak, hogy mi a magyar termék.
– Nem egészen értelmezhető a besorolás, és az Európai Unióban ennek nincs is sok értelme – nyilatkozta lapunknak korábban Hardy Mihály, a Tesco szóvivője. – Mit tartunk magyar terméknek? – reagált kérdésünkre kérdéssel az Auchan vezérigazgatója. Jean Paul Filliat osztja a versenytárs azon véleményét, miszerint a kérdés könynyű, ám a fentiek nyomán mégis nehezen megválaszolható. Talán emiatt nem is tudta pontosan meghatározni egyik áruházlánc képviselője sem, hány magyar terméket kínálnak a polcokon.

Hazait a kosárba! A legtöbb boltban nincs külön polca a magyar termékeknek, így nehezebb felismerni a honi árut. Létezik azonban néhány megkülönböztető jelölés, ami segíthet a választásban.
A 2006-ban tizenhárom hazai cég által alapított Magyar Termék Kht. emblémáját azon gyártók termékei viselik, amelyek az átlagosnál jobb minőségűek, és a honi forgalmazás előtt nem kerültek külföldi polcokra. A logót (melyen piros-zöld mezőben fehér kéz tart fehér árut) nem adják az üzletláncok saját márkás termékeire, s az úgynevezett első áras, alacsony minőségű árucikkre. Szintén kizáró ok, ha az árut külföldön fejlesztették ki.
A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumhoz kötődő Agrármarketing Centrum Kht. működteti. Jelenleg több mint 300 termék jogosult a védjegy viselésére. A Magor mozgalom négy éve indult útjára a magyar kis- és középtermelők védelmére. A Magor-logó abban különbözik a többitől, hogy csak és kizárólag 100 százalékosan magyar termékek kaphatják meg. A Magor-termékeket nem adják el a nagy áruházaknak, jelenleg csak a mozgalom saját üzleteiben kaphatók.
A Magyar Árukért Szövetség által összegyűjtött kiváló magyar élelmiszerekhez pedig a szövetség mintaboltjában, a Magyar Áruk Házában lehet hozzájutni.
A Hungaricum Club az elit alakulat. 1999-ben alakult meg a nagy hagyománnyal és nemzetközi elismertséggel rendelkező márkáink képviselőinek összefogásával. A különleges, számozott csomagolású termékek azonban leginkább külföldön, illetve protokolláris környezetben cserélnek gazdát – írja a Tudatos Vásárló elnevezésű fogyasztóvédő mozgalom honlapja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.