Tovább csúszik a négyes metró uniós pályázatának elbírálása, Brüsszelben csak 2008 őszén döntenek a magyar kormány és a fővárosi önkormányzat presztízsberuházásának támogatásáról – derült ki tegnap a Főpolgármesteri Hivatal közleményéből. A városháza sikerként hirdeti, hogy végre megkezdődött a pályázati eljárás, pedig Budapest vezetői még hétfőn válságtanácskozáson foglalkoztak azzal, miért akadt el a beruházás. Demszky Gábor főpolgármester hamar megtalálta az elmúlt években jelentősen megemelkedett költségű, ma már 511 milliárd forintos beruházás kudarcáért a bűnbakot: Gulyás Lászlót. A hivatalos beruházó BKV Zrt. szerint a DBR Metró Projektigazgatóságának korábbi igazgatója, jelenlegi igazgatóhelyettese közös megegyezéssel távozik posztjáról, január 2-ától a felmondását tölti és „a munka törvénykönyvének, illetve a munkaszerződésének megfelelően kevesebb mint nettó 12 millió forintban részesült”.
Emlékezetes, Gulyást már a négyes metró első jelentős csúszásának tavaly áprilisi bejelentésekor „lefokozta” a főpolgármester, bejelentve: továbbra is számít szakértelmére. Azóta kiderült, hogy a legújabb dátum, a 2011-es is bizonytalan. Az egyik francia tulajdonú kivitelező, a Hídépítő nemrégiben közölte, hogy – a szakértők által is sokat vitatott – Fővám téri megálló nem készül el az idén augusztusra, amikorra odaér a fúrópajzs. A napokban az is felvetődött, hogy az állomás ne épüljön meg, gödrét esetleg mélygarázsként hasznosítanák. A korábbi projektigazgató idején megkötött metrószerződések szerint a csúszásért kötbér sem kérhető, amíg oda nem ér a fúrópajzs, és így már érthető, hogy a főpolgármester az ügyben elhárította az újságírók érdeklődését. – Erről most ne beszéljünk – mondta a Fővárosi Közgyűlés december 20-i ülésén.
A hét elején azonban már a fővárosi városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke is magyarázatot és átfogó beszámolót kért a metróépítés helyzetéről.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint a metrókudarc fő felelőse Demszky Gábor, és csak ő tudhatja azt is, hogy milyen szerződést kötöttek Gulyás Lászlóval. A négyes metró beruházása szervezetlen, finanszírozása megalapozatlan. – Ha tényleg a volt projektigazgatót terheli a sikertelenség, akkor távozásáért miért kell tízmilliókat kifizetni a budapesti adófizetők pénzéből? – kérdezte.
Jegyzet a 7. oldalon
Mentő és autó ütközött Budapesten, hárman megsérültek