Hamis zsetonok Demszky zsebében

Hiába épül már a négyes metró, sem a kormány, sem a főváros vezetői nem tudják pontosan, hogy miből és mikorra készülhet el az ötszázmilliárdosra duzzadt beruházás. A főpolgármester szerint decemberben jelentősen csökkentik a költségeket, valójában azonban számos kapcsolódó fejlesztés elhagyásáról döntenek.

2007. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra és újra saját magát leplezi le Demszky Gábor és az általa vezetett budapesti balliberális koalíció metróügyben, a napokban pedig Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes ismerte el közleményében, hogy Brüsszelhez még el sem juttatták azt a pályázati anyagot, amely alapján tavasszal még októberre tették az uniós döntést. – Államigazgatási előkészítés alatt áll a négyes metró EU-pályázata. Jogszabály-módosítás, azaz a metrótörvény átalakítása várható, a „csomagról” valószínűleg december első felében dönt majd a kormány, és csak ezután lehet a pályázati űrlapot kitölteni – derült ki a hivatalos álláspontból.
Lapunknak uniós illetékesek még júliusban cáfolták a fővárosi vezetés környezetéből származó hírt, hogy Brüsszel meghúzta volna a beruházásra elnyerhető összeg felső határát, májusban pedig Demszky állította valótlanul, hogy biztos az EU-támogatás. A lelepleződött állítások után Bajnai Gordon jelenlegi önkormányzati miniszter rendre megerősítette, hogy a brüszszeli döntés szeptember-októberre várható, most viszont jövő tavaszra vagy nyárra teszi ezt. A főpolgármester szerint a Fővárosi Közgyűlés – brüsszeli szakértők tanácsára – december 20-án dönt a költségek csökkentéséről.
Októberben derült ki: eredeti formájában megvalósíthatatlan a négyes metró ötszázmilliárd forintosra duzzadt beruházása. A város vezetőinek egy hónappal ezelőtti bejelentése szerint a metróépítés első, az Etele tér és a Baross tér közötti szakaszának jelenlegi 348 milliárd forintos költségét 17,8 milliárd forinttal csökkenteni kell, ebből 11,6 milliárdos kockázati tartalékot képeznek, ám a második, azaz a Bosnyák téri szakasz finanszírozására még csak elképzelés sincs. A hetekig titkosított előterjesztésből egyértelművé vált: a tervezett, csaknem 270 milliárdos EU-pályázat előírásai szerint a beruházás jelenlegi formájában húsz év alatt sem térül meg. A projekt alapberuházása 3,2 milliárd forinttal lesz kevesebb, például az alagutak építési kiadásainak lefaragásával.
– Négy éve még 193 milliárdba került volna a négyes metró, az ötszázmilliárdos büdzsé pedig tovább nőhet. Nem lehet költségcsökkentésről beszélni, csak egyik zsebből a másikba rakosgatják a hamis zsetonokat. Demszky édesgyermekéből csak egy torzó születhet, amelynek veszélyére már egy éve felhívtuk a figyelmet – emelte ki Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.