Demszky, a béna kacsa

Demszky Gábor 2006 októberében megkezdett ötödik főpolgármesteri ciklusa második évének elején kiderült: az SZDSZ-es politikus a leköszönő amerikai elnökökhöz hasonlóan, de idejekorán béna kacsává vált. Az idei fejlesztéseket népszerűsítő városházi nyomtatvány a fővárosi balliberális koalíció sikertelenségének, egyben Demszky hiteltelenségének dokumentuma. A beruházások zöme uniós vagy állami pénzből készülne, ám ezek az ígéretek már szerepeltek a 2002-es választási kampányában is.  

2008. 01. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét a tilosban. Nemcsak a behajtani tilos jelzést hagyta figyelmen kívül Demszky Gábor a múlt vasárnap a VII. kerületi Holló utcában, hanem leparkolt egy táblával és útjelekkel is tiltott területen – adta hírül az Index. A főpolgármestert azzal próbálta meg védeni hivatala, hogy az SZDSZ-es politikus „csak pár percre állította le autóját”, miközben egy építkezést tekintett meg, azonban a közlekedési kihágást egy ott lakó lefotózta, a képeket az internetre is feltették. Emlékezetes, Demszky többszörös szabályszegő: négy éve gyorshajtás miatt leállították, mert 70 kilométer/órás sebesség helyett százzal száguldott. Igazoltatásakor kiderült, hogy még a jogosítványa is lejárt, ezért azt négy hónapra bevonták, a főpolgármestert pedig 40 ezer forintra büntették.


Előremenekülünk a fejlesztésekkel – jelentette be nemrégiben a főpolgármester, miközben 2008-ra is nehéz évet jósolt. A budapestiek, akik saját zsebükön már érezhetik a tömegközlekedési tarifák jóval infláció fölötti emelésének hatását, és a következő hónapokban közműdíjak drasztikus drágulásával szembesülhetnek, ismét csak ígéreteket kaptak Demszky Gábortól. Az általa bejelentett fejlesztések azonban legalább hat éve, a négyes metró például másfél évtizede szerepel „Az év 30 legfontosabb projektje” című listán, amely az idén befejezendő, folytatandó és elkezdendő beruházásokat tartalmazza. A Budapestet irányító MSZP–SZDSZ-es koalíció, illetve a fővárosi önkormányzat vezetői talán bele sem gondoltak, hogy saját sikertelenségüket, de legfőként a főpolgármester hiteltelenségét támasztja majd alá az évnyitójukon kiosztott dokumentum. Az anyagból kiderült, hogy Demszky alig három évvel mandátumának lejárta előtt béna kacsává vált, akárcsak az utolsó hónapjaikat töltő amerikai elnökök. Az SZDSZ emblematikus figurájaként is emlegetett politikus természetesen nem jogi, hanem elsősorban gazdasági, anyagi okokból érezheti megkötve a kezét. A Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs tanácsadói vélhetően sikerpropagandát akartak megbízójukkal előadatni, csakhogy azzal nem számoltak, hogy a „fejlesztések évének” eredményessége egyrészt az Európai Unió pályázatain remélt összegektől, másrészt a kormány támogatásától függ.
Ha végignézzük az idei újabb ígéreteket, divatos kifejezéssel a „zászlóshajókat”, megállapíthatjuk, hogy azok mindeddig éppen a főváros, illetve a főpolgármester által egyszerűen csak a Budapest barátjaként emlegetett Gyurcsány Ferenc vezette kormány tevékenysége vagy ellenkezőleg, tétlensége miatt futottak zátonyra. A befejeződő projektek közé sorolt Szabadság híd felújítását Demszky Gábor először a Fővárost Európának című 2002-es választási programjában említi konkrétan. A közeljövő tettei kategóriájában akkor az Árpád, a Margit és az Erzsébet híddal együtt javasolta felújítani. Ismert, a Szabadság híd a jelenleg egyre bizonytalanabb sorsú négyes metró beruházásához kapcsolódva, jelentős késéssel és több száz millió forinttal drágábban újul meg, a munkálatokkal egybekötött Fővám téri metróállomásnak pedig már az építése is kétségessé vált. Demszky „édesgyermeke”, a metróberuházás több mint 511 milliárd forintosra duzzadt, és nagy bajba kerülhet, ha legkésőbb idén ősszel nem nyer a remélt 270 milliárdos uniós pályázaton.
A szintén hat éve ígért aquincumi dunai átkelő megépítésétől már a főváros és a kormány is visszakozott, a Margit híd felújítását pedig csak 2009-től ígérik, a Megyerinek nevezett M0-s híd elkészülte után. Utóbbi ez év végére várható, a száz százalékban állami beruházáshoz a főváros csak a kapcsolódó útpálya, a külső Váci út felújítását vállalta. Természetesen ez utóbbihoz is kormányzati támogatást kérnek, még a Medgyessy-kormány által bejelentett egy plusz egy forintos útfelújítási keretből, amiről a napokban ismerte el Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes, hogy az állam erre csak 40 fillért adott az utóbbi években.
A csepeli szennyvíztisztító az előző ciklus beruházása, több mint 120 milliárd forintos kerettel, döntően hitelből készül, most mégis azt hirdetik az egyik legfőbb fegyvertényként, hogy 2010-re száz- százalékos lehet a Budapesten tisztított szennyvíz.
Sikertörténetként hirdetik továbbá, hogy a botrányos körülmények között, összesen csaknem 40 milliárd forintért beszerzett 40 Combino villamost a nyár közepéig légkondicionálókkal szerelik fel, több mint másfél milliárd forint pluszköltséggel. Évekkel ezelőtt éppen a városvezetés beszélte le erről a klímákat alapfelszerelésként kínáló Siemenst. Ide kapcsolódik, hogy a kettes metró részben befejezetlen felújítását követően az új metrókocsik közül csak egy, az is 2009 tavaszától viheti majd az utasokat.
A Demszky Gábor ígéreteit relativizáló 30 pontos programban szerepel még a száz százalékig magántőkéből készülő közraktárakprojekt és az óbudai gázgyár átépítésének programja is. Utóbbi területre a kerületi önkormányzat változtatási tilalmat rendelt el, mert a főváros „elfelejtett” egyeztetni velük. A további bejelentések között sincs újdonság, viszont az ötös metrót kihagyták, míg a Budapest szíve nevű programról kiderült: a 17 milliárd forintos belvárosi átalakításhoz mindössze 2,5 milliárddal járul hozzá a főváros.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.