Budapest új utakon, Hidak új megvilágításban, A pénz tizede sem marad Budapesten – csak néhány cím a Liberális Város elnevezésű SZDSZ-es magazinból, amelyet 2007 utolsó napjaiban szórtak a párt aktivistái a XIII. kerületi postaládákba. – Ezután rendszeresen megjelentetjük a választások idején megismert újságunkat – közölte lapunkkal Szabadai Viktor, a szabad demokraták budapesti elnöke, aki szerint januárban valamennyi fővárosi olvashat majd a „liberálisok munkájáról”.
A lap vélhetően még a Fővárosi Közgyűlés december 20-i ülése előtt készült, hiszen egy sor sem olvasható benne a főpolgármester bejelentéséről, amely szerint Budapest gazdálkodásából 47 milliárd forint hiányzik, ezért februárig kidolgozzák, hogy melyek azok a – korábban beígért – fejlesztések, amelyeket el kell hagyni. A kampányújságban nem szerepel a csőd szélére jutott BKV több mint 80 milliárd forintos adósságállománya és nyolcmilliárd fölötti hiánya sem, mint ahogy nem ad hírt a jóval infláció fölötti közműdíjemelésekről sem. A négyes metró beruházásáról a legutóbbi tanácskozáson maga Demszky Gábor ismerte el: „Nagy a baj.” Az újságban mégis azt nyilatkozta, hogy „semmi akadálya annak, hogy legkésőbb 2011 közepén már az új metrón utazhassanak a budapestiek.
*
Ehhez képest kiderült, hogy az állam a jelenleg is bizonytalan uniós pályázatból kívánja finanszírozni a néhány év alatt csaknem megduplázódott, jelenleg 511 milliárd forintosra becsült presztízsberuházást.
Emlékezetes, a 2006-os önkormányzati választás idején Demszky Gábor a Gyurcsány Ferenccel még az év tavaszán kötött Budapest-szerződésre hivatkozva biztosra ígérte többek között, hogy az állam minden egyes fővárosi forinthoz ugyanannyit ad az útfelújításokra, kétszeres-háromszoros támogatást nyújt a a BKV fenntartásához, és soha nem látott mértékű, sok száz milliárd forintos közlekedésfejlesztéseket indítanak közösen. A főpolgármester még novemberben a kormányfőnél járt, hogy eredeti szándéka szerint megújítsák a szerződést, amelyről már születésekor jogászok azt állították, hogy a felelősök és határidők nélküli papír semmire nem kötelezi az államot. A találkozót követő tájékoztató legnagyobb bejelentése volt, hogy a szerződés egyik fő eleme, az aquincumi híd építése ebben a ciklusban már el sem kezdődhet. – Az összes állami adóbevétel több mint harmada itt képződik, és még csak tizedét sem kapjuk vissza – indokolta Demszky Budapest kudarcát.
A Liberális Város azonban sikertörténetként tálalja az útfelújításokat, a hidak építése helyett a meglévők tervezett díszkivilágítását, a tüntetők elől megint hónapokra lezárt Kossuth tér karácsonyi fényeit, az állami támogatás híján el sem indult távhőökoprogramot, a hiányosan tatarozott kettes metrót.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint az újságot a lakosság nagy része vélhetőleg a szemetesbe dobja. – Az érdeklődőknek figyelmébe ajánlom, nézzenek utána Budapest valós gazdasági helyzetének, az immár nem is titkolt válságnak. A kampányújság kiadása már a vég, az SZDSZ hattyúdala – tette hozzá.
Jegelik, hogy leválthassák Kókát? Az SZDSZ-ben akár a következő hetekben-hónapokban kiújulhat a Kóka János pártelnökké választásával tavaly elsimított belháború. A valójában a kormány és a fővárosi vezetés kudarcát magyarázó szabad demokrata kiadványban amellett, hogy Horváth Ágnes népszerűsíti a hatalmas társadalmi felháborodást okozó egészségügyi „reformot”, a párt első számú emberének, parlamenti frakcióvezetőjének még a nevét sem említik meg. Információnk szerint Kóka „jegelése” tulajdonképpen üzenet a párt tagságának, és elképzelhető, hogy a Fidesz által kezdeményezett szociális népszavazás várható tavaszi sikere után, az SZDSZ új pártelnököt keres.
Mentő és autó ütközött Budapesten, hárman megsérültek